***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
انقلاب تابستانی و بلندترین روز سال

انقلاب تابستانی و بلندترین روز سال
شنبه 31 خرداد 1399 - 17:59 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 22511 بازدید | 2 دیدگاه
انقلاب تابستانی و بلندترین روز سال

انقلاب تابستانی در روز اول تیر ماه، بلندترین روز سال را ایجاد می کند و در انقلاب تابستانی، از ۲۴ ساعت شبانه‌روز در ایران، می‌توان نزدیک به ۱۵ ساعت از نور روز بهره برد و این مقدار به‌جز در قطب شمال و مناطق نزدیک به آن، در نقاط مختلف نیمکره شمالی زمین در فصل تابستان متفاوت است.

بر این اساس در ساعت ۲ و ۱۳ دقیقه بامداد یکشنبه اول تیرماه ۱۳۹۹، مهر تابان به نقطه انقلاب تابستانی رسیده و بیشترین جدایی زاویه‌ای را با استوای آسمان خواهد داشت. در این زمان، تابستان در نیمکره شمالی آغاز می‌شود، این در حالی است که با توجه به انحراف ۲۳.۵ درجه‌ای کره زمین، در همین زمان زمستان در نیمکره جنوبی فرا می‌رسد. علی‌رغم آنکه زمین به گرد خورشید در حرکت است، اما از دید ناظر زمینی، خورشید ظاهرا در میان صورت‌های فلکی منطقة‌البروج در آسمان جا به جا می‌شود. مسیر حرکت ظاهری خورشید دایره بزرگی ترسیم می‌کند که به آن دایره البروج می‌گویند. از آنجایی که این دایره بر کره آسمان منطبق است و دایره دیگری نیز به نام استوای آسمانی بر روی کره آسمان قرار داشته و کره آسمان را به دو نیمکره تقسیم می‌کند، دو دایره بزرگ مورد اشاره در آسمان با هم متقاطع بوده و زاویه ۲۳.۵ درجه دارد؛ به نحوی که در دو نقطه یکدیگر را قطع می‌کنند.

طی دو بار در سال خورشید به بیشترین کشیدگی زاویه‎ای با استوای آسمان می‌رسد، به این پدیده با عنوان "انقلابین" شناخته شده که شامل انقلاب تابستانی و انقلاب زمستانی است. انقلاب تابستانی در روز اول تیر ماه رخ داده و در انقلاب تابستانی از ۲۴ ساعت شبانه‌روز در ایران، می‌توان نزدیک به ۱۵ ساعت از نور روز بهره برد و این مقدار به‌جز قطب شمال و مناطق نزدیک به آن، در نقاط مختلف نیمکره شمالی زمین در فصل تابستان متفاوت است. از دیدگاه نجومی زمان رسیدن خورشید به نقطه انقلاب تابستانی هر ۴ سال یک بار در آخرین روز خرداد و ۳ بار دیگر در اول تیر ماه رخ می‌دهد. خورشید در روز انقلاب تابستانی به اندازه ۲۳.۵ درجه نسبت به استوای آسمانی جدایی پیدا می‌کند و بر روی مدار راس‌السرطان در نیمکره شمالی عمود می‌تابد. خورشید در روز اول تابستان از شمال شرق آسمان طلوع و در شمال غرب آسمان غروب خواهد کرد همین امر باعث می‌شود که منحنی عبور خورشید در آسمان روز اول تابستان نسبت به دیگر روزهای سال بیشترین جا به جایی را داشته و طبیعتا زمین نورگیری بیشتری داشته باشد.

ستاره شناسان در اقصی نقاط دنیا از گذشته‌های دور بناهای متعددی را بنیان می‌گذاشتند تا بتوانند نسبت به تعیین ماه و فصول با دقت بالایی اقدام کنند که از جمله این بناها در غرب، در امریکای جنوبی و همچنین "استون‌هنج" در کشور انگلستان و در شرق، در برخی کشورها از جمله ایران با ساخت "چارطاقی‌ها" در برخی نقاط و یا "کعبه زرتشت" در استان فارس متداول بوده است. در هنگام انقلاب تابستانی در نیمکره شمالی با کوتاه‌ترین شب و بلندترین روز سال مواجه هستیم و فصل گرما آغاز می‌شود، شرایط در نیمکره جنوبی عکس این حالت بوده و در پی بلندترین شب سال، کوتاه‌ترین روز و زمستان سرد آغاز می‌شود.

بدیهی است نقاط طرفین انقلابین را "اعتدالین" می‌نامند که یکی اعتدال بهاری و آغاز نوروز و دیگری اعتدال پاییزی است که در سراسر کره زمین طول روز و شب با یکدیگر برابر هستند.

منبع :سرویس علمی و دانشگاهی خبرگزاری ایسنا

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

پریسا علیرضا
(مهمان)
چهارشنبه 1 امرداد 1399 - 02:20

تولد انجمن
برای ما
تولد خاطرات، تولد اندیشیدن به جهان و تولد ِ فهمِ کار جمعی بود.
این تولد، هرگز برای ما مرگی ندارد.


پری‌سا علیرضا❤️
روابط عمومی
(مهمان)
جمعه 3 امرداد 1399 - 00:41

سرکار خانم پریسا علیرضا
با سلام، از اظهار لطف شما دوست و همراه انجمن، صمیمانه متشکریم؛ امیدواریم با کمک شما و سایر دوستان پر تلاش، گامهای برداشته شده طی دو دهه اخیر در انجمن نجوم آماتوری ایران که به همت اعضا ممکن شد، بی نتیجه نماند و حاصل آن درختی تناور به عنوان یادگاری نیک برای آیندگان باشد.

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون