***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
ماه گرفتگی اما از نوع نیمسایه

ماه گرفتگی اما از نوع نیمسایه
پنجشنبه 15 خرداد 1399 - 13:40 | شاخه : | نويسنده : گروه آموزش کاربردی | 24056 بازدید | 0 دیدگاه
ماه گرفتگی اما از نوع نیمسایه

دو هفته قبل از گرفت حلقوی خورشید در اول تیر که در کشورمان جزئی دیده خواهد شد، درشبانگاه جمعه ۱۶ خرداد ماه جاری، ماه گرفتگی رخ خواهد داد که تا بامداد شنبه ۱۷ خرداد 99 ادامه خواهد داشت؛ این ماه گرفتگی به ساروس ۱۱۱ تعلق داشته و شصت و هفتمین گرفت از ۷۱ گرفت ساروس مورد اشاره است.
زمان آغاز این ماه گرفتگی ساعت ۲۲:۱۶ شبانگاه جمعه 16 خرداد می باشد و لحظه اوج گرفت ماه در این شب، ۲۳:۵۶ و زمان پایان آن در ساعت ۰۱:۳۴بامداد شنبه ۱۷ خرداد خواهد بود.

مناطق تحت پوشش ماه گرفت 16 خرداد 99 در سراسر پهنه کره زمین
مناطق تحت پوشش ماه گرفت 16 خرداد 99 در سراسر پهنه کره زمین


قاره‌های آسیا، استرالیا، آفریقا و بخشهای زیادی از اروپا و حتی بخشهای کوچکی از شرق امریکای جنوبی و بخشهای شمالی قطب جنوب، تحت پوشش این ماه گرفتگی هستند. متاسفانه این گرفت از نوع نیمسایه است که در نجوم قدیم به آن "خسوف غیرمرئی" میگفتند، چرا که همانگونه از نام آن پیداست، در گرفت نیمسایه، تغییر نورانیت سطح ماه برای چشم انسان چندان محسوس نیست و به همین دلیل به آن "ماه گرفتگی غیرقابل مشاهده" می گویند و از این رو برای عموم مخاطبان و حتی آماتورهای دانش ستاره شناسی بویژه عکاسان نجومی، چنین ماه گرفتگی‌هایی از جذابیت کافی برخوردار نیستند.

لازم به توضیح است که ماه گرفتگی‌های پیش رو در طول سال ۹۹ نیز از نوع نیمسایه هستند و اولین گرفت بعدی ماه در سال جاری، یک ماه بعد، در روز یکشنبه  15 تیر سال ۱۳۹۹ رخ خواهد داد که این ماه گرفتگی نیز از نوع نیمسایه خواهد بود، اما کشورمان تحت پوشش خسوف 15 تیر 99 نمی باشد. اولین ماه گرفت جزیی قابل مشاهده در کشور  روز شنبه ۶ آبان سال ۱۴۰۲ رخ می هد که در سراسر ایران قابل مشاهده است.

هندسه مه گرفت، در ماه گرفتگی 16 خرداد 99 ماه فقط از درون نیمسایه زمین می گذرد.
هندسه مه گرفت، در ماه گرفتگی 16 خرداد 99 ماه فقط از درون نیمسایه زمین می گذرد.

گرفت کامل ماه در کشور نیز روز یکشنبه ۱۶ شهریور سال ۱۴۰۴ خورشیدی است و اساسا در رخداد ماه گرفتگی باید زمین میان ماه و خورشید قرار داشته و ماه در وضعیت بدر(ماه کامل) باشد به نحوی که سایه زمین بر روی ماه قرار گیرد.

"جزیی"، "کامل" و "نیمسایه" از انواع ماه گرفتگی هاست و با توجه به این که نور خورشید منبع پراکنده و گسترده نور محسوب می‌شود، با برخورد آن (نور خورشید) به زمین در پشت کره زمین، دو مخروط یکی مخروط بسته (مخروط جمع شونده) و دیگری مخروط نیمسایه (مخروط بازشونده) ایجاد می‌شود و در صورتی که ماه تنها از مخروط بازشونده نیمسایه عبور کند گرفت از نوع نیمسایه خواهد بود اما گاهی اوقات بخشی از ماه از درون سایه زمین عبور می‌کند که به آن گرفت "جزیی" می‌گویند.

ولی برخی اوقات ماه پس از گذر ماه از سایه زمین، به طور کامل وارد سایه زمین می‌شود که گرفت "کلی" ماه محسوب می‌شود.

به رغم آنکه برخی تصور می‌کنند که ماه گرفتگی بیشتر از خورشید گرفتگی رخ می‌دهد اما در هر سال بین صفر تا ۳ ماه گرفتگی می‌تواند رخ دهد و این در حالی است که در هر سال بین ۲ تا ۵ خورشید گرفتگی رخ می‌دهد. اما علت آنکه عامه مردم وقوع ماه گرفتگی را نسبت به خورشید گرفتگی بیشتر می‌دانند این است که در هنگام ماه گرفتگی دو نیمکره شمالی و جنوبی که زمین در وضعیت شب قرار دارند، می‌توانند تمام مراحل ماه گرفتگی را مشاهده کنند ولی در هنگام کسوف با خورشید گرفتگی سایه ماه بر روی زمین می‌افتد و بخش کوچکی از زمین تحت پوشش سایه قرار خواهد گرفت و در این  شرایط بقیه سطح کره زمین، خورشید را به طور کامل در آسمان بدون هیچ گونه گرفتگی مشاهده می‌کنند.

سراسر ایران تحت پوشش ماه گرفتگی شبانگاه جمعه 16 خرداد ماه است ولی همانگونه که اشاره شد، متاسفانه به علت ویژگی ماه گرفتگی نیمسایه، تغییر نورانیت در نور ماه در شبانگاه این تاریخ بسیار جزئی خواهد بود.

انیمیشن آرشیوی از عبور ماه از درون نیمسایه زمین
انیمیشن آرشیوی از عبور ماه از درون نیمسایه زمین



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون