***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | 14 شوال 1445 | 24 آوریل 2024
»
»
»
ضوابط علمی رویت پذیری هلال شوال 1441

ضوابط علمی رویت پذیری هلال شوال 1441
جمعه 2 خرداد 1399 - 13:00 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 54797 بازدید | 0 دیدگاه
ضوابط علمی رویت پذیری هلال شوال 1441

دنبال کردن موضوع رؤیت هلال ماه بصورت علمی برای رصدگران آماتور در سراسر دنیا از جذابیتهای خاص برخوردار است چرا که پس از محاسبه این ضوابط علمی، با استفاده از چشم و یا ابزارهای توانمند رصدی، امکان مشاهده یک هلال در شامگاه بیست و نهمین روز ماه قمری مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد. حداقل 13 پارامتر علمی برای تحقیق نظری در این زمینه می تواند مورد نظر باشد و افراد با تجربه و یا حتی کسانی که بدنبال کسب تجربه در این زمینه هستند، از شیفتگان شکار کمان ابروی آسمانی به حساب می آیند. بسیاری از فعالان این عرصه، بجز نام رکورداران پرافتخار کشورمان همچون سید محسن قاضی میرسعید و...، با نام افراد معروفی چون "جیمز استم" و ... از ایالات متحده و سایر کشورها که از جمله شکارچیان هلال ماه هستند، آشنایی دارند.
شرایط رصدی هلال‌ شوال امسال به گونه‌ای است که برخی از پارامتر‌های مهم، در تراز رصدهای تجربی قرار می‌گیرد، هر چند که تعدادی از آنها شرایط مناسبی برای رویت آسان یک هلال ایجاد نمی کنند، شاید از این روست که برای رصدگران داس مه نو، هلال شوال امسال مورد توجه قرار گرفته است.

با این مقدمه به سراغ شرایط خاص رؤیت پذیری هلال شوال ۱۴۴۱ می‌رویم:

با توجه به لحظه مقارنه یا تولد ماه (کامل شدن دوره 29.53 شبانه روزه ماه بدور زمین) که ساعت 22:09 شبانگاه روز جمعه دوم خرداد ۱۳۹۹ برابر با ۲8 رمضان ۱۴۴۱ است، به اولین غروب خورشید پس از مقارنه یعنی غروب فردای این روز توجه می‌کنیم. بر این اساس در شامگاه روز شنبه سوم خرداد برابر با  29 رمضان امسال، در تهران به عنوان پایتخت کشور، این هلال با ارتفاع نسبتاً پایین، مکث حدود 45 دقیقه ای در افق غربی و با درخشندگی 0.83 درصد، در افق قرار دارد.

سن هلال ماه در لحظه غروب خورشید روز ‌شنبه 3 خرداد؛ 22حدود ساعت است (تفاضل لحظه غروب خورشید از لحظه مقارنه با در نظر گرفتن زمان نیمه شب) و با وجود اینکه این میزان، سن نسبتا خوبی برای یک هلال محسوب می‌شود و آن را در رده هلالهای میان سن (نه جوان) قرار می دهد، اما در پارامتر دیگری همچون "ارتفاع ماه" مثلا در شهر تهران به عنوان پایتخت کشور مشاهده می‌کنیم که کمی بیش از 7 درجه بوده و از سوی دیگر با توجه به لحظه غروب خورشید در شامگاه شنبه سوم خرداد ماه جاری در تهران که ساعت 20:07 است و لحظه غروب ماه در ساعت 20:52، مکث هلال (تفاضل لحظه غروب ماه از لحظه غروب خورشید) مورد اشاره در افق 45 دقیقه خواهد بود، بدین معنی که حدود 45 دقیقه فرصت یرای مشاهده این هلال در افق وجود دارد که با توجه به Best Time و یا بهترین زمان برای رویت یک هلال، زمان ارزشمند برای رصد هلال شوال سال جاری، به مراتب کمتر از 45 دقیقه است.

زمانی که به این پارامترهای علمی در سایر شهرها حتی در شهرهای جنوبی و غربی‌تر کشور در غروب شنبه 3 خرداد 99 دقت شود، مشاهده می‌شود که شرایط برای رؤیت قدری بهتر شده؛ به طوری که اگر کشورمان را به دو نیمه شرقی و غربی در نظر بگیریم، در نیمه شرقی، از مرزهای شرق تا مرکز و حتی تا حدودی به سمت غرب کشور، مشاهده هلال شوال 1441 در شامگاه شنبه 3 خرداد، نیاز به ابزارهای رصدی همچون تلسکوپ و دوچشمی های قدرتمند نجومی دارد، در صورتی که در نیمه غربی، با ابزارهای متعارف رصدی، هلال قابل رویت بوده و در مرزهای غربی و حتی جنوب غربی ایران چه بسا این هلال در افقهای باز و عاری از غبار، از چشمان تیزبین رصدگران با تجربه هلال ماه، پنهان نماند و با چشم غیرمسلح نیز رصد شود.

بنابراین با جمع‌بندی ضوابط علمی رؤیت هلال شوال ۱۴۴۱، از دیدگاه نجومی اینگونه می توان نتیجه گرفت که این هلال در شامگاه شنبه 3 خرداد 99 در تمام پهنه کشور با چشم و یا با ابزارهای رصدی قابل مشاهده است و در صورت دیدن آن، روز یکشنبه آغاز ماه جدید قمری یعنی آغاز شوال 1441 خواهد بود.

سایر پارمترهای علمی هلال شوال امسال برای استفاده علاقمندان رصدگر عبارتند از:

-        سمت ماه در لحظه غروب خورشید: 290 درجه و 7 دقیقه

-        سمت خورشید در لحظه غروب خورشید: 296 درجه و 15 دقیقه

-        اختلاف سمت ماه و خورشید در لحظه غروب خورشید: 6 درجه و 11 دقیقه

-        جدایی زاویه ای ماه از خورشید در لحظه غروب خورشید حدود 10 درجه

بدیهی است سایر اطلاعات رصدی و مورد نیاز شیفتگان آسمان همچون لحظه مقارنه، سن هلال، مکث، و لحظات غروب خورشید و ماه در متن این نوشتار آمده است.

 

آسمانتان صاف

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون