*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
دسته بندی انفجارات ابرنواختری

دسته بندی انفجارات ابرنواختری
چهارشنبه 2 دی 1388 - 02:30 | شاخه : | 2837 بازدید | 0 دیدگاه

کودکان در نخستین سال های زندگی خود یاد می گیرند که اجسام را با توجه به شکل آن ها دسته بندی کنند. تحقیقات جدید نشان می دهد که  ما هم با مطالعه شکل های بعدی ابر نواخترها ، می توانیم از این روش کودکانه استفاده کنیم و به دسته بندی ابرنواخترها بپردازیم.
دانشمندان در رصد خانه اشعه ایکس چاندرای ناسا  با مطالعه بر روی بقایای ابرنواخترهای حاصل از انفجارستارگان ،دریافتند که این بقایا دارای تقارن هستند.این کشف بسیار مهم نشان می دهد که بقایای ابر نو اخترهاحاوی اطلاعات بسیلر مهمی درباره چگونگی انفجار ستارگان حتی در صدها یا هزاران سال پیش می باشند.
Laura lopez می گوید: ما برای اولین بار  به صورت سیستماتیک به مقایسه شکل های بقایا در اشعه X می پردازیم و این باقی مانده ها دارای خاطره ای از انفجار اصلی می باشند.
ستاره شناسان سوپرنواها رادر گروه های مختلفی دسته بندی کرده اند.این دسته بندی بر اساس خواص مشاهده شده در روزهای بعد از انفجار تنظیم شده و مکانیسم های فیزیکی مختلفی را که سبب انفجار ستارگان می شوند ،تحت تاثیر  قرار می دهند .
لوپز و همکارانش با تمرکزبر روی بقایای ابرنواخترهای نسبتا جوان ،دریافتند که انتشار اشعه پرانرژی ایکس ناشی از ماده سیلیکن می باشد که توسط انفجار ،به بیرون پرت شده  بنابراین مواد بین ستاره ای واقع در اطراف بیرون ریزی(انفجار )  در ایجاد آن تاثیری ندارند.همچنین تجزیه وتحلیل های آنان نشان داد که از عکس های اشعه ایکس می توان برای شناسایی مسیرهای انفجار ستارگان استفاده کرد .
تیم تحقیقاتی با مطالعه بر روی بقایای 17ابرنواختر واقع در کهکشان راه شیری، کهکشان همسایه وابر بزرگ ماجلانی دریافت که یک نوع انفجار ابرنواختری به نام la بقایای مدور و متقارنی از خود به جای گذاشته است. احتمالا این نوع ابرنواختر در اثر انفجار یک کوتوله سفید ایجاد شده که ستاره شناسان از آن برای محاسبه فواصل کیهانی استفاده می کنند. از طرف دیگر  بخشی از بقایای مطالعه شده در اثر ریزش درونی انفجارابرنواختری به وجود آمده بودند که به  صورت مجزا دارای ساختار نامتقارن می باشند.در واقع این نوع از سوپرنواوقتی ایجاد می شود که یک ستاره بسیار پرجرم جوان روی خودش فروریزد وسپس منفجر شود.
Enrico Ramirez-Ruizldمی گوید:"اگر بتوانیم بین بقایای ابرنواختر و انفجار پیوندی برقرار کنیم به جزییات چگونگی انفجار ابرنواختر پی می بریم."
مدل های ریزش درونی, باید راهی برای ایجاد نامتقارنی ارائه کنند در حالی که مدل ها ی ابرنواختر نوع la باعث ایجاد  انواع متقارن وکروی (که تا به حال دیده شده)می شوند.
بیش از 17 باقی مانده ابرنواختری نمونه برداری شده اند که 10تای آن ها درگونه های ریزش درونی و7 تای دیگر در گروه la دسته بندی شدند.یکی از آن ها باقی مانده ای با نام SNR 0548-70.4 که در گروه laدسته بندی می شود ولی به دلیل ساختار نامتقارنش ، کمی متفاوت است.
لوپزو همکارانش بر روی نمونه های آمده از کهکشان راه شیری و کهکشان همسایه کار کرده اند این در حالی است که می توان از این تکنیک برای فاصله های دورتر هم استفاده کرد.برای مثال، مطالعات آینده بر روی بقایای بزرگ ودرخشان ابرنواختری واقع در کهکشانM33 صورت می گیرد تا نوع ابر نواختر تولیدکننده این بقایا هم تعیین شود.

منبع:سایت ناساSupernova Explosion stay in shapeسمانه شاپوری


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون