***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
جست جوی تلسکوپ فرمی دراعماق میکروکاواسار

جست جوی تلسکوپ فرمی دراعماق میکروکاواسار
شنبه 28 آذر 1388 - 02:30 | شاخه : | 2408 بازدید | 0 دیدگاه
جست جوی تلسکوپ فرمی دراعماق میکروکاواسار

 تلسکوپ فرمی اشعه گامای ناسا دارای دستگاه ردیاب اشعه گامای ‌‌پرانرژی می باشد که از یک سیستم دوتایی مرموز با نامCygnus x-3 اشعهدریافت می کند.این سیستم دوتایی از ستاره پرجرمی تشکیل شده که با یک جسم برخوردی (سیاهچاله یا ستاره نوترونی)جفت شده است.

انفجار ناشی از برخورد ستاره وجسم باعث می شود تا مواد با سرعتی بیش از نصف سرعت نور به صورت دو نشر رادیوجتی به فضا بریزند.(رادیو جت به معنای ریزش  مواد از مرکز کهکشان به فضا   با سرعتی معادل سرعت نور می باشد.)
به این گونه سیستم ها میکروکوازار Microquasar گفته می شود و از خواص آنها می توان به انتشار پرانرژی امواج در گستره وسیعی از طول موج ها ، تغییرات پرسرعت در نورانیت و رادیو جت ها اشاره کرد.
برای مثال می توان نمونه کوچکی از کهکشان های دور(Blazers & Quasars) را نام برد که گمان می رود بوسیله سیاهچاله های عظیم قدرتمند شده اند.
در مرکز Cygnus x-3 یک ستاره Wolf-Rayet پرجرم قرار گرفته است که  دمای سطح آن 18000فارنهایت یا تقریبا 17 برابر گرمتر از خورشید می باشد.این ستاره آنقدر داغ است که جرم آن بصورت جریان قدرتمندی به نام باد ستاره ای به فضا می ریزد.
Robin Corbet  دراینباره می گوید : " فقط در عرض 100000سال باد متراکم پر سرعت(ستاره ای)  می تواند به اندازه  خورشید ما ،  از ستاره Wolf-Rayet ماده جابجا می کند."
هر8/4 ساعت یک جسم برخوردی در صفحه داغ گازی شکل که به دور ستاره می چرخد جاسازی می شود. به گفته کوربت این جسم به احتمال زیاد یک سیاهچاله است و احتمال برخورد ستاره نوترونی کم می باشد.
تلسکوپ LAT فرمی هنگام بررسی تغییرات دیده شده در داده های Cygnus x-3 کشف کرد که تفاوت دیده شده ناشی از همراهی 8/4 ساعته جسمی است که در حرکت مداری سیستم قرار گرفته است.
درخشان ترین اشعه گاما وقتی ایجاد می شود که صفحه ( محل برخوردستاره وجسم) در دورترین قسمت مدار ستاره واقع شود.(همانطور که گفته شد منظور از صفحه بستری گازی در اطراف ستاره است که برخورد سیاهچاله یا ستاره نوترونی با ستاره در این محل رخ می دهد)
این موضوع نشان می دهد که اشعه گاما در اثر برهم کنش الکترونهای پرسرعت واقع در بالا و پائین صفحه و اشعه فرابنفش ایجاد می شود.در واقع وقتی فوتون های فرابنفش به ذرات در حال حرکت با سرعتی معادل کسر قابل توجهی از سرعت نور ، برخورد می کنند فوتون ها از انرژی (ذرات) سود برده و به اشعه گاما تبدیل می شوند.
در بررسی این روند پیچیده محققان دریافتند که بعد از برخورد جسم با ستاره مقدار زیادی گاز بجای اینکه در مسیر هایی  به سمت بیرون روانه شوند ، به روی جسم می ریزند.
 در رصد های رادیویی حرکت گازها  در جت های ذکرشده( با سرعت بیش از نصف سرعت نور) زمانگذاری شد و همچنین تیم تحقیقاتی دریافت که فوران درسیستم انتشار گامایی زودتر از روشنایی در جت رادیویی رخ می دهد و بین این دو ارتباطی وجود دارد.
 
منبع : سایت ناسا و دایره المعارف بریتانیکا
بر اساس مقاله Nasa Fermi Telescope Deep into Microquasar
سمانه شاپوری
 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون