*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
رخدادهای نجومی مهرماه ۹۸

رخدادهای نجومی مهرماه ۹۸
دوشنبه 1 مهر 1398 - 00:46 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 6290 بازدید | 0 دیدگاه
رخدادهای نجومی مهرماه ۹۸

فرا رسیدن اعتدال پاییزی و همراه شدن آن با بهار علم و بازگشایی مدارس و دانشگاهها، رویت هلال شامگاهی صفر ۱۴۴۱، همنشینی مه و مشتری، بهترین شرایط رصد سیاره تیز پای تیر و بارش شهابی جباری؛ از جذاب‌ترین پدیده‌های نجومی مهر ماه ۹۸ هستند.

در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاههای سراسر کشور ضمن تبریک بهار علم و تربیت به کلیه شیفتگان علم و دانش، مناسب است همین جا برای بیان اهمیت این بخش یادآور شویم که برای بسیاری از محققان و نویسندگان، رخدادهای نجومی هر ماه از اهمیت خاصی برخوردار است، ضمن آنکه علاقه‌مندان تازه‌کار با آگاهی از این رویدادها با مفاهیم نجومی و اجرام آسمانی بیش از پیش آشنا شده و فرصتی نیز برای عکاسان نجومی و آماتورهای با سابقه ایجاد می‌شود تا از زمان هر رخداد آگاهی یافته و خود را برای رصد و عکاسی از پدیده‌های جذاب آسمانی آماده کنند. بر این اساس ثبت این وقایع در وبگاه انجمن نجوم آماتوری ایران و انتشار آن در خبرگزاری های رسمی کشور یک مستندسازی از اتفاقات نجومی است که از افراد تازه‌کار گرفته تا محققان علمی از آن بهره‌مند می‌شوند و این رویدادها برای همیشه در دسترس پژوهشگران حتی در سالیان دور و بعد از این تاریخ نیز خواهد بود. با این مقدمه به سراغ رخدادهای نجومی مهر 98 می رویم.

- دوشنبه اول مهر ساعت ۱۰ صبح کره ماه به گره صعودی می‌رسد و برای دو هفته بالاتر از مدار زمین قرار خواهد داشت، همچنین ساعت ۱۱:۲۰ همین روز مهر تابان به نقطه اعتدال پاییزی رسیده و فصل پاییز در نیم کره شمالی آغاز می‌شود؛ علاقه‌مندان توجه داشته باشند که فصول در دو نیمکره زمین عکس یکدیگر بوده و در روز دوشنبه اول مهر، فصل بهار در نیمکره جنوبی آغاز می‌شود.

- سه‌شنبه دوم مهر ساعت ۳:۰۴ بامداد ستاره مشهور «سر پیکر پسین» (پولوکس) در صورت فلکی دو پیکر ۵.۹ درجه شمال هلال کاهنده محرم قرار دارد.

- چهارشنبه سوم مهر ساعت ۴۵ دقیقه بامداد این تاریخ خوشه ستاره‌ای باز «کندوی عسل» تنها ۰.۴ درجه جنوب هلال ماه قرار دارد. این اجرام ساعت ۲ بامداد از افق شرق - شمال‌شرق طلوع کرده و جلوه زیبایی برای عکاسان نجومی فراهم می‌کند.

-پنجشنبه چهارم مهر ساعت ۱۲ ظهر (در وضعیت نور روز) ستاره مشهور «دل شیر» ۳.۳ درجه جنوب ماه قرار دارد و نزدیک‌ترین فاصله این اجرام با یکدیگر در بامداد این روز قبل از روشنی هوا قابل مشاهده است.

- شنبه ششم مهر، کره ماه ساعت ۵:۵۷ بامداد به کمترین فاصله با زمین می‌رسد و ۳۵۷ هزار و ۸۰۳ کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. ساعت ۲۱:۵۶ همین تاریخ ماه نو خواهد شد.

- یکشنبه ۷ مهر سیاره تیزپای «تیر» که این شب‌ها در آسمان شامگاهی است، ساعت ۷:۴۵ صبح به جدایی ۱.۲ درجه‌ای ستاره «بی ژوبین» (سماک اعزل) در صورت فلکی خوشه و یا سمبله می‌رسد که پس از غروب خورشید در شامگاه این روز همنشینی این سیاره با ستاره مورد اشاره قابل مشاهده است؛ ضمن آنکه در این شامگاه فرصت خوبی برای رویت هلال شامگاهی صفر ۱۴۴۱ است که قدری بالاتر و سمت راست ملکه آسمان یعنی سیاره «ناهید» دیده می‌شود.

- پنجشنبه ۱۱ مهر ساعت ۲۳:۵۳ ، زمان همنشینی مه و مشتری است که برای برخی از مردم خوبمان از اهمیت خاصی برخوردار است؛ در این شب سیاره غول‌پیکر برجیس ۱.۹ درجه جنوب هلال افزاینده ماه قرار دارد. حدود ساعت ۲۱ این اجرام همدوش با یکدیگر در افق جنوب غربی غروب خواهند کرد.

- شنبه ۱۳ مهر کره ماه در ساعت ۲۰:۱۷ به وضعیت تربیع اول می‌رسد و در ساعت ۲۲:۱۹ همین شب ماه در گره نزولی خواهد بود؛ همچنین ساعت ۱۸ دقیقه بامداد یکشنبه سیاره کیوان تنها ۰.۳ درجه جنوب ماه است و این اجرام قبل از ساعت ۲۳ شنبه ۱۳ مهر غروب می‌کنند.

- پنجشنبه ۱۸ مهر ساعت ۲۱:۵۹ ماه به اوج زمینی رسیده و ۴۰۵ هزار و ۹۰۲ کیلومتر با زمین فاصله دارد.

-دوشنبه ۲۲ مهر، ماه ساعت ۳۸ دقیقه بامداد این تاریخ به وضعیت بدر (ماه کامل) می‌رسد.

- جمعه ۲۶ مهر ستاره چشم گاو (دبران) ساعت ۱:۲۱ بامداد، ۲.۹ درجه جنوب کوژ ماه کاهنده قرار دارد.

- یکشنبه ۲۸ مهر ساعت ۷:۳۰ صبح سیاره تیر به حداکثر کشیدگی شرقی خود رسیده و ۲۴.۶ درجه با خورشید جدایی دارد، بنابراین در شامگاه این روز بهترین فرصت برای تماشای این جرم ستاره‌مانند کم‌سو در افق جنوب غرب است؛ همچنین در ساعت ۱۰:۵۸ صبح این تاریخ ماه به گره صعودی می‌رسد.

- دوشنبه ۲۹ مهر ساعت ۱۶:۰۹، ماه به وضعیت تربیع آخر خواهد رسید.

و بالاخره پایان بخش رخدادهای اولین ماه پاییز، سه‌شنبه ۳۰ مهر، بارش شهابی جباری روی می‌دهد که این بارش ساعت ۲:۳۰ بامداد سه‌شنبه به اوج می‌رسد، در ضمن در این بامداد (سه‌شنبه ۳۰ مهر) خوشه باز ۴۴ M جنوب ماه قرار داشته و بسیار نزدیک ماه دیده می‌شود.

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون