***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
رویت هلال ذیحجه امسال در شامگاه پنجشنبه بسیار بعید است

رویت هلال ذیحجه امسال در شامگاه پنجشنبه بسیار بعید است
چهارشنبه 9 امرداد 1398 - 10:53 | شاخه : | منبع : سرویس علمی خبرگزاری ایرنا | 18800 بازدید | 0 دیدگاه
رویت هلال ذیحجه امسال در شامگاه پنجشنبه بسیار بعید است

مهندس «مسعود عتیقی» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: ساعت ۷:۴۲ دقیقه صبح پنجشنبه ۱۰ امرداد ۹۸ برابر با ۲۹ ذی‌القعده ۱۴۴۰، ماه نو خواهد شد و به وضعیت مقارنه خواهد رسید، در این شرایط ماه بین زمین و خورشید قرار می گیرد و دوره بیست و نهمین روزه آن تمام شده و دوره جدید را آغاز می‌کند.

وی با اشاره به اولین غروب پس از مقارنه که شامگاه پنجشنبه ۱۰ امرداد است، گفت: مشاهده می‌شود که بسیاری از پارامترهای رویت هلال ذی‌الحجه ۱۴۴۰ بحرانی بوده و به ویژه طول کمان ماه بسیار پایین است؛ چه بسا اگر طول کمان ما پایین‌تر از حد بحرانی قرار نداشت، با توجه به دیگر پارامترها می‌توانستیم امیدوار باشیم که این هلال با ابزارهای قدرتمند رصدی به ویژه در غرب و جنوب کشور در غروب روز پنجشنبه مشاهده شود.

عتیقی خاطرنشان کرد: اما شرایط این‌گونه نیست و بسیار دور از نظر است که هلال ذی‌الحجه امسال در غروب پنجشنبه حتی با ابزارهای توانمند رصدی در کشور مشاهده شود که در این صورت ماه ذی‌القعده ۳۰ روزه به پایان رسیده و غروب روز جمعه ۱۱ امرداد ۹۸ با مشخصات بسیار مناسب از جمله طول کمان و فاز بالا، هلال ذی‌الحجه ۱۴۴۰ در سراسر کشور به راحتی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده خواهد بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در خصوص پارمترهای علمی رویت هلال ذی‌الحجه ۱۴۴۰ در شامگاه پنجشنبه ۱۰ امرداد ۹۸ گفت: لحظه غروب خورشید در روز پنجشنبه در تهران ساعت ۲۰:۰۸ دقیقه و ۵۴ ثانیه است و با توجه به لحظه غروب ماه در ساعت ۲۰:۳۸ دقیقه و دو ثانیه در شامگاه این روز مکث هلال مذکور ۲۹ دقیقه و ۸ ثانیه خواهد بود و ارتفاع هلال از افق در لحظه غروب خورشید ۴ درجه و ۴۱ دقیقه و ۴ ثانیه است.

وی تصریح کرد: با توجه به فاز نسبتا مناسبی که این هلال دارد، بقیه پارامترهای مورد اشاره نیز گویای مواجهه با یک هلال بحرانی است اما با محاسبه طول کمان ماه متوجه می‌شویم که طول هلال ماه تنها ۲۶ درجه است و این مقدار هرگز امکان مشاهده حتی با ابزار را در کشور فراهم نمی‌کند.

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون