***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
سه‌شنبه 28 فروردین 1403 | 6 شوال 1445 | 16 آوریل 2024
»
»
»
رویدادهای نجومی ماه میانی تابستان

رویدادهای نجومی ماه میانی تابستان
جمعه 4 امرداد 1398 - 00:08 | شاخه : | منبع : سرویس علمی خبرگزاری ایرنا | 5975 بازدید | 0 دیدگاه
رویدادهای نجومی ماه میانی تابستان

همنشینی ستاره مشهور دبران با ماه، بارش شهابی دلتادلوی، رویت هلال ذیحجه ۱۴۴۰، همنشینی مه و مشتری و بارش پرساووشی زیر نور زیاد ماه! از مهم‌ترین رویدادهای نجومی ماه میانی و گرم تابستان ۹۸ هستند

واژگان در هر زبانی بر اساس ریشه خود معنی پیدا می‌کنند و در تقویم ما، ماه میانی تابستان که به صورت متداول «مرداد» قلمداد می‌شود بر اساس برخی پژوهش‌ها اینگونه بیان شده که مرداد به معنی «مرگ و نیستی» و «امرداد» به معنی پایندگی و جاودانگی است و چه خوب است تصمیم‌گیران در این زمینه با بررسی‌های دقیق‌تر نسبت به اصلاح این نام در تقویم که مبنای گاه‌شماری یک کشور است، اقدام کنند.

به سراغ مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران برای گزارش رخدادهای نجومی ماه میانی تابستان می‌رویم؛ مهندس مسعود عتیقی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: پنجشنبه سوم امرداد ۹۸ ، ساعت ۵:۴۸ بامداد، ماه به وضعیت تربیع آخر می‌رسد و یکشنبه ششم امرداد ساعت ۵:۱۷ صبح ستاره مشهور دبران (چشم گاو) ۲.۳ درجه جنوب ماه قرار خواهد داشت در همین تاریخ ساعت ۱۹:۳۰ اوج بارش شهابی «دلتادلوی» است که پس از تاریکی هوا در این شب شهاب‌های این بارش را می‌توان در نقاط کوهستانی و به دور از آلودگی نور و هوای شهرها مشاهده کرد.

وی ادامه داد: سه‌شنبه هشتم امرداد، ساعت ۲۱:۳۲ ماه در گره صعودی قرار خواهد داشت و بالاتر از مدار زمین قرار می‌گیرد. پنجشنبه ۱۰ امرداد ساعت ۷:۴۲ صبح ماه نو می‌شود و با توجه به برخی پارامترها در رویت هلال، مشاهده هلال ذیحجه ۱۴۴۰ دور از انتظار است و طبیعتا در شامگاه جمعه ۱۱ امرداد این هلال به راحتی مشاهده خواهد شد. جمعه ۱۱ امرداد ساعت ۱۱:۳۸ قبل از ظهر ماه به حضیض زمینی (کمترین فاصله با زمین) می‌رسد و ۳۵۹ هزار ۳۹۸ کیلومتر با زمین در این ساعت فاصله خواهد داشت. چهارشنبه ۱۶ امرداد ساعت ۲۲:۰۱ ماه در تربیع اول خواهد بود.

عتیقی خاطرنشان کرد: پنجشنبه ۱۷ امرداد ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه سیاره ناهید به کمترین فاصله با خورشید می‌رسد و شنبه ۱۹ امرداد ساعت ۳:۲۳ بامداد هم‌نشینی ماه و مشتری است و سیاره غول پیکر سامانه خورشیدی یعنی برجیس ۲.۵ درجه جنوب ماه قرار می‌گیرد، در همین تاریخ ساعت ۳:۳۰ بامداد سیاره تیزپای تیر به بیشترین کشیدگی غربی خود می‌رسد و با ۱۹ درجه جدایی از خورشید در افق صبحگاهی مشاهده می‌گردد.

به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، دوشنبه ۲۱ امرداد ساعت ۱۴:۳۵ (وضعیت روز ) سیاره کیوان عبور خراشانی از شمال ماه خواهد داشت که با توجه به نور روز نزدیکی ماه و کیوان در غروب این روز قابل مشاهده است. همچنین در همین تاریخ ساعت ۱۹:۱۵ ماه در گره نزولی قرار گرفته و به پایین مدار زمین می‌خزد؛ در ساعت ۱۹:۲۹ همین تاریخ سیاره غول‌پیکر برجیس، ۴.۳ درجه شمال ستاره دل کژدم در صورت فلکی عقرب (کژدم) خواهد بود.سه شنبه ۲۲ امرداد ساعت ۱۱:۳۰ صبح (وضعیت روز ) اوج بارش پرساوشی است که از مشهورترین بارش‌های سالیانه در این موقع از سال است که با توجه به شرایط نور روز، بامداد این تاریخ شهاب های بارش پرساووشی که برخی به غلط با حذف حرف «پ» در زبان فارسی از آن به عنوان "بَرساووشی" یاد می کنند، قابل مشاهده خواهد بود. بدیهی است با توجه به نور زیاد ماه نزدیک به بدر امسال شرایط مناسبی برای رصد این بارش پیش روی آماتورهای ستاره‌شناسی نخواهد بود. چهارشنبه ۲۳ امرداد ساعت ۱۰:۳۰ صبح سیاره ناهید در مقارنه بیرونی قرار می‌گیرد و طی روزهای قبل و بعد این تاریخ در افق صبحگاهی قابل مشاهده نبوده و پس از مدتی در افق شامگاهی ملکه آسمان خواهد شد.

عتیقی بیان داشت: پنجشنبه ۲۴ امرداد ساعت ۱۶:۵۹ ماه کامل خواهد شد، شنبه ۲۶ امرداد ساعت ۸:۵۴ دقیقه صبح (وضعیت روز) سیاره تیر ۱.۲ درجه جنوب خوشه زیبای کندوی عسل که یک خوشه باز ستاره‌ای است، قرار دارد که در بامداد این روز و قبل از روشنی هوا این هم‌نشینی قابل مشاهده است؛ در همین تاریخ در ساعت ۱۵:۲۰ ماه در اوج زمینی قرار خواهد داشت و در این لحظه ۴۰۶ هزار و ۲۴۴ کیلومتر با زمین فاصله دارد. سه‌شنبه ۲۹ امرداد ساعت ۱۱:۳۰ صبح سیاره تیر به کمترین فاصله با خورشید می‌رسد و رویدادهای نجومی این ماه گرم تابستان به پایان خواهد رسید.

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون