***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
سه‌شنبه 28 فروردین 1403 | 6 شوال 1445 | 16 آوریل 2024
»
»
»
گزارشی کوتاه از خورشید گرفتگی 2 جولای 2019 در آمریکای جنوبی

گزارشی کوتاه از خورشید گرفتگی 2 جولای 2019 در آمریکای جنوبی
شنبه 22 تیر 1398 - 11:47 | شاخه : | نويسنده : مونا کریمی نژاد | 7880 بازدید | 0 دیدگاه
گزارشی کوتاه از خورشید گرفتگی 2 جولای 2019 در آمریکای جنوبی

تقدیم به انجمن نجوم آماتوری ایران و عزیزان علاقه مند به این گزارش

گزارش مختصری از خورشید گرفتگی 2 جولای 2019 در آمریکای جنوبی کشور شیلی - شهر والپارایزو لیماچه

صبح روز واقعه ی زیبای خورشید گرفتگی حدود ساعت 9 صبح ،به همراه گروه روابط عمومی شهرداری لیماچه که از خیلی پیشتر به دپارتمان اخترفیزیک و ستاره شناسی دانشگاه والپارایزو، جهت اعزام چند متخصص و اخترفیزیکدان، به منظور برگزاری برنامه ای همگانی با حضور عموم علاقه مندان جهت رصد کسوف 2019 ، درخواست فرستاده شده بود، به سمت شهر لیماچه حرکت کردیم که البته در شهر Viña del Mar توقف کردیم تا مایک دوست خوبمان به ما ملحق شود. او از پژوهشگران برجسته در زمینه فیزیک نظری است که اهل کلمبیاست . ما( من و همسرم محسن که از محققین بخش کیهان شناسی انیستیتو فیزیک و ستاره شناسی دانشگاه والپارایزو است) بهمراه مایک و الکس ( از دیگر دوستان و همکاران دپارتمان ستاره شناسی) پس از آن توقف به سمت لیماچه حرکت کردیم.

شهرهای این کشور یکی پس از دیگری با گونه های گیاهی خاص و آب و هوایی خاص تر، زیبایی و جذابیتهای مخصوص به خودشان را دارند . در قسمتی از راه که مرا کاملا با خود به جاده های زیبا و سرسبز شمال کشورمان برد. با همان پیچ  جاده ها و هوایی مطبوع...

پس از حدود 1 ساعت به لیماچه که از توابع شهر والپارایزو می باشد رسیدیم . در ابتدای فعالیتمان برای آن روز قرار بود از مدرسه ای شروع کنیم که با من، بعنوان دانشجوی تحصیلات تکمیلی اخترفیزیک و ستاره شناسی دانشگاه والپارایزو، هماهنگ شده بود تا کمی راجع به خورشید و خورشید گرفتگی و اتفاقات پس از آن برایشان صحبت کنم که با استقبال بسیاری از طرف دانش آموزان روبه رو شد، به گونه ای که پس از سخنرانی، مکررا میخواستند که فرصت دیگری باز برای ملاقاتم باشد... خیلی جالب بود و البته خوشحال کننده.

کم کم حدود ساعت 12 و نیم بعد از ظهر بود که پس از عکس یادگاری با دانش آموزان و مدیر مدرسه و خداحافظی از آنها برای صرف نهار به رستوران رفتیم که به راستی شهردار لیماچه میزبانی عالی بود. رستورانی با طرح سنتی بهمراه تابلوهای نقاشی از نقاشان معروف آمریکای لاتین و مطبخی کاملا با سبک و سیاق شیلیایی... پیش غذا ،غذای اصلی و دسر به نوعی باور نکردنی خاص و بسیار خوش طعم بود که با هر بار مرور حتی خاطره اش ،مردم این کشور و سنتهایشان را می توان به یاد آورد.

پس از عکاسی از رستوران و تشکر و خداحافظی از صاحب رستوران که بانویی بسیار خوش سلیقه و مهربان بود، به سمت رصدگاه که دیگر برای اجرای برنامه زنده رادیو و تلویزیون آماده بود، حرکت کردیم.

حدود ساعت 3 و 12 دقیقه بعد از ظهر به وقت والپارایزو شیلی، به رصدگاه رسیدیم که کاملا آماده برای حضور عموم مردم جهت رصد خور گرفت شده بود. خیل عظیمی از مردم شهر گرد هم آمده بودند و منتظر رویت این واقعه ی زیبا. همه با بدست داشتن عینکهای مخصوص خورشید گرفتگی هر لحظه منتظر تماشای خورشید نشسته بودند و در سراسر منطقه اوج هیجان مردم دیده و احساس می شد. از ساعت 3 و 22 دقیقه به وقت محلی شمارش معکوس همگانی حاضرین آغاز شد تا اینکه اولین تماس ماه با لبه بیرونی خورشید آغاز شد و شور و هیجان بسیاری بهمراه دست و جیغ و هورای مردم با خود داشت. ساز و آهنگ خاص این ناحیه شروع به نواختن کرد و همه با اشتیاق تمام محو تماشا و پیگیری ادامه روند خورشید گرفتگی بودند. در همان بین از مجموعه ی 4 نفری ما بعنوان متخصص اخترفیزیکدان و ستاره شناس جهت پاسخگویی به سوالات مردم حاضر و همچنین در فیس بوک برنامه ، دعوت کردند که به روی استیج برویم و برای تاک شو آماده شویم. هر کدام از ما با توجه به فعالیتهای حوزه ی خود به سوالات حضار پاسخ دادیم که فیلم کامل تقریبا دو ساعته ی برنامه در لینک انتهایی گزارش قابل دسترسی برای علاقه مندان خواهد بود.

کسوف جزئی 92 درصدی که در لیماچه قابل رصد بود حدود ساعت 4 و 32 دقیقه ی بعد از ظهر اتفاق افتاد و کسوف کامل در شهر لا سرنا ساعت 4 و 38 دقیقه رویت شد.

توجه : کلیه ساعتهای ذکر شده به وقت محلی والپارایزو و لاسرنا کشور شیلی می باشد.


انجمن نجوم آماتوری ایران از این عضو فعال و پر تلاش که پس از شرکت در دوره های آموزشی متنوع و شبهای رصدی انجمن، مسیر علمی خود را در تحصیل در رشته اخترفیزیک تعیین و تاکنون برای رسیدن به این هدف والا، تلاشهای بسیاری نموده است و  گزارشهای زیبایی نیز در برنامه های رصدی انجمن در ایران تهیه می کردند که در وبگاه انجمن منتشر می گردید و همچنین از همسر گرامیشان، بخاطر این همراهی و تهیه گزارش از این حرکت زیبای علمی ترویجی، صمیمانه تشکر و قدردانی می نماید.

این فعالیت علمی ترویجی از نگاه دوربین:

الف- بخش اول، عکسهایی از مراحل مختلف خورشیدگرفتگی کامل دوم جولای 2019 امریکای جنوبی- شیلی

لحظه آغاز کسوف
لحظه آغاز کسوف


ادامه گرفت جزئی
ادامه گرفت جزئی




آخرین تابشهای کم سوی مهر تابان از پشت دیسک تیره ماه
آخرین تابشهای کم سوی مهر تابان از پشت دیسک تیره ماه


پدیده زیبای حلقه الماس
پدیده زیبای حلقه الماس


خورگرفت کامل و پرچم با عظمت خلقت در اهتزاز
خورگرفت کامل و پرچم با عظمت خلقت در اهتزاز


ب- نگاهی به فعالیتهای علمی ترویجی گروه :

سرکار خانم مونا کریمی نژاد و همسر گرامیشان در کنار پنل پخش زنده کسوف برای شرکت کنندگان
سرکار خانم مونا کریمی نژاد و همسر گرامیشان در کنار پنل پخش زنده کسوف برای شرکت کنندگان






تیم دانشگاهی رصد کسوف شیلی
تیم دانشگاهی رصد کسوف شیلی


شاگرد دیروز و استاد امروز در جمع صمیمی دانش آموزان علاقمند به رصد خورشید گرفتگی
شاگرد دیروز و استاد امروز در جمع صمیمی دانش آموزان علاقمند به رصد خورشید گرفتگی


جمع زیادی از دانش آموزان شرکت کننده در برنامه رصد کسوف کلی شیلی
جمع زیادی از دانش آموزان شرکت کننده در برنامه رصد کسوف کلی شیلی


سرکار خانم کریمی نژاد در حال ارایه توضیحات علمی به شرکت کنندگان در برنامه
سرکار خانم کریمی نژاد در حال ارایه توضیحات علمی به شرکت کنندگان در برنامه


حال و هوای شرکت کنندگان در برنامه
حال و هوای شرکت کنندگان در برنامه






لینک فیلم کامل مصاحبه در فیس بوک :

https://www.facebook.com/ilustremunicipalidad.delimache/videos/704257593337932/

 

نويسنده : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون