***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | 14 شوال 1445 | 24 آوریل 2024
»
»
»
فرصت تعیین دقیق قبله

فرصت تعیین دقیق قبله
دوشنبه 6 خرداد 1398 - 15:28 | شاخه : | منبع : سرویس علمی خبرگزاری ایرنا | 3716 بازدید | 0 دیدگاه
فرصت تعیین دقیق قبله

تهران- ایرنا- علاقه‌مندان به تعیین دقیق قبله، سه‌شنبه هفتم خرداد فرصت دارند تا با روشی بسیار ساده، سمت قبله را با دقت بسیار بالا محاسبه کنند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: همه ساله فرصت خوبی ایجاد می‌شود تا علاقه‌مندان به تعیین دقیق قبله بدون محاسبات ریاضی و با ساده‌ترین روش نسبت به تعیین دقیق سمت قبله با شاخص خورشیدی اقدام کنند.

مهندس «مسعود عتیقی» درباره مبنای این روش گفت: با توجه به اینکه خورشید تا ۲۳.۵ درجه میل شمالی در آسمان جابجا می‌شود و اصطلاحاً به مدار رأس سرطان می‌رسد در روز سه‌شنبه هفتم خرداد ماه و در هنگام اذان ظهر به وقت مکه مکرمه دقیقاً خورشید بر فراز خانه کعبه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: خانه خدا در این لحظه (اذان ظهر) هیچ‌گونه سایه‌ای نخواهد داشت چرا که عرض جغرافیایی خانه خدا در این روز با میل خورشید برابر خواهد بود. بنابراین کافی است علاقه‌مندان در ساعت ۱۳:۴۸ دقیقه سه‌شنبه ۷ خرداد که لحظه اذان ظهر در شهر مکه است با ایستادن به سمت خورشید جهت دقیق قبله را مشخص کنند.

عتیقی خاطرنشان کرد: برای انجام دقیق‌تر این کار می‌توان با آویزان کردن یک شاقول و علامت‌گذاری سایه در ساعت مذکور راستای دقیق قبله را در هر مکان به طور دقیق علامت‌گذاری کرد.

وی با تاکید بر اینکه برای تعیین سمت دقیق قبله هیچ‌گونه نیازی به نگاه کردن به سمت خورشید نیست؛ به شهروندان توصیه کرد با پرهیز از نگاه کردن به سمت خورشید که بسیار بسیار خطرناک است تنها با ایستادن به سمت خورشید و یا علامت‌گذاری سایه شاخص عمود بر زمین نسبت به تعیین قبله اقدام کنند.

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون