***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
هلال رمضان امسال و به چالش کشیدن رصدگران

هلال رمضان امسال و به چالش کشیدن رصدگران
يكشنبه 15 اردیبهشت 1398 - 19:21 | شاخه : | منبع : سرویس علمی و دانشگاهی خبرگزاری ایسنا | 7496 بازدید | 0 دیدگاه
هلال رمضان امسال و به چالش کشیدن رصدگران

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در مورد رؤیت هلال ماه رمضان ۱۴۴۰ را در شامگاه روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت گفت: مجموع پارامترهای علمی رؤیت هلال شامگاهی رمضان ۱۴۴۰ خبر از مواجهه با یک هلال "بحرانی" دارد؛ چراکه برخی پارامترها خاص و پایین‌تر از حد تجربی هستند و از این نظر هلال ماه رمضان امسال برای رصدگران مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، ضمن آنکه آغاز ماه رمضان مقارن با آغاز هفته جهانی ستاره‌شناسی خواهد بود.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای مشاهده هلال‌های شامگاهی، معمولاً به لحظه مقارنه که همان کامل شدن دوره‌های ۲۹.۵۳ صدم شبانه‌روزی ماه به گرد زمین است، باید توجه شود.

وی با بیان این‌که لحظه مقارنه برای مشاهده هلال شامگاهی رمضان امسال در ساعت ۳ و ۱۵ دقیقه بامداد یکشنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه خواهد بود، اظهار کرد: بر این اساس به اولین غروب پس از مقارنه که شامگاه همین روز است، باید توجه کرد.

عتیقی هلال‌های شامگاهی را شامل ۳ دسته "قابل رؤیت"، "غیر قابل رؤیت"و "بحرانی" دانست و یادآور شد: مجموع پارامترهای علمی رؤیت هلال شامگاهی رمضان ۱۴۴۰ خبر از مواجهه با یک هلال "بحرانی" دارد؛ چراکه برخی پارامترها خاص و پایین‌تر از حد تجربی هستند و از این نظر هلال ماه رمضان امسال برای رصدگران مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با تاکید بر اینکه مناطق جنوب و به‌ویژه جنوب غرب کشور شرایط به مراتب بهتری برای رؤیت این هلال در شامگاه یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه دارند، یادآور شد: نیمی از کشور به سمت جنوب امکان رؤیت با ابزارهای رصدی قدرتمند از جمله تلسکوپ‌های ۱۰ اینچ و بالاتر و دو چشمی‌های غول پیکر را دارند و رؤیت این هلال در نیمه شمالی کشور در شامگاه روز یکشنبه دور از انتظار است.

وی با اشاره به ضوابط رؤیت هلال ماه رمضان، توضیح داد: ضوابط علمی رؤیت ماه رمضان ۱۴۴۰ در شامگاه یکشنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه جاری برابر با ۲۹ شعبان ۱۴۴۰ در تهران به عنوان پایتخت کشور به این صورت است که لحظه غروب خورشید ساعت ۱۹ و ۵۳ دقیقه و ۴۶ ثانیه و لحظه غروب ماه ساعت ۲۰ و ۲۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه و بر این اساس "مکث هلال" در افق غرب آسمان ۲۸ دقیقه و ۴۳ ثانیه کمان (قوسی) خواهد بود.

وی این زمان مکث هلال ماه را مکث کوتاهی دانست و ادامه داد: ارتفاع این هلال در هنگام غروب خورشید برابر با ۴ درجه و ۴۳ دقیقه و ۲۰ ثانیه و نسبتاً کم است.

این فعال نجوم آماتوری، جدایی زاویه‌ای ماه از خورشید را از دیگر پارامترهای با اهمیت علمی در رؤیت هلال ماه ذکر کرد و یادآور شد: برای این هلال جدایی زاویه‌ای ۸ درجه و ۴۶ دقیقه کمان (قوسی) خواهد بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اختلاف سمت ماه و خورشید را در این شامگاه منفی ذکر کرد و افزود: این اختلاف برابر ۶ درجه و ۵۵ دقیقه و ۶ ثانیه کمان برآورد شده، ضمن آنکه سمت خورشید در لحظه غروب ۲۹۰ درجه و ۵۰ دقیقه و ۱۵ ثانیه کمان و سمت ماه در لحظه غروب ۲۸۳ درجه و ۵۵ دقیقه و ۹ ثانیه است.

به گفته وی، سن هلال ماه که از تفاضل لحظه غروب ماه از لحظه مقارنه به دست می‌آید، ۱۶ دقیقه و ۳۹ ثانیه است و این هلال در میان "هلال‌های جوان" قرار می‌گیرد.

عتیقی، طول کمان هلال رمضان امسال را در شامگاه یکشنبه ۷۴ درجه عنوان کرد و افزود: می‌توان گفت رؤیت این هلال به نوعی برای رصدگران یک رکورد در رکوردهای علمی محسوب می‌شود؛ چراکه همان‌گونه که در پارامترهای علمی مشاهده می‌شود، با شرایط خاصی که رؤیت هلال را با مشکل مواجه می‌کند، روبرو هستیم.

وی اضافه کرد: بدیهی است که در ماه‌های قمری با توجه به اینکه ۲۹ و یا ۳۰ روزه است، اگر هلالی در شامگاه بیست و نهمین روز ماه قمری (در اینجا ۲۹ شعبان) گزارش رؤیت موثقی نداشته باشد، در شامگاه روز سی‌ام هلال ماه به راحتی با چشم غیر مسلح تقریباً در تمام کشور قابل مشاهده خواهد بود.

منبع :سرویس علمی و دانشگاهی خبرگزاری ایسنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون