*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
تقارن هفته ستاره‌شناسی 1398 با ماه رمضان‌

تقارن هفته ستاره‌شناسی 1398 با ماه رمضان‌
دوشنبه 16 اردیبهشت 1398 - 10:04 | شاخه : | منبع : سرویس علمی و دانشگاهی خبرگزاری ایسنا | 5600 بازدید | 1 دیدگاه
تقارن هفته ستاره‌شناسی 1398 با ماه رمضان‌

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با تاکید بر اینکه رخدادهای مهم نجومی را تنها نمی‌توان در پهنه آسمان دنبال کرد، گفت: برخی رویدادها در زمین از اهمیت خاصی برخوردار هستند که اثرات آنها می‌تواند در توسعه این دانش کهن و جذاب تأثیرگذار باشد.

وی یکی از این رخدادهای نجومی را روز جهانی ستاره‌شناسی دانست و افزود: ۴۶ سال گذشته در بهار سال ۱۳۵۲ خورشیدی فردی به نام "داگ‌برگر" در کالیفرنیای شمالی با انجام اقدامی زیبا تلسکوپ را به میان مردم برد تا به جای آنکه مردم به رصدخانه بروند، آماتورها، تلسکوپ‌ها را در میان مردم آورند و عشق آسمانی خود را با مردم تقسیم کنند و از این راه علاقه‌مندان بیشتری به جرگه دوستداران ستاره‌شناسی بپیوندند.

عتیقی ادامه داد: با پیوستن ایالت‌های مختلف به این حرکت، به تدریج روز ستاره‌شناسی در برنامه‌های علمی سایر کشورها نیز قرار گرفت و با اجرای برنامه‌های متنوع، این روز جهانی را گرامی داشتند؛ از این رو، این روز به یک روز جهانی تبدیل شد.

این فعال نجومی با بیان اینکه کمتر از ۳۰ سال قبل هفته جهانی ستاره‌شناسی نیز بنیان گذاشته شد، خاطر نشان کرد: با این اقدام، علاقه‌مندان می‌توانند در بازه زمانی بیشتری برنامه‌هایی را در مکان‌های مختلف و زمان‌های خاص‌تر از جمله تعطیلی رسمی هر کشور داشته باشند و نسبت به ترویج دانش اخترشناسی اقدام کنند.

وی زمان روز جهانی ستاره‌شناسی را از میانه ماه آوریل تا میانه ماه "مه" میلادی ذکر کرد و توضیح داد: در این بازه زمانی، روز شنبه‌ای که به تربیع ماه نزدیک باشد، به عنوان روز جهانی ستاره‌شناسی شناخته شد و از دوشنبه قبل از آن تا یکشنبه بعد از این روز، به عنوان هفته جهانی ستاره‌شناسی تعیین شده است.

به گفته وی، علت توجه به ماه در انتخاب این روز، آن است که ماه همسایه زمین و جرم دوست داشتنی زمینی‌ها است و از درون تلسکوپ برای کلیه علاقه‌مندان به‌ویژه جوانان و نوجوانان، جلوه خاصی را خواهد داشت. بر اساس این روش تعیین، در هر سال روز جهانی ستاره‌شناسی، روزی متفاوت خواهد بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تصریح کرد: با مکاتباتی که در سال‌های پایانی دهه ۷۰ خورشیدی با لیگ جهانی برگزارکننده توسط این انجمن به انجام رسید، با دریافت پوستر، بروشورها و کتاب ویژه این مناسبت، برنامه‌ای برای اولین بار در سال ۱۳۸۰ همزمان با جامعه جهانی در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

وی اضافه کرد: در سال‌های بعد با ایده‌های نو، برنامه‌های متنوعی در فضاها و مکان‌های مختلف در کشور از جمله در جمع نابینایان، ناشنوایان، معلولان، سالمندان و دیگر اقشار جامعه در بوستان‌ها و فرهنگسراها توسط انجمن نجوم آماتوری ایران به اجرا در آمد.

عتیقی خاطر نشان کرد: امسال از روز دوشنبه، ۶ تا یکشنبه ۱۲ ماه مه ۲۰۱۹ برابر با ۱۶ تا ۲۲ اردیبهشت جاری هفته جهانی "ستاره شناسی" است و روز شنبه ۱۱ ماه مه برابر ۲۱ اردیبهشت "روز جهانی ستاره‌شناسی" نامگذاری شده است و علاقه‌مندان به نجوم در کشور همزمان با فعالان نجوم آماتور سراسر جهان نسبت به ترویج این دانش آسمانی اقدام می‌کنند.

وی، همچنین آمادگی انجمن نجوم آماتوری ایران در زمینه اجرای برنامه‌ها در مراکز متقاضی در تهران را اعلام کرد.

منبع :سرویس علمی و دانشگاهی خبرگزاری ایسنا



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

بیان
(مهمان)
يكشنبه 5 خرداد 1398 - 23:46

با توجه به اینکه عید فطر روزه گرفتن حرام است وشب زنده داری لیالی قدر با فتوا و علم هماهنگ نیست و یک دیگر را قبول ندارند چه باید کرد ایا میتوان انجام یک فعل حرام مانند دزدی ربا و زنا را یک نفر بعهده بگیرد

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون