***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
شرایط سخت رویت‌پذیری هلال رمضان 1440

شرایط سخت رویت‌پذیری هلال رمضان 1440
پنجشنبه 12 اردیبهشت 1398 - 23:18 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 5270 بازدید | 0 دیدگاه
شرایط سخت رویت‌پذیری هلال رمضان 1440

تهران- ایرنا- مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: رویت هلال رمضان 1440 در شامگاه یکشنبه 15 اردیبهشت به دلیل طول کوتاه کمان و مدت کوتاه مکث هلال در افق و دیگر ضوابط علمی با شرایط سختی روبرو است.

مسعود عتیقی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: با توجه به لحظه مقارنه ماه (که به ان تولد ماه نیز می گویند) در ساعت 3:15 دقیقه بامداد روز یکشنبه 15 اردیبهشت 98 برابر با 29 شعبان 1440، به اولین غروب پس از مقارنه باید توجه کرد و با نگاهی به پارامترهای علمی هلال شامگاه رمضان 1440 هجری قمری، شرایط چندان مطلوب برای مشاهده این هلال نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: با وجود طول کوتاه کمان این هلال (74 درجه) و مدت مکث هلال در افق و دیگر ضوابط علمی، شکارچیان هلال با شرایط سختی برای رویت این هلال روبرو هستند.
عتیقی با اشاره به دسته بندی هلال های شامگاهی در سه گروه هلال های قابل رویت، غیر قابل رویت و بحرانی، گفت: امسال با یک هلال جوان و بحرانی روبرو هستیم که چه بسا رکوردی برای رصدگران هلال در برخی نقاط کشور محسوب شود.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در خصوص ضوابط علمی هلال رمضان 1440 برای پایتخت کشور تهران در شامگاه روز یکشنبه 15 اردیبهشت 98 برابر با 29 شعبان 1440، گفت: لحظه غروب خورشید ساعت 19:53 دقیقه و 46 ثانیه و لحظه غروب ماه ساعت 20:22 دقیقه و 30 ثانیه خواهد بود که بر این اساس مدت مکث هلال در افق بسیار کوتاه و برابر با 28 دقیقه و 43 ثانیه است.
عتیقی افزود: ارتفاع ماه در لحظه غروب خورشید4 درجه و 43 دقیقه و 20 ثانیه کمان و جدایی زاویه ای ماه و خورشید 8 درجه و 46 دقیقه است. اختلاف سمت ماه و خورشید 6 درجه و 55 دقیقه و شش ثانیه و فاز ماه در این لحظه 0.67 درصد خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: به رغم آنکه سن این هلال 16 ساعت و 39 دقیقه است، اما با مشاهده مجموعه این شرایط رصدگران متوجه سختی کار خود در شامگاه روز یکشنبه خواهند شد.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: سمت ماه در لحظه غروب خورشید 283 درجه و 55 دقیقه و 9 ثانیه کمان است و سمت خورشید در لحظه غروب خورشید 290 درجه و 50 دقیقه و 15 ثانیه کمان است.
عتیقی گفت: از آنجا که ماه خوشبختانه در اوج مداری خود قرار نداشته و تقریبا در میانگین فاصله با زمین است، افزایش جدایی زاویه ای میان ماه و خورشید شرایط به مراتب بهتری برای رویت این هلال ایجاد می کند.
وی افزود: بدیهی است شرایط برای رویت این هلال در جنوب و جنوب غرب کشور به مراتب بهتر است و استفاده از دوربین های دوچشمی غول پیکر نجومی و یا تلسکوپ های آماتوری با توان بالا برای این رویت توصیه می شود.
به گفته عتیقی، امکان رویت این هلال برای نیمه شمالی کشور و به ویژه شمال شرق کشور بسیار دور از انتظار است.
وی به رصدگران توصیه کرد که برای رصد هلال رمضان1440، در ارتفاعات مناطق عاری از غبار محلی در افق غربی مستقر شوند و در صورت داشتن آسمان صاف و عاری از غبار متراکم در افق غرب، با استفاده از ابزارهای رصدی قدرتمند کمان ابروی آسمانی رمضان 1440 را شکار کنند.

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون