***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
سه‌شنبه 28 فروردین 1403 | 6 شوال 1445 | 16 آوریل 2024
»
»
»
رویدادهای نجومی اردیبهشت ماه 1398

رویدادهای نجومی اردیبهشت ماه 1398
چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398 - 00:15 | شاخه : | منبع : سرویس علمی خبرگزاری ایرنا | 5435 بازدید | 0 دیدگاه
رویدادهای نجومی اردیبهشت ماه 1398

تهران- ایرنا- مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: رویت هلال ماه رمضان 1440، همنشینی ماه و ناهید، بارش شهابی اتا دلوی، هم نشینی ستاره مشهور چشم گاو و ماه و عبور خراشان خوشه زیبای کندوی عسل از جنوب ماه؛ از جمله رویدادهای جذاب نجومی اردیبهشت ماه هستند.

اردیبهشت دومین ماه سال است که در آن زیبایی و سرسبزی بهار به اوج خود می‌ رسد. مهندس مسعود عتیقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد رویدادهای نجومی این ماه گفت: پنجشنبه 12 اردیبهشت ساعت 16:9  (وضعیت روز) سیاره ناهید 3.6 درجه شمال ماه قرار خواهد داشت. 
وی افزود: از آنجا که سیاره درخشان ناهید طی این ماه ها صبحگاهی است، ساعت 5:18  بامداد روز پنجشنبه 12 اردیبهشت از افق شرق همراه با ماه در افق بامدادی طلوع می کند و بامداد این روز همنشینی ماه و ناهید را در صورت فلکی «ماهی» می توان مشاهده کرد.
عتیقی ادامه داد: جمعه 13 اردیبهشت ساعت 10:56 صبح، سیاره تیز پای تیر 2.9 درجه شمال ماه خواهد بود اما به دلیل روشنی هوا و طلوع این اجرام در ساعت 5:40 بامداد، مشاهده این هم نشینی دور از انتظار است.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: ساعت 3:15  بامداد یکشنبه 15 اردیبهشت، ماه نو خواهد شد و دوره هلالی 29.5 روزه به دور زمین را کامل خواهد کرد.
عتیقی افزود: همچنین در روز یکشنبه 15 اردیبهشت، دو زمان اوج برای بارش شهابی «اتا دلوی» خواهیم داشت که یکی در صبحگاه این روز و قبل از روشنی هوا و دیگری در ساعت17:30 عصر است که با توجه به نور روز باید متوقع مشاهده ادامه شهاب های این بارش در شبانگاه یکشنبه 15 اردیبهشت بود.
وی میزان بارش ساعتی سمت الراسی (ZHR) این بارش را 40 شهاب در ساعت عنوان کرد و گفت: عدم حضور نور ماه فرصت خوبی برای مشاهده شهاب های این بارش در مناطق دور از آلودگی نوری و آلودگی هوای شهرهای بزرگ است.

***رویت هلال ماه رمضان 1440
عتیقی خاطر نشان کرد: شامگاه یکشنبه 15 اردیبهشت یک ویژگی مهم دیگر به ویژه برای مسلمانان روزه دار دارد زیرا در اولین غروب بعد از مقارنه یعنی شامگاه همین روز، علاقمندان می توانند در ارتفاعات و مناطق عاری از غبار افق غربی به جستجوی کمان ابروی آسمانی رمضان 1440 هجری بپردازند؛ ضوابط علمی این هلال در خبرهای بعدی بطور کامل اعلام می شود.

وی ادامه داد: بامداد سه شنبه 17 اردیبهشت، ستاره مشهور چشم گاو (دبران) 2.3 درجه جنوب ماه قرار خواهد گرفت. از آنجا که هلال در غروب دوشنبه 16 اردیبهشت غروب خواهد کرد لذا تا قبل از ساعت 21:12 شامگاه دوشنبه 16 اردیبهشت علاقمندان فرصت دارند در افق غرب - جنوب غرب کمی بالاتر و سمت چپ هلال این ستاره مشهور صورت فلکی گاو را مشاهده نمایند.

***آغاز هفته جهانی ستاره شناسی

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران همچنین یادآور شد که هفته جهانی ستاره شناسی روز دوشنبه 16 اردیبهشت آغاز می شود که این رویداد با ماه مبارک رمضان در سال جاری همزمان شده است.
عتیقی ادامه داد: چهارشنبه 18 اردیبهشت ساعت 4:06  بامداد سیاره سرخ رنگ بهرام 3.2 درجه شمال ماه خواهد بود؛ بدیهی است ماه در ساعت 22:15 سه شنبه 17 اردیبهشت (شب قبل) غروب می کند و سیاره سرخ سامانه خورشیدی درست بالای هلال افزاینده ماه قرار می گیرد.
وی افزود: پنجشنبه 19 اردیبهشت ساعت 23:20 ، ماه در گره صعودی است و برای دو هفته پس از این تاریخ بالاتر از مدار زمین قرار خواهد داشت. فردای این روز یعنی جمعه 20 اردیبهشت ساعت 8 صبح (وضعیت روز) ستاره پولوکس از صورت فلکی 'دو پیکر' (سرپیکر پسین) 6.3 درجه شمال ماه قرار خواهد داشت. این اجرام 14 دقیقه بعد از نیمه شب پنجشنبه شب در افق غرب-شمالغرب غروب می کنند و ماه پایین تر از ستاره پولوکس قرار دارد.
لازم به توضیح است یکی از موارد استثنا میزان درخشش نور ستارگان صورت های فلکی، در صورت فلکی دو پیکر (جوزا) است که ستاره «آلفا» از ستاره «بتا» این صورت قدری کم نورتر است.
وی با اشاره به اینکه شنبه 21 اردیبهشت مصادف با روز جهانی ستاره شناسی در سال جاری است، گفت: ساعت 6:05 صبح این روز خوشه زیبای کندوی عسل (M44) یک عبور خراشان (عبور از لبه ماه) از جنوب ماه خواهد داشت و در برخی مناطق از کره زمین به صورت اختفا این پدیده رخ می دهد. 
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: ماه ساعت 1:10 بامداد شنبه 21 اردیبهشت در پایین و سمت راست خوشه کندوی عسل در افق غرب غروب می کند و یکشنبه 22 اردیبهشت ساعت 5:42  صبح، ماه به وضعیت تربیع اول می رسد و ساعت 18:49 این روز ستاره معروف دل شیر، 3 درجه جنوب ماه قرار خواهد گرفت.این روز آخرین روز از هفته جهانی ستاره شناسی است. 
عتیقی افزود: ساعت 2:23  بامداد سه شنبه 24 اردیبهشت ماه در حضیض زمینی (کمترین فاصله با زمین) قرار می گیرد و 369 هزار و 17 کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. ساعت 1:41 بامداد یکشنبه 29 اردیبهشت ماه به وضعیت ماه کامل (بدر) می رسد؛ دوشنبه 30 اردیبهشت ساعت 21:24 زمان همنشینی ماه و مشتری است. در این ساعت برجیس 1.7 درجه جنوب ماه خواهد بود و در این شب ماه در صورت فلکی ' کژدم ' (قمر در عقرب) قرار دارد.
وی ادامه داد: سهشنبه 31 اردیبهشت ساعت 17:30 عصر، سیاره تیر در مقارنه خارجی قرار می گیرد و طی چند روز قبل و بعد از آن در آسمان حضور نداشته و تقریبا پس از دو هفته در افق غرب و در ساعات شامگاهی پس از خورشید غروب خواهد کرد.


منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون