***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
رخداد‌های نجومی آذر ماه

رخداد‌های نجومی آذر ماه
سه شنبه 6 آذر 1397 - 11:17 | شاخه : | منبع : حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان | 18017 بازدید | 2 دیدگاه
رخداد‌های نجومی آذر ماه

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ رخداد‌های نجومی آذر ماه؛ از مقارنه سیاره برجیس تا لحظه انقلاب زمستانی

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره رخداد‌های نجومی آخرین ماه فصل پاییز توضیحاتی داد.

مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رخدادهای نجومی آذر ماه، اظهار کرد: با نگاهی به رخدادهای نجومی آذر، آخرین ماه فصل زیبای پاییز مشاهده می‌کنیم که در روز دوشنبه پنجم آذر 97 سیاره برجیس در «مقارنه » قرار خواهد گرفت، بدین صورت که مهرتابان (خورشید) بین زمین و سیاره مذکور قرار دارد. این سیاره در ساعت 9 و 30 دقیقه صبح روز دوشنبه به وضعیت مقارنه رسیده و بدیهی است که روزهای قبل و بعد در آسمان قابل مشاهده نبوده و پس از مدتی در آسمان صبحگاهی مشاهده خواهد شد.

وی ادامه داد: ضمنا در روز دوشنبه پنج آذر 97 در ساعت 15 و 40 دقیقه، ماه به «حضیض زمینی» رسیده و 366623 کیلومتر در کمترین فاصله با زمین قرار خواهد گرفت.

عتیقی درباره رخداد نجومی 6 آذر گفت: در روز سه شنبه ششم آذرماه، ساعت 8 و 48 دقیقه صبح، کره ماه در «گره صعودی» قرار می‌گیرد. با توجه به آن که در گره صعودی، ماه به بالای صفحه مداری زمین می‌رود طی دو هفته بالاتر از مدار زمین قرار خواهد داشت. ضمنا در روز سه شنبه سیاره تیر به «مقارنه داخلی» می‌رسد یعنی بین زمین و خورشید قرار خواهد گرفت. ساعت 12 و 30 دقیقه این شرایط رخ خواهد داد. طبیعی است که در این شرایط سیاره مذکور قابل مشاهده نبوده و از آسمان شامگاهی به آسمان صبحگاهی خواهد رفت. در همین روز، خوشه کندوی عسل تنها 0.8 درجه شمال ماه قرار می‌گیرد. ساعت 27 دقیقه بامداد چهارشنبه هفتم آذر، خوشه کندوی عسل در این کمترین فاصله با ماه قرار خواهد داشت.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره حضیض خورشیدی اظهار کرد: سیاره تیر در روز چهارشنبه هفتم آذر ساعت 12 و 30 دقیقه به «حضیض خورشیدی» می‌رسد، یعنی در کمترین فاصله با خورشید قرار می‌گیرد.

وی افزود: پنج شنبه هشت آذرساعت 13 و 7 دقیقه، ستاره مشهور دل شیر، 2،3 درجه جنوب ماه قرار می‌گیرد. و از آنجا که این ساعت شرایط روز است شبانگاه این روز بهترین فرصت برای مشاهده همنشینی ستاره دل شیر با ماه است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران بیان کرد: جمعه 9 آذر ساعت 3 و 49 دقیقه بامداد ماه به وضعیت «تربیع آخر» می‌رسد. دوشنبه 12 آذر ساعت 22 و 12 دقیقه سیاره زیبای ناهید3،6درجه جنوب ماه است و از آنجا که این سیاره در افق صبحگاهی خودنمایی می‌کند بهترین فرصت بامداد سه شنبه 13 آذر برای مشاهده همنشینی ماه و سیاره ناهید خواهد بود.

وی درباره اتفاق نجومی 14 آذر اظهار کرد: چهارشنبه 14 آذر، 36 دقیقه بامداد، سیاره تیزپای تیر 1،9 درجه جنوب ماه است و از آنجا که این سیاره نیز صبحگاهی است، بامداد پنج شنبه 15 آذر بهترین فرصت برای مشاهده «همنشینی تیر و ماه» خواهد بود.

عتیقی گفت: روز جمعه 16 آذر ماه در ساعت 10 و 50 دقیقه ماه نو خواهد شد و دوره 29،5 روزه به گرد زمین یا «دوره هلالی» را کامل خواهد کرد. از آنجا که در شامگاه جمعه پارامترهای علمی رویت هلال برای مشاهده هلال ماه مناسب نیستد، بهترین فرصت برای رویت هلال ربیع الثانی 1440 قمری شامگاه شنبه 17 آذر ماه خواهد بود. بر این اساس با مشاهده هلال در غروب شنبه 17 آذر، روز یکشنبه 18 آذر« آغاز ماه ربیع الثانی» است.

وی افزود: یکشنبه 18 آذر ساعت 9 صبح، سیاره زیبای کیوان 1،1 درجه جنوب ماه است که با توجه به شرایط روز دراین ساعت غروب این روز فرصتی برای مشاهده همنشینی ماه با سیاره کیوان است که به صورت ستاره‌ای زرد رنگ در کمترین فاصله با ماه دیده می‌شود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره گره نزولی تصریح کرد: دوشنبه 19 آذر در ساعت 21 و 27 دقیقه ماه به« گره نزولی» رسیده و به پایین صفحه مداری زمین خزیده و برای دوهفته پاین‌تر از صفحه مداری زمین به حرکت خود در آسمان ادامه خواد داد. چهارشنبه 21 آذر در ساعت 15 و 55 دقیقه ماه به اوج زمینی خود می‌رسد و 405177 کیلومتر با زمین در این ساعت ، فاصله خواد داشت.

وی  با بیان اینکه یکی از رویدادهای جالب آذر ماه «بارش شهابی جوزایی» است بیان کرد: این رخداد یک عامل عجیب برای ایجاد خود دارد که جمعه 23 آذر ساعت 15 و 30 به اوج می‌رسد اما با توجه به شرایط روز بهترین فرصت برای مشاهده شهاب‌های جوزایی بامداد جمعه 23 آذر و شبانگاه جمعه 23 آذر تا بامداد شنبه 24 آذر خواهد بود.

کانون بارش شهابی دوپیکری(جوزائی)

کانون بارش شهابی دوپیکری(جوزائی)

عتیقی ادامه داد: در بامداد شنبه 24 آذر در ساعت 2 و 51 دقیقه بامداد سیاره سرخ بهرام 3،6 درجه شمال ما قرار خواهد گرفت. سیاره صبحگاهی تیر ساعت14 و 30 دقیقه روز 24 آذر به «بیشترین کشیدگی غربی» خود رسیده و بهترین شرایط را برای مشاهده در افق صبحگاهی دارد در این شرایط جدایی سیاره تیزپای تیر از مهر تابان 21،3 درجه خواهد بود. در ساعت 15 و 19 دقیقه شنبه 24 آذر ماه به« وضعیت تربیع اول» خواهد رسید و نیمی از ماه روشن خواهد بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران بیان کرد: جمعه 30 آذر ساعت 11و 1 دقیقه ستاره مشهور چشم گاو یا دبران 1،7 درجه جنوب ماه قرار می‌گیرد اما با توجه به اینکه این ساعت وضعیت روز است شامگاه این شب بهترین فرصت برای مشاهده همنشینی ستاره چشم گاو با ماه خواهد بود.

وی درباره شرایط بزرگترین و کوچکترین سیارات منظومه شمسی اظهار کرد: در شبانگاه جمعه 30 آذر سیاره تیزپای تیرتنها 0.8 درجه با سیاره غول منظومه شمسی ،یعنی کوچکترین و بزرگترین سیاره منظومه شمسی تیر و برجیس، به جدایی 0.8 درجه از یکدیگر می‌رسند اما از آنجا که این دو جرم صبحگاهی هستند بامداد روز بعد یعنی شنبه اول دی بهترین شرایط برای مشاهده همنشینی تیر و برجیس خواهد بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره زمان شب یلدا گفت: لحظه انقلاب زمستانی شبانگاه جمعه 30 آذر ، ساعت 1 و 52 دقیقه بامداد شنبه اول دی ماه 97 خواهد بود، شبی که به «شب یلدا» معروف و طولانی‌ترین شب سال برای ساکنان نیم کره شمالی است و کوتاه ترین روز در طی این شب بلند، منتظر طلوع خواهد بود.

 

منبع :حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

hitchcock
(مهمان)
سه شنبه 27 آذر 1397 - 05:40

با سلام. یک سوال داشتم. در شبهای پاییز و زمستان ستاره ای در شرق آسمان هست که چندین رنگ میشود میخواستم بدونم اسمش چیه؟
واحد آموزش کاربردی
(مهمان)
چهارشنبه 5 دی 1397 - 19:17

با سلام احتمالا منظور شما "سیاره ناهید" است که طی این روزها در افق صبحگاهی قبل از طلوع خورشید در افق شرق آنرا بسیار درخشان مشاهده میکنید؛ البته این جرم فقط در پاییز و زمستان در افق صبحگاهی نیست و طی حدود 10 ماه صبحگاهی و 10 ماه شامگاهی است. علت تغییرات درخشش کلیه اجرام در افق نیز، عبور مسیر طولانی تر نور آنها در جو زمین است. موفق باشید

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون