»
»
»
خودنمایی غزال تیزپای منظومه شمسی در آسمان

خودنمایی غزال تیزپای منظومه شمسی در آسمان
سه شنبه 15 آبان 1397 - 18:07 | شاخه : | منبع : حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان | 48662 بازدید | 0 دیدگاه
خودنمایی غزال تیزپای منظومه شمسی در آسمان

مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره سیاره عطارد (تیر) بیان کرد: این سیاره نزدیک‌ترین سیاره به مهر تابان است و با توجه به مدارش که از زمین، به خورشید نزدیک‌تر است یک سیاره داخلی محسوب می‌شود؛ در گذشته از این جرم و سیاره ناهید با عناوینی همچون ستاره شامگاهی و ستاره صبحگاهی یاد شده است اما باید بدانیم که اجرام مذکور ستاره نیستند و از سیارات سامانه خورشیدی هستند.

وی افزود: سیاره تیر بدون دارا بودن جو و قمر، کوچک‌ترین عضو خانواده خورشید است و با توجه به مدارش در برخی مواقع سال در افق شامگاهی و بعد از غروب خورشید دیده می‌شود و در زمان‌هایی نیز به سمت دیگر مهر تابان می‌رود و در افق صبحگاهی برای مدتی نمایان می‌شود.

عتیقی درباره کشیدگی شرقی سیاره تیر گفت: این سیاره که با توجه به سرعت زیاد در گردش به دور خورشید، به غزال تیز پای سامانه خورشیدی مشهور شده است از دید ناظر زمینی یک مسیر تقریبا خطی در طرفین خورشید طی می‌کند. غروب امروز سه شنبه 15 آبان و در ساعت 18:30 دقیقه به بیشترین کشیدگی شرقی خود می‌رسد و 23.3 درجه با خورشید جدایی زاویه‌ای دارد.

در روز مذکور ، این جرم کم نور بیشترین فرصت را در افق غربی دارد و تا ساعتی پس از غروب مهر تابان در مناطق عاری از غبار و آلودگی هوا در افق غربی امکان مشاهده این جرم ستاره مانند باچشم غیر مصلح وجود دارد.

آسمان شبانگاه جمعه میزبان سیاره برجیس

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره بزرگ‌ترین عضو خانواده خورشیدی اظهار کرد: شامگاه روز سه شنبه، غول سامانه خورشیدی، سیاره برجیس که بزرگترین عضو خانواده خورشید است، در سمت راست سیاره تیر با درخشش بیشتر در افق غربی، قابل مشاهده است. این اجرام در صورت فلکی کژدم قرار دارند و سیاره تیر شبانگاه جمعه، 18 آبان، حدود دو درجه شمال ستاره دل کژ دم(قلب العقرب) قرار دارد.

منبع :حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون