***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
وقتی بارش شهابی "جباری" به اوج خود می‌رسد

وقتی بارش شهابی "جباری" به اوج خود می‌رسد
جمعه 27 مهر 1397 - 18:41 | شاخه : | منبع : سرویس علمی و دانشگاهی خبرگزاری ایسنا | 11057 بازدید | 0 دیدگاه
وقتی بارش شهابی "جباری" به اوج خود می‌رسد

در حالی روزهای 28 و 29 مهرماه بارش شهابی جباری به اوج بارش خود می‌رسد که به دلیل حضور ماه در آسمان، رصدگران شانس زیادی برای رصد شهاب‌های این بارش را ندارند.

به گزارش ایسنا، بارش شهابی جباری یکی از بارش‌های شهابی سالانه‌ و کانون بارش آن در صورت فلکی "جبار" است. صورت فلکی جبار یا شکارچی، صورت فلکی است که نیمی از آن در آسمان نیمکره جنوبی و نیم دیگر آن از نیمکره شمالی زمین قرار دارد. "جبار" شامل ستارگان درخشان بسیار است. ستاره‌های صورت جبار شباهت به یک شکارچی دارد که از هزارها سال پیش در جهان شناخته شده‌ بود. گشتن به دنبال کمربند شکارچی آسان‌ترین راه پیدا کردن این صورت فلکی است. این کمربند شامل سه ستاره پرنور نزدیک به هم و در یک ردیف است.

ستاره‌های صورت فلکی شکارچی(جبار) که در کنار هم ردیف شده‌اند
ستاره‌های صورت فلکی شکارچی(جبار) که در کنار هم ردیف شده‌اند

این بارش شهابی معمولا هر سال از حدود روز دهم مهر تا روز شانزدهم آبان فعال است، ولی در روز 29 مهر به اوج بارش می‌رسد و دنباله‌دار "هالی" منشأ بارش شهابی جباری است. این دنباله‌دار معمولا حدود هر ۷۶ سال یک بار مدار کره زمین را قطع می‌کند.

دنباله‌دار هالی که هر 76.6 سال یکدور به گرد مهر تابان میچرخدو سال 1365 خورشیدی در آسمان زمین بود
دنباله‌دار هالی که هر 76.6 سال یکدور به گرد مهر تابان میچرخدو سال 1365 خورشیدی در آسمان زمین بود


*دومین بارش شهابی مهرماه

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به بارش‌های شهابی توضیح داد: کانون بارش شهابی جباری که دومین بارش شهابی در مهر ماه است در صورت فلکی شکارچی (جبار) قرار دارد که این شب‌ها حدود نیمه شب دقیقا از شرق آسمان طلوع می‌کند.

وی با اشاره به تعداد شهاب‌های قابل مشاهده از این بارش، اظهار کرد: تعداد ZHR (میزان بارش ساعتی سمت‌الراسی که در هر ساعت دیده می‌شود) بین 15 تا 20 شهاب در ساعت است.

به گفته این فعال حوزه نجومی، مشاهده این تعداد شهاب مشروط بر آن است که کانون بارش درست بالای سر ناظر باشد، ضمن آنکه ناظر باید در محیطی به دور از نور مزاحم ماه و سایر آلاینده‌های نوری و حتی غبار در آسمان باشد.

نقطه کانون این بارش
نقطه کانون این بارش

 

عتیقی تاکید کرد: هر چه ارتفاع کانون بارش به افق نزدیکتر باشد و یا آلودگی نوری وجود داشته باشد، شهاب‌های کمتری قابل مشاهده است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با تاکید بر اینکه هر بارش شهابی به نامی خاصی مشهور است، یادآور شد: نام بارش‌ها برگرفته از صورت فلکی است که کانون بارش قرار دارد و از آنجایی که بارش شهابی جبار در صورت فلکی جبار قرار دارد، از این رو این بارش به نام صورت فلکی آن مشهور است.

عتیقی با بیان اینکه برای رصد بارش شهابی جباری نیاز به تلسکوپ و یا ابزارهای رصدی نیست، افزود: در صورتی که رصدگر از شهرهای بزرگ و آلودگی نوری دور شود، می‌تواند در همه پهنه آسمان به دنبال شهاب‌های این بارش بگردد.

وی زمان اوج بارش شهابی جباری را روزهای شنبه و یکشنبه، 28 و 29 مهرماه ذکر کرد و در عین حال تاکید کرد: اوج بارش شهاب جباری در شنبه و بامداد یکشنبه 28 و 29 مهرو همزمان با نور زیاد "کوژ ماه" افزاینده است؛ از این رو رصدگران شانس زیادی برای مشاهده شهاب‌های کم نور این بارش ندارند.

عتیقی در خصوص نحوه رصد این بارش شهابی، توضیح داد: برای عکاسی از بارش شهابی جباری باید از دوربین‌های مکانیکی و یا دیجیتال موسوم به DSLR که امکان نوردهی به مدت دلخواه را دارند، استفاده کرد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: تهیه گزارش‌های علمی از بارش با درج نام فرد و یا اعضای گروه، مختصات جغرافیایی رصد، تعداد شهاب‌های رصد شده، بیان بازه زمانی مشاهده شهاب‌ها، صورت فلکی که شهاب در آسمان جا به‌جا می‌شود و میزان شدت نور هر شهاب از جمله مواردی است که رصدگران در تهیه گزارش‌های علمی خود باید به آن توجه کنند.

تصویر ده‌ها شهاب جباری که سال گذشته توسط ناسا ثبت شد
تصویر ده‌ها شهاب جباری که سال گذشته توسط ناسا ثبت شد

 

منبع :سرویس علمی و دانشگاهی خبرگزاری ایسنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون