***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
برنامه های پایانی سال جهانی نجوم و مروری گذرا بر یک خاطره

برنامه های پایانی سال جهانی نجوم و مروری گذرا بر یک خاطره
شنبه 14 آذر 1388 - 02:30 | شاخه : | 2879 بازدید | 0 دیدگاه

فعالیتهای پایانی سال جهانی نجوم نه یک پایان بلکه آغازی برای حرکت قدرتمندتر کاروان پر تلاش نجوم آماتوری در ایران است که طی یک دهه اخیر موتورهای آن به پیشبرد اهداف این علم آسمانی کمک بزرگی نموده است و علیرغم آنکه انجمن نجوم آماتوری ایران را قطره ای از اقیانوس بیکران نجوم ایران وجهان می دانیم و یک عضو در کنار دیگر مراکز فعال کشوری است، اما نمی توان و نباید اولین چراغهای روشنی افروزاین راه را نادیده گرفت. یادمان باشدهیچ مرکز نجوم آماتوری مزین به نام ایران وجود نداشت و با همه سوابق علمی و تاریخی کشورمان چنین بنیانی تا یک دهه قبل گذاشته نشده بود. همه می دانند و بدیهی است در تمام دنیا ازبنیان گذاران یک حرکت تقدیر و سپاس به عمل می آید و دور از ذهن است اگر در کشور عالم پروری همچون مرز پر گهر ایران و با فرهنگ وتمدن اصیل ایرانی کسی بخواهد در برابر سالها تلاش بی چشم داشت دست اندر کارانانجمن نجوم آماتوری ایران به دیده تحقیر نگاه کند، مگر معدود افرادی با خصیصه ای خاص جهان سوم و عقب ماندگی فرهنگی که تا فعالیتی عملی نشده، گامی را هم جامعه شاهد نیست ولی با ظهور یک حرکت نو همواره با آن پدیده مخالفت و سعی در ابهام آفرینی می نمایند، بویژه  آنکه حرکتهایی در نوع خود بی نظیر و یا لااقل کم نظیر آنهم بدون هیچگونه وابستگی به بودجه دولتی و یا حرکت اقتصادی خاص این برنامه ها یکی پس از دیگری و آنهم با حضور متخصصان و اساتید این رشته در انجمن نجوم آماتوری ایران به اجرا در آمده است که حتی اگر یک فرد را بانی آن بدانند نه تنها نقطه ضعف محسوب نمی شود بلکه  برداشتن چنین گامهایی در دنیای با مشغولیتهای شدیداً مادی امروزی توسط غالب افراد، اهمیت دو چندان دارد. عضو گیری از سراسر کشور، نکوداشت چهره های نجومی عصر حاضر کشور، توسعه اخبار و اطلاعات نجومی نه تنها در یک شبکه صدا وسیما بلکه در شبکه های مختلف رسانه ملی و بخشهای متنوع دیگر نظیر خبرگزاریها و رسانه های نوشتاری حرکتهای نویی بود که با تلاش دیگر گروهها کاملتر گردیده است. انجمن مجموعه ای بوده است که بدون هیچگونه ادعایی و با تاکید به استقلال حرکت خوب سایر گروهها در پایتخت و شهرستانها، نفی دیگران نکرده بلکه در حد توان به ایجاد گروهها و مراکز کمک نموده است و عدم بیان این نکات نباید به منزله سلب حقوق این مجموعه تلقی شود و آنچه که بیان شد صرفاً جنبه یاد آوری داشت و گرنه افتخار راه اندازی مراکز متعدد نجومی در اقصی نقاط کشورمان ازبرگ های تاریخ نجوم آماتوری این سرزمین زدوده نخواهدشد. انجمن نجوم آماتوری ایران بدور از هر گونه جنجال، فعالیت هایی را به اجرا در آورده است که عموماً رایگان و پرمحتوا برنامه ریزی گردیده  و در آینده نیزچنین خواهد بود و همواره احساس نیازی برای ایجاد افتخارات شخصی و بین المللی با وجود ضرورت برداشتن گامهای عمومی و داخلی نداشته است. لذا امید است آزاد اندیشان طریق علم و علم دوستان با تکیه بر شعار وحدت ملی، زمینه ساز پیشرفت جهانی باشند که مسلماً شعار صلح جهانی توانایی تعامل داخلی را به عنوان پیش نیاز می طلبد و حرکتهای انجمن نیز برای حضور در مجامع و یا تریبونهایی که با نام نجوم آماتوری  برپا می شود نیز نه بر مبنای نفی دیگران  بلکه حقوق قانونی و طبیعی هر مجموعه ای همچون مرکز با اعضای پر تلاش انجمن نجوم آماتوری ایران است که بنا به قوانین کشورمان مستحق داشتن نامی مزین به نام ایران بوده است.
انجمن نجوم آماتوری ایران، همواره با احترا م متقابل به دیگر گروهها و احساس نزدیکی به آنها، اعتقاد دارد همه در سایه نجوم آماتوری در شرایط مساوی قرار دارند بویژه آنکه نجوم آماتوری دارای یک آزادگی ذاتی است که از خصیصه های زیبای حرکتهای ترویجی می باشد و بدور از هر گونه متولی که بدین سمت رسماً تعیین شده باشد و بخواهد خود را وکیل گروهها  معرفی کند، فعالیتها انجام شده و استمرار آن نیز تضمین خواهد شد. هر چند با عدم اقتصادی بودن برنامه های علمی فرهنگی این مسئله مشکلاتی ر ا برای انجمن نجوم آماتوری ایران و سایر گروهها در کشوربه همراه دارد و از مسئولیت دولتمردان برای پشتیبانی مناسب از گروهها نمی کاهد اما از چار چوبهای دست وپاگیر و کلیشه ای دور و جذابیت حرکتهای علمی فرهنگی مردمی  درهمین خصیصه نهفته است و نمی تواند هیچگاه حالت باز دارندگی داشته باشد که گروههای نجومی کشور باید به این ویژگی بیش از پیش توجه نشان دهند. گشتهای رصدی همواره خاطراتی را به همراه دارند که شب نجومی پایانی سال جهانی نجوم نیز بهانه ای شد تا خاطرات یک دهه اخیر را با هم خیلی گذرا مرور کنیم و حال با مدد از حضرت حافظ توجه شما را به عکسهایی از جذابیتهای آسمان و برنامه های رصدی که برای هر آماتورخاطره ای را کمابیش دارد جلب می نماییم آنجا که می فرماید:
مطربا مجلس انس است غزل خوان وسرود
تا چند بگویی که چنین رفت وچنان خواهد شد
وعکسهایی از گشت رصدی مرنجاب که در تاریخ 3مهر ماه امسال (1388) از سوی انجمن به اجرا درآمد و توسط آقای نیما ترابی تهیه و ارسال گردیده  و دو نقاشی ازعلی روح اله پورکودک خردسالی که دیدگاه خود را از اجرام آسمانی  ورویدادهای نجومی به تصویر کشیده است.
پس بیایید همه با هم دست در دست یکدیگر صمیمانه زمینه رشد استعدادهای این کشور پهناور را بیش از پیش فراهم کنیم. که همگی برای برداشتن هر گام به جلو به تولید انرژی مثبت نیاز داریم.
پذیرای قدوم سبز اعضای خوب انجمن و کلیه شیفتگان آسمان در ویژه برنامه رصدی اختتامیه سال جهانی نجوم که با همکاری صمیمانه شهرداری منطقه 3 تهران در پارک ملت برگزار می شود هستیم. وعده ما جمعه 27 آذر ماه ساعت 9 صبح تا 9 شب درب شرقی(ورودی از خیابان ولی عصرعج) روابط عمومی انجمن


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون