***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
روزجهانی ستاره شناسی در پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز

روزجهانی ستاره شناسی در پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز
شنبه 5 خرداد 1397 - 12:15 | شاخه : | نويسنده : پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز | 10064 بازدید | 2 دیدگاه
روزجهانی ستاره شناسی در پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز

بر اساس گزارش ارسالی از پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز، مراسم "روز جهانی نجوم2018" در پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز، هر ساله در  اواخر فروردین‌ تا اواخر اردیبهشت‌ماه در اکثر کشورهای دنیا یک روز آخر هفته (نزدیک به تربیع اول ماه) به روز جهانی ستاره شناسی اختصاص داده می‌شود. در این روز علاقمندان، چه آنها که فعالیت آماتوری دارند و چه آنها که به طور تخصصی در دانشگاه‌ها به پژوهش در زمینه‌های مختلف نجوم مشغول‌اند، دست به دست هم می‌دهند تا نظر مردم را به آسمان شب و پدیده های نجومی دوروبرشان جلب کنند. از آنجا که دسترسی به تلسکوپ‌های بزرگ برای مردم مشکل است، در این روز تلسکوپ های کوچک به میان مردم برده می‌شوند تا امکان رصد با آن برای علاقمندان فراهم شود.

امسال نیز در چهارشنبه اول اردیبهشت‌ماه، "پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی تبریز"، جشن روز ستاره شناسی را با یاری برخی علاقمندان از انجمن نجوم آیاز (گروه آیس‌پیکس) و سایر داوطلبین دانشجویی از دانشکده‌های مختلف مکان برگزار کرد. در این مراسم که ، پس از تلاوت قرآن و اجرای سرود ملی، با "خوش آمدگویی ریاست پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی"، جناب آقای دکتر سهراب احمدی، برگزار شد، حدود 250 نفر از خانواده‌های اساتید و کارمندان دانشگاه تبریز شرکت داشتند.



  • در آغاز با "سخنرانی مقدماتی" خانم دکتر آنیا صمدی (پژوهشگر پسا دکتری اخترفیزیک پژوهشکده)  ابتدا با هدف برگزاری روز نجوم، تعاریف نجوم آماتوری، آکادمیک، مجموعه اجرام آسمانی و همچنین جایگاه و موقعیت زمین در کل عالم آشنا شدند .



  • سپس با قرارگرفتن در گروه‌های 20 نفره، تحت نظر لیدرهای مشخص شده، در شش غرفه با محتوای

*       ابعاد منظومه شمسی و عالم واحدهای اندازه‌گیری فاصله‌ها در نجوم،

*        منظومه شمسی و اجرام آن، مقایسه اندازه و جو سیارات با زمین، خصوصیات خورشید و نکات قابل توجه از خصوصیات هر سیاره

*       نحوه شکل‌گیری منظومه شمسی و آشنایی با انواع اجرام آسمانی از قبیل ستاره و سیاره و سیارک و کهکشان و ....

*       آلودگی نوری و آسمان شب در محل مناسب برای رصد

*       رصد با چشم غیر مسلح اندازه‌گیری  قطر زاویه ای با انگشتان دست

*       رصد با چشم مسلح و آشنایی با ساختار و نحوه کاردوربین دوچشمی تلسکوپ‌های کوچک نیوتونی، اشمیت و بازتابی

آشنا شدند .










پس از آموزش عملی آشنایی با انواع تلسکوپ و نحوه کار آنها فرصت رصد خورشید (قبل از تاریک شدن آسمان)، ماه و سیاره زهره به آنها داده شد. 

  • به همراه رصد در محوطه، مقدمه‌ای از نحوه استفاده از نجوم برای "مسیریابی و قبله‌یابی" ذکر شد.
  • تور نجوم در زیر گنبد افلاک نما با نمایش اجرام و صورت‌های فلکی با آموزش آقای مهندس جواد ابراهیم‌زاده، خاتمه یافت.
  • غرفه‌هایی برای آموزش نجوم و نقاشی کودکان همراه با فروش کتاب و محصولات نجومی نیز در محوطه پژوهشکده در حال فعالیت بودند.









به دلیل برگزاری مراسم به شکل تور و تعداد زیاد شرکت‌کنندگان حدود 250 نفر این مراسم دوبار تکرار شد. بدین ترتیب که پس از رسیدن حدود 100 نفر از شرکت کنندگان به برنامه افلاک نما برای 100 نفر بعدی مراسم از نو با ارائه سخنرانی از سر گرفته شد. حدود 50 نفر نیز که بعد از غروب آفتاب به مراسم پیوستند با رصد ماه و زهره سرگرم شدند. با پذیرایی مختصر پژوهشکده مراسم پس از 5 ساعت حدود ساعت 22:00 خاتمه یافت.



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

رضا بدری
(مهمان)
يكشنبه 6 خرداد 1397 - 18:44

چرا گزارش فعالیت خود انجمن که تو پارک چیتگر برگزار شد بر روی سایت قرار نمیگیره؟
روابط عمومی
(مهمان)
دوشنبه 7 خرداد 1397 - 22:06

با سلام
همانگونه که شاید جنابعالی و قطعا بسیاری از فعالان این عرصه آگاهند، انجمن طی دو دهه آهسته اما با حفظ خصیصه پیوستگی در مناطق مختلف کشور بخصوص پایتخت بویژه در فضاهای نو ویژه برنامه های متعددی را درمناسبتهای مختلف از جمله روز و هفته جهانی ستاره شناسی به انجام رسانده است که حتی در برخی موارد الگویی برای سایر فعالان نجومی در تهران وسایر شهرها بوده و می باشد.
متاسفانه امسال بسیاری از برنامه های این مرکز مزین بنام پرافتخار ایران با توجه به وضع آب و هوا کنسل و تغییر یافت؛ خوشبختانه یکی از برنامه های شاخص در کنار دریاچه خلیج فارس بعنوان مکانی جدید برای بردن دانش ستاره شناسی به میان مردم از سوی کمیته راهبردی انجمن پیشنهاد و برنامه زیبایی با حضور اعضا و علاقمندان اجرا گردید.

با احترام

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون