***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
رویدادهای آسمانی آخرین ماه بهار97

رویدادهای آسمانی آخرین ماه بهار97
دوشنبه 31 اردیبهشت 1397 - 13:29 | شاخه : | منبع : سرویس علمی خبرگزاری ایرنا | 9875 بازدید | 2 دیدگاه
رویدادهای آسمانی آخرین ماه بهار97

تهران-ایرنا-همنشینی سیاره برجیس با ماه، همنشینی ماه و ناهید، رویت هلال ماه شوال 1439، رسیدن ماه به کمترین فاصله با زمین و بروز انقلاب تابستانی از جمله رویدادهای آسمانی آخرین ماه فصل بهار سال 1397 هستند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: سه شنبه اول خرداد ساعت 5:23 بامداد ستاره «دل شیر» که پرنورترین ستاره صورت فلکی شیر در منطقه البروج است 1.4 درجه جنوب ماه قرار می گیرد . ماه در ساعت 8:19 صبح این روز به وضعیت تربیع اول می رسد.
مهندس مسعود عتیقی ادامه داد: یکشنبه ششم خرداد ماه ساعت 22:09 غول سامانه خورشیدی «سیاره برجیس» 4 درجه جنوب ماه قرار دارد.( همنشینی مه و مشتری)

دوشنبه 7 خرداد یکی از روزهای تعیین دقیق قبله در سال جاری خواهد بود. وی تصریح کرد: در ساعت 13:48 (هنگام اذان ظهر در مکه مکرمه) خورشید عمود بر خانه خدا تابیده و خانه کعبه در ساعت مذکور سایه نخواهد داشت. در این ساعت در هر کجای کره زمین که در وضعیت روز باشد اگر به سمت خورشید بایستیم دقیقا راستای قبله خواهد بود.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: سه شنبه 8 خرداد ساعت 18:50 این روز ماه به وضعیت کامل (ماه بدر) خواهد رسید.
جمعه 11 خرداد ساعت 5:50 صبح سیاره حلقه برگردن کیوان 1.6 درجه جنوب ماه قرار می گیرد.
به گفته عتیقی، شنبه 12 خرداد ساعت 21:04 دقیقه ماه به اوج مداری خود رسیده و 405 هزار و 316 کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. یکشنبه 13 خرداد ساعت 16:28 سیاره سرخ بهرام 3.2 درجه جنوب ماه قرار دارد. بدیهی است در این ساعت ماه هنوز طلوع نکرده و پس از طلوع نزدیکترین جرم ستاره مانند با رنگ قرمز به ماه سیاره بهرام خواهد بود. وی افزود: ساعت 17:09 این تاریخ، ماه به گره نزولی رسیده و برای دو هفته پایین تر از مدار زمین قرار می گیرد.
چهارشنبه 16 خرداد ساعت 6:30 بامداد سیاره تیزپای تیر به مقارنه خارجی می رسد؛ مقارنه خارجی شرایطی است که خورشید میان زمین و سیاره تیر خواهد بود و سیاره مذکور قابل رصد نیست. ساعت 23:02 همین تاریخ ماه به وضعیت تربیع آخر می رسد.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: روز جمعه 18 خرداد با وجود اینکه سیاره ناهید شامگاهی است (پس از غروب آفتاب قابل مشاهده است) اما در ساعت 8:07 صبح 4.6 درجه جنوب ستاره 'پولوکس' از صورت فلکی دو پیکر قرار می گیرد.
عتیقی افزود: 13 دقیقه بامداد پنجشنبه 24 خرداد ماه نو می شود و طبیعتا در شامگاه روز پنجشنبه رصد گران رویت هلال به جستجوی کمان ابروی شوال 1439 خواهند بود.
وی ادامه داد: جمعه 25 خرداد ساعت 4:25 بامداد، ماه به کمترین فاصله با زمین رسیده و 359 هزار و 507 کیلومتر با زمین فاصله دارد.
شنبه 26 خرداد ساعت 17:43 ملکه آسمان سیاره ناهید 2.3 درجه شمال ماه قرار می گیرد. در ساعت 22:20 همین تاریخ ماه به گره صعودی رسیده و بالاتر از مدار زمین قرار خواهد گرفت.
عتیقی گفت: یکشنبه 27 خرداد ساعت 8 دقیقه بامداد خوشه ستاره ای کندوی عسل (M44) به اندازه 1.5 درجه شمال ماه خواهد بود.
دوشنبه 28 خرداد ساعت 11:55 دوباره ستاره دل شیر 1.7 درجه جنوب ماه قرار می گیرد. بدیهی است در وضعیت روز و عدم حضور ماه این پدیده قابل مشاهده نخواهد بود.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: چهارشنبه 30 خرداد ساعت 6:51 صبح سیاره زیبای ناهید فقط 0.4 درجه شمال خوشه کندوی عسل (M44) خواهد بود و چون طی شب های پایانی خرداد سیاره ناهید شامگاهی است کمترین جدایی ناهید با خوشه کندوی عسل در شامگاه این روز مشاهده خواهد شد. همچنین در ساعت 15:21 این تاریخ ماه به وضعیت تربیع اول می رسد.
عتیقی گفت: پنجشنبه 31 خرداد ساعت 14:37 خورشید در حرکت ظاهری خود بر کره آسمان به نقطه انقلاب تابستانی رسیده و تابستان در نیم کره شمالی آغاز می شود.

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

حسام
(مهمان)
سه شنبه 29 خرداد 1397 - 15:22

باسلام وعرض ادب .چرادراراک دوره های نجوم جهت افراد مبتدی برگزار نمیگرددو متولی برگزاری چنین دورهای درهر شهر کجاست؟
روابط عمومی
(مهمان)
دوشنبه 4 تیر 1397 - 19:25

با سلام

در پاسخ به شما دوست آسمانی باید عرض کنیم در سراسر این مرز پر گهر از جمله آن استان عالم پرور، عزیزان دلسوز و پر تلاشی بودند و هستند که عمر خود را وقف ترویج دانش آسمانی و کهن اخترشناسی نموده و دوره ها و رصدهایی را طی سالیان گذشته برگزار کرده اند اما از آنجا که این مراکز و فعالان جهت گیری مادی و اقتصادی نمی خواهند داشته باشند و گامهای علمی ترویجی را خالصانه برمی دارند و از توان بالای مادی عموما برخوردار نیستند، متاسفانه عدم پشتیبانی از این انجمنها و گروههای ستاره شناسی آماتوری توسط بخشهای دولتی و مبادی ذیربط باعث شده ، فعالیتهای آنها رو به کاهش گذاشته و توان استمرار کار را نداشته و یا کمتر داشته باشند؛ در حال حاضر نیز از فعالیت گروههای شاخص و مورد تایید در اراک اطلاع دقیقی نداریم.
لازم به ذکر است در سالهای اخیر این انجمن نیز که یک مرکز کشوری با دو دهه فعالیت متعدد و متنوع بدون چشمداشت در پایتخت است، با مشکلات متعدد اقتصادی فعالیتهای رو به کاهشی داشته است. امید است شاهد فعال شدن تمامی گروهها و مراکز علمی در کشور در این زمینه باشیم.

با احترام

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون