*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
پیش بسوی همدلی با حرکتهای علمی جهانی

پیش بسوی همدلی با حرکتهای علمی جهانی
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 - 13:37 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 7694 بازدید | 0 دیدگاه
پیش بسوی همدلی با حرکتهای علمی جهانی

مطلب زیر از بخش " نگاه " سرویس علمی خبرگزاری ایرنا تقدیم می گردد:

بشر اولیه از زمانی که خود را شناخت بر اساس خصیصه متمایز کننده انسان از سایر موجودات یعنی قدرت عقل و روحیه کنجکاوی به گوهرهای شب چراغ که در دل سیاهی آسمان شبانه رخ می نمودند و ماه که همراه با تغییر شکل، روشنایی بخش شب های تاریک انسان اولیه بود و همچنین طلوع و غروب مهر تابان توجه می نمود و به دنبال دریافت پاسخ های ذهنی خویش بود.

با پیشرفت آگاهی و توانمندی نوع بشر اندیشمندان و محققانی از سراسر عالم به کشفیات و شناخت راز و رمز آسمان و زمین دست یافتند و این مهم به دانش ویژگی فرا مرزی می بخشد و علم متعلق به همه مردم جهان و نه مرز جغرافیایی خاص است. در همین راستا تلاش دانشمندانی از یونان، ایران ، چین و سایر کشورهای جهان رشد درخت تنومند علم را سبب گردیده و این در شرایطی است که بنا به اذعان خردورزان امروزی در گوشه گوشه جهان نام منجمان ایرانی که با ظهور اسلام از توان خاصی نیز برخوردار بودند به گوش می رسد.

رصدخانه مراغه بنیان گذاشته می شود و مرجعی برای تربیت دانش پژوهانی از چین و دیگر نقاط جهان می گردد، رصدخانه 'جایپور' هند متاثر از این بنای سترگ ایجاد می گردد و بیش از 150 سال پس از گام های بزرگ حضرت خواجه طوسی، رصدخانه سمرقند و باز هم به دست یک ایرانی اندیشمند به نام غیاث الدین جمشید کاشانی در عصر مغول های ویرانگر بنیان نهاده می شود.
عبدالرحمن صوفی رازی که در غرب او را به نام 'آزوفی' (Azofi) می شناسند کهکشان 'امراه المسلسله' و یا همان 'زن به زنجیر کشیده' که به 'آندرومدا' معروف است و در فاصله 2.3 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد را با چشم غیر مسلح شناسایی می کنند؛ اما نکته اینجاست که فرهنگ سازی مقدم بر دانش و استمرار دهنده راه پژوهشگران است به این منظور لازم است با این شاخصه اصلی موضوعات دانش بنیان، سادگی و بیان عامه فهم داشته باشند که در دسترس همگان و قابل درک برای همه انسان ها باشد.
معرفی و ترویج علم باید در همه زمان ها و مکان ها انجام شود تا از این راه عموم مردم به ویژه نوجوانان و جوانان به سمت دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی سوق داده شوند؛ متاسفانه باید اذعان کرد که هر چند ایرانیان پیشگام در علوم مختلف از جمله ستاره شناسی بوده اند اما در زمینه برخی از ابداعات از جمله تخصیص مناسبتی جهت اشاعه دانش ستاره شناسی چه بسا کوتاهی نموده اند.
45 سال قبل فردی در ایالات متحده اقدام زیبایی نمود که به مرور به یک حرکت جهانی تبدیل گردید و روز جهانی ستاره شناسی بنیان نهاده شد.
او با آوردن تلسکوپ در میان مردم به جای آنکه مردم به رصدخانه بروند زمینه ساز حرکت بزرگی بود که امروزه شاهد هستیم. کشورمان نیز از ابتدای دهه 80 خورشیدی به این حرکت پیوسته و انجمن نجوم آماتوری ایران برای اولین بار در سال 1380 در فرهنگسرای 'بهمن' مطابق با تقویم جهانی به گرامیداشت این مناسبت پرداخت.
جالب است که روش تعیین این روز نیز خاص و نجومی بوده و با توجه به وضعیت ماه در آسمان تعیین می گردد و به همین دلیل در هر سال روزی متفاوت است باید به این نکته توجه کافی داشته باشیم که اینگونه مناسبت ها زمینه ساز وحدت و همدلی گروه ها برای انجام فعالیت های علمی ترویجی هستند.
کارشناسان و فعالان انجمن نجوم آماتوری ایران اعتقاد دارند که انجام برنامه های ترویجی در روزهای هفته جهانی ستاره شناسی از جمله روز تعطیل هفته یعنی جمعه، کاری پسندیده است چرا که می تواند توسعه علمی و پرهیز از خرافه گرایی را به دنبال داشته باشد اما پیشنهاد منطقی این است که روز رسمی روز جهانی ستاره شناسی و هفته تعیین شده از سوی لیگ جهانی همچون سایر کشورهای جهان مورد توجه و احترام قرار گیرد و با نگاه محترمانه به جامعه جهانی برنامه هایی نیز در روز تعیین شده جهانی ستاره شناسی به اجرا درآیند.
از سوی دیگر چه خوب است با وجود مفاخر علمی زیادی که نام برخی از آنها در این یادداشت ذکر شده به پیشنهاد روز ملی ستاره شناسی در فصل تابستان که همزمان با سالروز بزرگداشت 'ابوریحان بیرونی' است دولتمردان علمی به صورت جدی فکر نموده و تصمیم گیری نمایند.

مسعود عتیقی
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران

 

منبع :بخش نگاه - سرویس علمی خبرگزاری ایرنا

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون