***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
هم‌نشینی ماه و ۲ سیاره زیبا در آسمان ایران

هم‌نشینی ماه و ۲ سیاره زیبا در آسمان ایران
شنبه 18 فروردین 1397 - 18:14 | شاخه : | منبع : حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان | 20339 بازدید | 0 دیدگاه
هم‌نشینی ماه و ۲ سیاره زیبا در آسمان ایران

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از همنشینی ماه، سیارات کیوان و بهرام در بامداد یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷ خبر داد.

مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره رویداد نجومی که در بامداد یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷ در آسمان رخ می‌دهد، اظهار کرد: افراد در این تاریخ می‌توانند همنشینی ماه و سیارات کیوان (زحل) و بهرام (مریخ) را مشاهد کنند.

وی درباره زمان دقیق همنشینی ماه و سیارات کیوان و بهرام بیان کرد: این اجرام در بامداد یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷ در آسمان طلوع می‌کنند؛ بنابراین علاقمندان برای مشاهده آنها باید پس از ساعت ۲ بامداد این روز به افق جنوب شرقی آسمان نگاه کنند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: سیاره کیوان با رنگ متمایل به زرد در ۲ درجه‌ای پایین‌تر از ماه قرار دارد و یک درجه پایین‌تر از این سیاره (در ۳ درجه‌ای جنوب ماه)  سیاره سرخ رنگ بهرام واقع شده است.

عتیقی تاکید کرد: ماه به همراه سیارات کیوان و بهرام در صورت فلکی کمان (قوس) قرار دارند و پس زمینه این صورت فلکی بازویی از کهکشان راه شیری است.

سیاره کیوان در شبانگاه سه شنبه ۱۴ فروردین ۹۷ در اوج مداری خود نسبت به خورشید قرار گرفت و در روز یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷ نیز ماه به اوج زمینی خود می‌رسد که ۴۰۴ هزار کیلومتر با زمین فاصله دارد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره وضعیت ماه در روز یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷ گفت: ماه در این روز به وضعیت تربیع آخر هم می‌رسد؛ لازم به ذکر است که ماه قمر زمین است و سیارات بهرام و کیوان هر یک به ترتیب ۲ و  ۵۳ قمر تایید شده دارند.

عتیقی اظهار کرد: صورت فلکی کمان در زمینه یکی از بازو‌های کهکشان راه شیری قرار گرفته است، بنابراین اگر با تلسکوپ‌های کوچک آماتوری به این صورت فلکی نگاه کنیم اجرام غیرستاره‌‌ای زیبای زیادی همچون M۸ و M۲۰ (سحابی‌های مردابی و سه تکه) مشاهده می‌شوند.

وی بیان کرد: همنشینی ماه، سیارات کیوان و بهرام در بامداد یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷ سوژه جذابی برای عکاسان نجومی است.

عتیقی یادآور شد: در هیئت (نجوم) قدیم به سیاره برجیس (مشتری)، سعداکبر (نیکی بزرگ) و به سیاره کیوان، نحس اکبر (شوم بزرگ) می‌گفتند؛ همچنین سیاره سرخ رنگ بهرام را با توجه به رنگ قرمز آن منشا خونریزی می‌دانستند.

حضرت مولانا در پایان دفتر پنجم مثنوی می فرماید:
گر چه در تاثیر نحس آمد زحل
دقت فکر آید از وی در عمل
حرفه مریخ اگر خونریزی است
او زبون شارق تبریزی است

منبع :حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون