*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
کاخ آسمانی چینی ها فرو ریخت

کاخ آسمانی چینی ها فرو ریخت
دوشنبه 13 فروردین 1397 - 20:27 | شاخه : | 33731 بازدید | 0 دیدگاه
کاخ آسمانی چینی ها فرو ریخت

ایستگاه فضایی Tiangong-1 (کوتاه، از آغاز تا انجام)


*آشنایی اولیه با زمان ماموریت 

ایستگاه فضایی چین موسوم به Tiangong-1( به معنای کاخ آسمانی) در روز 8 مهر 1390 خورشیدی (سال 2011 میلادی) از مرکز پرتاب ماهواره ای "جوی کوآن" چین با موشک موسوم به 2F/G به فضا پرتاب شد، این اولین ایستگاه فضایی کشور چین بود که ماموریتش در سال 2013 میلادی به پایان میرسید اما آژانس فضایی چین این ماموریت را تا سال 2016 میلادی تمدید کرد. از سال 2016 بود که بحث سقوط این ایستگاه فضایی و به نوعی از کنترل خارج شدن آن مطرح و  به سازمان ملل از سوی آژانس هوا فضای چین اعلام شد. حدس و گمانه زنی های زیادی در مورد زمان سقوط آن از همان مقطع مطرح بود. ابتدا اواخر سال 2017 به عنوان زمان سقوط تعیین گردید و بعد از آن تاریخهای دیگری بیان شد هر چند که تعیین اواخر ماه مارس (مطابق با 12 تا 13 فروردین 97) دقیق ترین محاسبات بود که آژانس فضایی اروپا و برخی دست اندر کاران صنعت فضایی جهان آنرا مطرح نمودند. طبیعی بود که با وجود اینکه این ایستگاه فضایی، در مدار پایینی زمین با سرعت 27 هزار کیلومتر بر ساعت هر ۸۸ دقیقه یک‌بار به دور زمین در حال گردش بود، زمان و مکان دقیق سقوط قدری نامشخص باشد. لازم به یادآوری است که این ایستگاه در زمان سقوط بدون سرنشین بوده و از سوی شبکه نظارت فضایی بسیاری از کشورهای فضایی جهان از جمله  آمریکا ،استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی و انگلستان نیز  ردیابی می گردید.



* ویژگیهای عمومی این ایستگاه

کاخ آسمانی -1 چینی ها نخستین ایستگاه انسانی برای مطالعات فضایی بود که اتفاقا اولین زن فضانورد چینی در بین دو فضانوردی که میهمان این ایستگاه در طول ماموریت آن شدند، حضور داشت. این ایستگاه حدود 8.5 تن وزن داشت و ابعاد آن در حدود یک اتوبوس مدرسه بود. ( حدود 10.5 متر طول)





* و بالاخره فرو ریختن کاخ آسمانی- 1 چین!؟

هر چند بازار شایعات همواره در فضای مجازی داغ و خبرهای ضد و نقیضی منتشر می شد و در آستانه سال نو مردم خوب کشورمان را دچار نگرانیهایی کرده بود از جمله آنکه گفته میشد: سقوط ایستگاه فضایی چین، سیزده به‌در ایرانی‌ها را خراب می‌کند!؟ و یا اینکه ایران جزو مناطق با احتمال برخورد قرار دارد اما انجمن نجوم آماتوری ایران بنا به وظیفه ای که در طی 20 سال اخیر به صورت خودجوش و مردمی بر عهده گرفته است، از طریق وبسایت و کانال تلگرامی خود و همچنین خبرگزاریهای رسمی کشور که موضوع را دنبال میکردند، سعی در ارایه اخبار صحیح و مطمئن به محضر مردم عزیز ایران داشت . این در حالی بود که همواره تاکید داشتیم که این جرم فضایی در بخش فشرده جو متلاشی و می سوزد و با وجود آنکه 2/3 کره زمین را آب فرا گرفته است و شهرها نسبت به بقیه خشکی ها وسعت به مراتب کمتری دارند احتمال سقوط در مناطق شهری بسیار بسیار کم است. سرانجام روز دوشنبه 13 فروردین 97 (2 آوریل 2018 میلادی) این فضاپیمای 8 تنی وارد بخش فشرده جو زمین شد و بخشی از قطعات آن سوخته و متلاشی شد و پس از عبور از جو، نزدیک ساعت 5 صبح به وقت کشورمان تاریخ مورد اشاره در بالا، در میانه جنوب اقیانوس آرام سقوط کرد، هر چند برخی از کارشناسان سواحل برزیل در جنوب اقیانوس اطلس در نزدیکی شهرهای سائوپائولو و ریودوژانیرو را به عنوان محل احتمالی فرود قطعات این فضاپیما پیش‌بینی کرده بودند!؟
پیش از این قرار بود چینی ها تا سال 2023 دومین ایستگاه فضایی خود را در مدار قرار دهند و با وجود این اتفاق چه بسا این موضوع زیر سوال برود.





خبرگزاری میزان
اطلاع رسانی قبلی در مورد عدم خطر سقوط ایستگاه فضایی چین برای ساکنان زمین از جمله مردم خوب کشورمان



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون