***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
قلمرو پنهان سیاره تیر نمایان شد

قلمرو پنهان سیاره تیر نمایان شد
چهارشنبه 4 آذر 1388 - 02:30 | شاخه : | 5204 بازدید | 1 دیدگاه
منبع: سایت ناسا بر اساس مقاله Hidden Territory on Mercury Revealedسمانه شاپوری 

 

پرواز سوم فضاپیمایMessenger  در نزدیکی سیاره عُطارد صورت گرفت، تصویرارسالی ازاین فضاپیما نمای کاملی از سطح سیاره و همچنین تغییرات غم انگیزی در اندازه دنباله عطارد نشان داد.

بگفته Sean Solomon این تصویر جدید به ما یادآوری کرد که عطارد به شگفت زده کردن ما ادامه می دهد.هنگامی که فضاپیما در نزدیکی عطارد پرواز می کرد،پدیده خورشیدگرفتگی رخ داد واین اتفاق باعث شد تا دوربین های فضاپیما تصویر نزدیکی از قسمت های سطح سیاره که قبلأ هیچ گاه دیده نشده بودند تهیه کند.این عکس ها شامل مناطق زیبایی بود که به صورت چین هایی در تصویر در آمده بودند که در واقع نشان دهنده کوه های آتشفشانی فعال می باشند.

یکی از ابزارهای Messenger بخش عمده کارش رابه ثبت مشاهدات درمورداتمسفر نازک عطارد(اگزوسفر ) اختصاص داد.مواد موجود در اگزوسفر سیاره تیر بیشتر از سطح آن می آیند و به دلیل تشعشعات خورشیدی بمباران های بادهای خورشیدی و بخارشهاب هابارها با هم برخورد می کنند.در واقع پوشش گازی اطراف عطارد تحت فشار تشعشعات خورشید کشیده می شود وبه شکل دنباله داری با دنباله بلند در می آید که به نظر می رسد طول آن با چرخش به دور خورشید تغییر می کند.
تصویری که  Messengerدر پرواز دوم وسوم خود در نزدیکی سیاره تیر گرفته، نشان می دهد که اندازه اثردنباله عطارد که به وسیله اتم های خنثی ایجاد شده در پرواز سوم نسبت به دوم کاهش یافته است. به گفته Ron Vervack هنگامی که عطارد درمدار (بیضی شکل) خودش به دور خورشید می چرخد. اختلاف در فشار تشعشعات خورشیدی باعث اختلاف طول در دنباله عطارد می شود.او همچنین اضافه کرد،"اگزوسفر سیاره تیر یکی از رایج ترین دینامیک های منضومه شمسی است."
بعد از این که فضاپیما در سال 2011وارد مدار عطارد شود این امکان ایجاد می شود که مطالعات دقیق و پیوسته بر روی اجزای اصلی اگزوسفر انجام پذیردواین اتفاق می تواند اطلاعات کلیدی در موردچگونگی تولید شدن و ماندگاری اتمسفر عطارد  را آشکار سازد.
سرویس علمی انجمن



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

سیروس بهاری
(مهمان)
يكشنبه 26 امرداد 1393 - 11:43

با درود
مطلب را من از سایت ناسا پیگیری کردم و در خود مطلب ترجمه شده شما یک عکس قابل ملاحظه که می تواند کمک زیادی در درک مطلب نماید درج نشده بود . خوب بود عکس موجود در مطلب ناسا را هم در ترجمه خود می آوردید . با تشکر .

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون