***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
آیا مریخ پیمای sprit آزاد می شود؟

آیا مریخ پیمای sprit آزاد می شود؟
چهارشنبه 4 آذر 1388 - 02:30 | شاخه : | 2852 بازدید | 0 دیدگاه
منبع :سایت ناسا
 

سمانه شاپوری

 

یکشنبه 14 نوامبر 2009 ناسا اقدام به فرستادن فرمان هایی به مریخ پیمای sprit  نمود تا آن را از تله شنی که در آن گرفتار شده ، رهایی بخشد.

به گفته )Doug McCuistion مدیرمجموعه کاوشگر مریخ در مرکز فرمان دهی ناسا در واشنگتن)این روند مدت زیادی طول خواهد کشید وبه احتمال زیاد تلاش برای زادسازی sprit موفقیت آمیز نخواهد بود.
در آپریل سال 2009 مریخ پیمای  spritدر مقر دانشمندان به نام Troy قرار گرفت. چرخ های این مریخ پیما به هنگام حرکت در میان سطح سختی که با شن های ریز پوشانده شده بود  گیر کرده و دچار شکستگی شد بنابراین سعی کرد تا با حرکت به سمت عقب بر روی چرخ جلو وراستش ،خود را نجات دهد ولی هرچه بیشتر تلاش می کرد بیشتر در تله فرو می رفت به همین دلیل از حرکت باز ایستاد تا زمانی که دانشمندان بر روی زمین به امتحان و بررسی راه های ممکن برای فرار بپردازد و فرمان جدید را بهsprit  ارسال کنند.
داده ها نشان می دهد که sprit در دهانه کوهی به ارتفاع 26 پا به دام افتاده که سال های پیش توسط شن های حاوی اسید سولفوریک پر شده بود (اسید ذکر شده احتمالا در اثر بخار محیط یا آب داغ ایجاد شده است)

بقایای این مواد اکنون لایه های متمایزی از کوه  را تشکیل داده اند که دارای رنگ و ترکیبات مختلف هستند و با پوسته سختی از خاک، پوشانیده شده اند. در واقع چرخ مریخ پیما در اثر برخورد با این پوسته  شکسته شده است.

John Callasمدیر پروژه sprit   گفت: تلاش و تدارکات ما به شکل کامل وگسترده به منظور کوتاه کردن فرایند حرکت صورت گرفته است در واقع ما به طراحی دو نوع آزمایش مختلف برای فضاپیماها پرداختیم تا در حد امکان شرایط خطرناک sprit  را به همان دقت در زمین شبیه سازی کنیم  هرچند در این آزمایش ها نمی توان دقیقا شرایط Troy   را تکرار نمود .
این فضاپیما دارای 6 سالم چرخ بود که به وسیله آن ها روی مریخ حرکت می کرد. فرمان اول به این فضاپیما دستور می داد که 5چرخ سالمش را 6 دور به جلو بچرخاند مهندسان انتظار داشتند که چرخ ها در تلاش اولیه دچار لغزش شدیدی شوند.sprit  نتیجه تلاشش را تا یک روز بعد می فرستدوقطعا مهندسان قبل از تلاش برای دستور دوم به ارزیابی این نتایج می پردازند.
احتمالا تلاش برای رهایی مریخ پیما تا سال 201ادامه خواهد داشت و به گفته McCuistion نتایجی که از کار برای آزادسازی آن به دست آمده  بر دانسته های ما برای بررسی مریخ می افزاید وبه حرکت مریخ پیماها در آینده کمک خواهد کرد.اگر مریخ پیما در این مکان باقی بماند توجه به اکتشافات مریخ ادامه می یابد و تله شنی به محلی برای علاقه مندی های بزرگ تبدیل می شود.Ray Arvidsonدانشمندی از دانشگاه واشنگتن گفت:"مواد نرم که توسط چرخ های sprit به حرکت در می آیند دارای اسید سولفوریک زیادی هستند که بر روی مریخ اندازه گیری شده است .ما می توانیم از حضور این مواد در کنار مریخ پیما بهره مند شویم و به مطالعه جزئیات رفتار این مواد جالب بپردازیم. اکتشافات جدید نشان داده که در زمان های گذشته دریچه های بخار وچشمه های داغی بر روی مریخ قرار داشتند که امکان حیات را در مریخ فراهم می سازند. از عملکرد  spritبه منظور تکمیل این اکتشافات استفاده می شود.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون