***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
رویدادهای نجومی بهمن ماه 96

رویدادهای نجومی بهمن ماه 96
سه شنبه 3 بهمن 1396 - 22:51 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 5690 بازدید | 0 دیدگاه
رویدادهای نجومی بهمن ماه 96

تهران-ایرنا-مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران بروز ابرماه سرخ آبی، گرفت کامل ماه، همنشینی مه و مشتری و گرفت جزئی خورشید را از مهمترین پدیده های نجومی بهمن ماه امسال عنوان کرد.

مهندس مسعود عتیقی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: سه شنبه سوم بهمن ساعت 20:30 سیاره ناهید به اوج مداری خود نسبت به خورشید رسید و 2 روز بعد(پنجشنبه ) ساعت 1:50 دقیقه بامداد ماه به وضعیت تربیع اول خواهد رسید. همچنین سیاره تیزپای تیر ساعت 14:30 روز پنجشنبه 5بهمن به اوج مداری خود نسبت به خورشید می رسد.

وی ادامه داد: شنبه 7 بهمن ساعت 13:39 ستاره چشم گاو (دبران) 0.7 درجه جنوب ماه قرار می گیرد اما با توجه به وضعیت روز در این ساعت، ستاره مذکور در بامداد شنبه در کمترین فاصله با ماه دیده می شود.

به گفته عتیقی سه شنبه 10 بهمن ساعت 13:24 ماه به حضیض زمینی (کمترین فاصله با زمین) رسیده و 358 هزار و 995 کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت و روز بعد چهارشنبه 11 بهمن شاهد زیباترین رویداد نجومی سال 96 خواهیم بود.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: در بامداد چهارشنبه 11 بهمن خوشه کندوی عسل کمترین فاصله را با ماه کامل خواهد داشت و در شامگاه این روز ماه کامل در شرایطی طلوع می کند که با توجه به کمترین فاصله با زمین در وضعیت ابر ماه قرار دارد و ازآنجاکه این ابرماه دومین ماه بدر در ماه جاری میلادی (ژانویه ) است به آن ماه آبی اطلاق می شود؛ همچنین به دلیل گرفت کامل ماه در این روز و رنگ سرخ آن، با یک ابر ماه سرخ مواجه می شویم.‌( دلایل انتخاب نام ابرماه سرخ آبی برای ماه کامل شامگاه 11 بهمن 96)
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اظهار کرد که ماه کامل 11 بهمن ماه در سایه زمین نیز قرار می گیرد و مردم ایران در این شب می توانند شاهد یک ماه گرفتگی کامل باشند.
وی با اشاره به اینکه این گرفت چهل و نهمین گرفت از 74 گرفت این دوره محسوب می شود، گفت: گرفت کامل در این ماه گرفتگی یک ساعت و 16 دقیقه طول می کشد و با توجه به اینکه خورشید منبع نقطه ای نور نبوده و یک منبع نوری پراکنده به حساب می آید با تابش نور آن به زمین در پشت کره زمین دو مخروط یکی مخروط باز با عنوان نیمسایه و دیگری مخروط بسته تحت عنوان مخروط سایه ایجاد می شود که در گرفت کامل، ماه ناگزیر از عبور از درون هر دو مخروط است.
در ضمن با توجه به شکست نور در جو زمین و عبور طول موج قرمز نور خورشید، رنگ قرمز در مخروط سایه حضور داشته و با عبور ماه از درون سایه رنگ ماه در هنگام گرفت کامل متمایل به قرمز خواهد بود که به همین دلیل به آن ماه سرخ یا خونین نیز می گویند.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به اینکه در شامگاه چهارشنبه 11 بهمن با سه واقعه همزمان ماه کامل، ابرماه و خسوف کلی روبرو می شویم، گفت: این سه پدیده را بسیاری از رصد گران نقاط جهان که در وضعیت شب قرار دارند از جمله مردم ایران می توانند مشاهده کنند.
عتیقی با اشاره به اینکه غربی ها به این رخداد 'ماه گرفتگی ابر ماه آبی' (super blue moon eclipse) می گویند، گفت: جالب است بدانیم که برای ساکنان برخی از نقاط زمین بعد از گذشت یک و نیم قرن (150 سال ) این اولین ماه آبی است که در وضعیت خسوف قرار می گیرد این در حالی است که در روز 9 دی 1361 خورشیدی نیز ابر ماه دیگری در وضعیت خسوف قرار گرفت اما تنها برخی از ساکنان زمین قادر به مشاهده آن بودند؛ این پدیده در ایران نیز مشاهده نشد.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به اختلاف ساعت میان کشورهای جهان از آنجاییکه برخی شهرها در بامداد اول فوریه (12 بهمن) ماه کامل را مشاهده خواهند کرد بنابراین برای آنها این ماه کامل دومین ماه کامل در یک ماه میلادی محسوب نمی شود و نمی توانند به ان ماه آبی گفت؛ بطور مثال در ملبورن استرالیا این شرایط وجود خواهد داشت اما برای شرق استرالیا و آسیا، ابر ماه 11 بهمن دومین ماه کامل در ژانویه خواهد بود.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با یادآوری اینکه در وضعیت ابرماه، کره ماه حداکثر 14 درصد بزرگتر( 7% برای این ابرماه) و 30 درصد درخشانتر از شرایط دیگر ماه های بدر خواهد بود، گفت: در سال 1396 خورشیدی در سه ماه متوالی آذر ، دی و بهمن شاهد ابر ماه بودیم.
عتیقی افزود: همچنین در ساعت 22:16 همین شب یعنی چهارشنبه 11 بهمن ماه به گره صعودی رسیده و بالای مدار زمین منتقل می شود. پنجشنبه 12 بهمن ساعت 21:54 ستاره دل شیر 0.9 درجه جنوب ماه پس از بدر قرار می گیرد.
وی ادامه داد: چهارشنبه 18 بهمن ساعت 19:24 ماه به وضعیت تربیع آخر می رسد و در ساعت 23:17  این شب غول سامانه خورشیدی سیاره برجیس 4.3 درجه جنوب ماه است که با توجه به عدم حضور ماه در آسمان ایران در این ساعت بهتر است بامداد پنجشنبه 19 بهمن را برای مشاهده همنشینی مه و مشتری انتخاب کرد.

گفتم که خواجه کی به سر حجله می رود
گفت آن زمان که مشتری و مه قِران کنند
"حضرت حافظ"
به گفته عتیقی، جمعه 20 بهمن سیاره سرخ بهرام ساعت 8:42 صبح 4.4 درجه جنوب ماه قرار دارد که با توجه به وضعیت روز در بامداد این تاریخ همنشینی ماه و بهرام قابل مشاهده است.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: یکشنبه 22 بهمن ساعت 17:46 این روز ماه به اوج مداری خود رسیده و 405 هزار و 701 کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. همچنین در ساعت 18:16 این روز سیاره کیو ان 2.5 درجه جنوب ماه قرار می گیرد که با توجه به عدم حضور ماه در آسمان کشور، بامداد دوشنبه 23 بهمن برای مشاهده این هم نشینی توصیه می شود.
عتیقی ادامه داد: ساعت 20:10 دوشنبه 23 بهمن سیاره سرخ بهرام 5 درجه شمال ستاره سرخ رنگ دل کژدم (ابر غول قلب العقرب) قرار می گیرد و پنجشنبه 26 بهمن ساعت 41دقیقه بامداد ماه به گره نزولی رسیده و به پایین مدار زمین منتقل می شود.
عتیقی با اشاره به اینکه جمعه 27 بهمن ساعت 21 دقیقه بامداد خورشید گرفتگی جزئی رخ خواهد داد، گفت : این خورشید گرفتگی در ایران قابل مشاهده نیست و به وقت جهانی ساعت 20:51 پنجشنبه 26 بهمن رخ می دهد.
وی ادامه داد: در این روز یعنی جمعه 27 بهمن ساعت 35 دقیقه بامداد، ماه نو خواهد شد و چه بسا در مناطق جنوبی و جنوب غربی کشور امکان مشاهده هلال با تلسکوپ های قدرتمند فراهم باشد اما در صورت عدم رویت هلال در شامگاه جمعه 27 بهمن، این هلال در شامگاه شنبه 28 بهمن قطعا با چشم غیر مسلح در سراسر کشور مشاهده خواهد شد و روز یکشنبه 29 بهمن اول جمادی الثانی 1439 خواهد بود.
به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، شنبه 28 بهمن ساعت 15:30 سیاره تیزپای تیر به مقارنه بیرونی رسیده و در سمت دیگر خورشید نسبت به زمین قرار می گیرد و طی شب های قبل و بعد قابل مشاهده نخواهد بود.

گروه آموزش کاربردی این انجمن برای فراهم شدن امکان مشاهده ابرماه و ماه گرفتگی مذکور در شامگاه روز چهارشنبه 11 بهمن در خانه ستاره شناسی تهران واقع در انتهای بلور استاد معین مرکز آموزشهای شهید حیدری با رویکرد گرامیداشت یاد استاد فقید جناب آقای سرفراز غزنی برنامه ویژه ای را برگزار و امکان رصد و عکس برداری از این پدیده را با تلسکوپ برای عموم علاقمندان فراهم خواهد کرد.


بیشتر بدانید:
دلایل علمی انتخاب نام " ابرماه سرخ آبی " برای رخداد 11 بهمن 96 در وبسایتهای معتبر جهانی
منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون