»
»
»
طلوع ابر ماه در شامگاه اولین روز سال 2018

طلوع ابر ماه در شامگاه اولین روز سال 2018
شنبه 9 دی 1396 - 19:19 | شاخه : | منبع : سرویس علمی خبرگزاری ایرنا | 10046 بازدید | 0 دیدگاه
طلوع ابر ماه در شامگاه اولین روز سال 2018


تهران-ایرنا- مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از طلوع اولین ابر ماه سال 2018 میلادی و دومین ابر ماه سال 1396 شمسی در شامگاه دوشنبه 11 دی ماه ( اول ژانویه) خبر داد.

مهندس 'مسعود عتیقی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود:در میان بومیان آمریکا هر ماه بدر، به نامی شناخته می شود که در ارتباط با آب و هوای آن ماه آن فصل از سال است؛ بر این اساس ماه بدر دی با توجه به شروع فصل زمستان به "ماه کامل گرگ" مشهور است.

وی گفت: ساعت 5:54  بامداد سه شنبه 12 دی ماه (دوم ژانویه) کره ماه به وضعیت ماه کامل و یا اصطلاحا به وضعیت ماه بدر می رسد و از آنجاکه در ساعت 1:24 بامداد همین تاریخ ماه در کمترین فاصله با زمین قرار دارد به این ماه کامل ابرماه یا سوپر مون گفته می شود.
عتیقی ادامه داد: در هنگام حضیض زمینی ماه ( کمترین فاصله ماه با زمین)، ماه 356 هزار و 566 کیلومتر با زمین فاصله دارد. بنابراین با طلوع ماه در شامگاه دوشنبه 11 دی ماه که با اولین روز سال نو میلادی 2018 مصادف است، دومین ابرماه سال 96 و اولین ابر ماه از دو ابر ماه سال 2018 میلادی مشاهده می شود.
به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، ابرماه دی 96 ساعت 17:38 دوشنبه 11 دی از افق شرق - شمال شرق همراه با صورت فلکی دو پیکر طلوع می کند. این در حالی است که حدود نیم ساعت قبل، خورشید در افق غربی پنهان شده است. 
عتیقی ادامه داد: این ابرماه از ابر ماه آذر 96 به زمین نزدیک تر است و تا 14 درصد بزرگتر از دیگر ماه های بدر و حداکثر تا 30 درصد درخشانتر می باشد. ابرماه بعدی 12 بهمن 96 قابل مشاهده است.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به اینکه مشاهده ابرماه با چشم غیرمسلح و در سراسر ایران تا کمی پس از طلو ع خورشید در بامداد سه شنبه 12 دی امکان پذیر است، گفت عکاسی در ترکیب با بناهای شاخص هر منطقه به ویژه بناهای تاریخی و مناظر طبیعی یکی از علائق رصدگران آماتور در سراسر جهان از جمله ایران است و این انجمن پذیرایی عکس های منتخب علاقمندان از این پدیده جذاب در کانال تلگرامی انجمن است.
عتیقی خاطر نشان کرد: نکته جالب در مورد این ابرماه این است که طی سه ماه متوالی آذر، دی و بهمن 96 همه ماه های کامل، ابرماه بودند و هستند و در ژانویه 2018 نیز دو ابرماه یکی در روز اول و دیگری در روز پایانی ژانویه 2018 قابل مشاهده است.
وی گفت: به رغم اینکه در هر ماه یک ماه کامل داریم اما به علت مدار بیضوی ماه به دور زمین و شرایط قرار گیری ماه در این مدار در هنگام بدر با توجه به فاصله آن از زمین، هر ماه یک ابرماه نداریم چرا که ابرماه هنگامی قابل مشاهده است که ماه ضمن اینکه کامل شده در کمترین فاصله با زمین نیز قرار داشته باشد.

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون