»
»
»
رویدادهای نجومی اولین ماه زمستان 96

رویدادهای نجومی اولین ماه زمستان 96
چهارشنبه 6 دی 1396 - 10:14 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 7253 بازدید | 0 دیدگاه
رویدادهای نجومی اولین ماه زمستان 96

با شروع فصل زمستان، طولانی تر شدن شب ها فرصت مناسبی را برای مشاهده بهتر پدیده های زیبای آسمانی و عکاسی از آنها برای دوستداران آسمان فراهم می شود.

سه شنبه 5 دی، ماه در ساعت 12:50 ظهر به وضعیت تربیع اول رسید، بنابراین در شامگاه این روز ماه تربیع اول طلوع و قابل مشاهده خواهد بود.

یکشنبه 10 دی ساعت 3:55 بامداد، ستاره دبران ( چشم گاو) 0.7 درجه جنوب ماه در وضعیت نزدیک به بدر قرار می گیرد و در برخی مناطق این ستاره پشت ماه پنهان خواهد شد(اختفاء).
دوشنبه 11 دی ساعت 23:30، سیاره تیر با 22.7 درجه جدایی با خورشید در بیشترین کشیدگی غربی خود قرار خواهد گرفت و با بیشترین ارتفاع بهترین شرایط را برای رصد صبحگاهی خواهد داشت.
***دومین ابر ماه سال 96
در ساعت 5:54 بامداد سه شنبه 12 دی، ماه کامل می شود، این در شرایطی است که ساعت 1:24 بامداد این تاریخ، ماه نزدیکترین فاصله را با زمین خواهد داشت و در آن هنگام ماه در فاصله 356566 کیلومتری زمین قرار گرفته و 14 درصد بزرگتر از ماه کامل در حالت معمولی دیده می شود زیرا در کمترین فاصله با زمین قرار دارد. و به همین دلیل به آن ابر ماه یا سوپرمون supermoon گفته می شود.
این ابرماه دومین ابرماه سال جاری است و در سراسر ایران با چشم غیر مسلح قابل مشاهده خواهد بود.
چهارشنبه 13 دی ساعت 9:30 صبح این روز زمین به حضیض خورشیدی (کمترین فاصله با مهر تابان) خواهد رسید به طوری که 0.98 AU با خورشید فاصله خواهد داشت. AU یک واحد نجومی و نزدیک به 150 میلیون کیلومتر است.
همچنین ساعت 23:20 این شب خوشه کندوی عسل 2.3 درجه شمال ماه قرار می گیرد. در ضمن ساعت 23:30 همین شب بارش شهابی کوادرانتی به اوج می رسد و تا بامداد پنجشنبه 14 دی این بارش در بهترین زمان اوج خود با 40شهاب در ساعت ادامه داد.
با این حال متاسفانه به دلیل نور زیاد ماه پس از بدر مشاهده این تعداد شهاب دور از انتظار است.
همچنین پنجشنبه 14 دی، ماه ساعت 11: 18 به گره صعودی رسیده و بالای مدار زمین قر ار می گیرد و جمعه 15 دی ساعت 10:54 دقیقه صبح، ستاره دل شیر (قلب الاسد) 0.9 درجه جنوب ماه پس از بدر قرار دارد و در برخی مناطق عبور خراشان (مماس با ماه) از کنار ماه داشته و چه بسا پشت ماه نیز پنهان گردد.
یکشنبه 17 دی علاقمندان به رویدادهای آسمانی همنشینی بسیار نزدیک سیاره سرخ بهرام (مریخ) را با غول گازی سامانه خورشیدی سیاره برجیس ( مشتری) در بامداد این روز و قبل از روشنایی هوا در افق شرقی محل سکونت خود می توانند مشاهده کنند.
سه شنبه 19 دی نیز ساعت 1:55 بامداد، ماه به وضعیت تربیع آخر می رسد و در ساعت 9:30 صبح سیاره ناهید به مقارنه بیرونی رسیده و در سمت دیگر خورشید نسبت به زمین قرار می گیرد و مدت ها طی شب های قبل و بعد از آن قابل مشاهده نخواهد بود.
بدیهی است پس از طی چند روز ملکه آسمان (ناهید) مهمان آسمان شامگاهی خواهد شد.
***مثلث همنشینی مه و مشتری با بهرام
پنجشنبه 21 دی، ساعت 9:29 صبح همنشینی مه و مشتری با جدایی 4.3 درجه را شاهد خواهیم بود (که در این فاصله برجیس در جنوب ماه دیده می شود) در ضمن ساعت 13:33 همین روز سیاره سرخ بهرام 4.6 درجه جنوب ماه قرار می گیرد بنابراین در بامداد این روز، ماه و مشتری با همراهی سیاره بهرام یک مثلث زیبا را در آسمان صبحگاهی آسمان خلق می کنند.
شنبه 23 دی ساعت 11:30 صبح سیاره های تیر و کیوان 0.7 درجه با هم جدایی می سازند بنابراین برای مشاهده و عکاسی از این همنشینی، بامداد این روز قبل از روشنی هوا فرصت مغتنمی است.
دوشنبه 25 دی ساعت 5:40 صبح هلال زیبای صبحگاهی به اوج مداری خود خواهد رسید و در آن هنگام 406461 کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. همچنین ساعت 5:43 این بامداد سیاره حلقه بر گردن کیوان 2.6 در درجه جنوب هلال، به رنگ زرد و به شکل یک جرم ستاره مانند مشاهده می شود؛ در همین زمان سیاره تیر با جدایی حدود 3.5 درجه جنوب هلال ربیع الثانی قرار دارد.
هلال ماه آدرس خوبی برای مشاهده غزال تیز پای سامانه خورشیدی سیاره تیر است، شاید این صبحگاه آخرین فرصت وداع با کمان ابروی آسمانی باشد.
چهارشنبه 27 دی با نو شدن ماه در ساعت 5:47 بامداد این روز، طولانی ترین ماه قمری قرن 21 نیز پایان می یابد. در شامگاه این روز با وجود برخی ضوابط علمی نامناسب احتمال رویت هلال جمادی الاول 1439 در کشور بسیار ضعیف است.
ماه پنجشنبه 28 دی ساعت 17:58 این تاریخ به گره نزولی می رسد و در ضمن شامگاه این روز فرصت مناسبی برای مشاهده هلال جمادی الاول با چشم غیر مسلح است.
با توجه به تلاش علمی ترویجی که حدود دو دهه اخیر از سوی این مرکز کشوری برای ارائه آموزش های کاربردی در کنار آموزه های تئوری انجام شده است، انجمن آمادگی دارد که عکس ها و گزارش های علمی علاقمندان را در کانال تلگرامی و وبگاه خود منعکس کند.
آسمانتان پر ستاره باد
منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون