***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
بزم همنشینی مه و مشتری زیر بارش شهابی

بزم همنشینی مه و مشتری زیر بارش شهابی
چهارشنبه 22 آذر 1396 - 18:47 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 12506 بازدید | 2 دیدگاه
بزم همنشینی مه و مشتری زیر بارش شهابی

بارش شهابی دوپیکری بامداد فردا پنجشنبه 23 آذر به اوج خود می رسد،  ویژگی بارش شهابی امسال این است که با همنشینی هلال زیبای صبحگاهی با سیاره های برجیس و بهرام  شده است.

بارش های شهابی از جمله رویدادهای جذاب و مورد توجه عموم مردم است. اواخر پاییز هر سال بارش شهابی دوپیکری و یا همان جوزایی در آسمان قابل مشاهده است.

بارش های شهابی به نام صورت فلکی در آسمان شناخته می شوند که کانون بارش در آن برج فلکی قرار دارد، صورت فلکی دوپیکر که از جمله صورت های فلکی دوازده گانه منطقه البروج است، این شب ها در طول شب قابل مشاهده بوده و کانون بارش شهابی جوزایی در کنار پای 'کاستور' (Castor) قرار دارد و ستاره های کاستور و پولوکس که در فارسی به نام های 'سرپیکر پیشین' و 'سرپیکر پسین' شناخته می شوند، ستاره های پرنور این صورت فلکی هستند.
بدیهی است شهاب های این بارش در اطراف این صورت فلکی و حتی نقاطی دور از کانون بارش قابل مشاهده هستند.
یادآور می شود که مشاهده بارش های شهابی برای چشم انسان خطری ندارد، در حقیقت شهاب ها ذرات میلیمتری و میکرومتری هستند که در فاصله 80 تا 150 کیلومتری از سطح زمین در برخورد با جو نور زیادی از خود متصاعد می کند.
پیش بینی می شود که در اوج بارش شهابی دوپیکری امسال بین 20 تا 60 شهاب در ساعت مشاهده شود.
عکاسی و ثبت شهاب ها و همچنین ترسیم با دست آزاد (اسکیس) همراه با تعیین میزان روشنایی هر شهاب، مقدار جابجایی آن در آسمان، صورت فلکی که شهاب در آن مشاهده شده و موضوعاتی از این دست در ثبت گزارش علمی از این رویداد جذاب آسمانی به رصدگران کمک می کند.
منشاء بارش های شهابی عموما دنباله دارها هستند اما منشاء بارش شهابی جوزایی قدری عجیب است زیرا دنباله دار نیست بلکه سیارک فیتون 3200 است که در سال 2003 میلادی توسط سازمان فضایی ناسا مورد تایید قرار گرفت.
ویژگی بارش شهابی دوپیکری امسال آن است که با یک واقعه زیبای نجومی همراه شده است به طوری که جرم ستاره مانند قرمز رنگی که همان سیاره بهرام است در سمت راست و قدری بالاتر از هلال زیبای صبحگاهی در بامداد پنجشنبه 23 آذر  قابل مشاهده است و با فاصله ای بیشتر نسبت به سیاره بهرام اما در پایین هلال ماه، سیاره غول پیکر برجیس در صورت فلکی ترازو جا خوش کرده است. بنابراین همنشینی مه و مشتری چهارشنبه شب 21 آذر و بامداد پنجشنبه می باشد. حضرت حافظ میفرماید:
گفتم که خواجه کی به سر حجله می رود
گفت آن زمان که مشتری و مه قِران کنند

این واقعه با همراهی شهاب های بارش دوپیکری می تواند فرصت مناسبی را برای تهیه عکس های زیبای نجومی فراهم کند؛ بویژه آنکه نور کم ماه مزاحمتی برای مشاهده شهاب های این بارش نخواهد داشت و بر این اساس علاقمندان با دور شدن از نور زیاد شهرها و آلودگی هوای شهرهای بزرگ می توانند شاهد این منظره زیبای آسمان صبحگاهی در واپسین روزهای پاییزی باشند.

 

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

سجاد
(مهمان)
پنجشنبه 23 آذر 1396 - 20:59

شهاب در حد میکرو متره؟
اگه شهابی اندازه میکرو متر باشه دیگه غبار کهکشانی نامیده میشه
مسعود عتیقی
(دیدگاه‌ها: 25)
يكشنبه 26 آذر 1396 - 10:21

سلام دوست عزیز

از یک سو صحبتی از غبار کهکشانی در متن بالا نیست که جنابعالی به آن اشاره کرده اید، و از سوی دیگر باز تاکید میکنم که این ذرات در ابعاد میلیمتر و میکرومتر هستند و برای مطالعه و آگاهی بیشتر علمی شما، توجهتون رو در تشریح این ذرات به متن پیوست منتشر شده از سوی " اتحادیه بین المللی اخترشناسی " جلب می کنم:

https://www.iau.org/static/science/scientific_bodies/commissions/f1/meteordefinitions_approved.pdf

موفق باشید

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون