***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
اولین«ابر ماه»سال 96 شامگاه 12 آذر

اولین«ابر ماه»سال 96 شامگاه 12 آذر
شنبه 11 آذر 1396 - 11:57 | شاخه : | منبع : سرویس علمی خبرگزاری ایرنا | 15878 بازدید | 0 دیدگاه
اولین«ابر ماه»سال 96 شامگاه 12 آذر

تهران-ایرنا- شامگاه یکشنبه 12 آذر، ماه کامل در شرایطی طلوع خواهد کرد که به زمین نیز نزدیک بوده و به همین دلیل به آن «ابر ماه» می گویند.

«مسعود عتیقی» مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر گفت: این ابر ماه، تنها ابر ماه سال 2017 میلادی و اولین ابر ماه از سه ابر ماهی خواهد بود که در سال 1396 با چشم غیر مسلح قابل مشاهده خواهند بود. دو ابر ماه بعدی سال 1396 به ترتیب در 12 دی و 11 بهمن قابل مشاهده خواهند بود.

وی در خصوص ابرماه روز یکشنبه 12 آذر گفت: ساعت 19:17 دقیقه این روز، ماه به وضعیت بدر یا ماه کامل می رسد و در فاصله 357 هزار و 987 کیلومتری زمین قرار می گیرد؛ ماه بدر آذر به نام «ماه سرد» مشهور است و این ابر ماه اولین ابرماه از سه ابرماه سال جاری است .

عتیقی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مدار ماه بیضی بوده و دو نقطه کمترین و بیشترین فاصله با زمین بر روی این مدار وجود دارد، در کمترین فاصله بیش از 356 هزار کیلومتر و در بیشترین فاصله 406 هزار کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت.
وی ادامه داد: بر این اساس هرگاه کره ماه ضمن قرار گرفتن در وضعیت ماه کامل در کمترین فاصله با زمین باشد، قدری بزرگتر نسبت به ماه کامل ماه های دیگر دیده شده که به آن ابر ماه می گویند.
به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، بدیهی است ساعت 12:12 دقیقه ظهر روز دوشنبه 13 آذر، ماه به کمترین فاصله با زمین می رسد و در ساعت مذکور 357 هزار و 496 کیلومتر با زمین فاصله خواهد د اشت.
عتیقی یکی دیگر از رخ دادهای نجومی همراه با ابرماه 12 آذر را همنشینی ستاره دبران (چشم گاو) که برخی از آن به نام «ستاره دلبران» یادکرده اند با ماه عنوان کرد و گفت: این ستاره ساعت 16:30 دقیقه روز یکشنبه حدود یک درجه جنوب ماه کامل خواهد بود اما متاسفانه نور زیاد ماه عامل مزاحمی برای مشاهده این ستاره در کنار ماه خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: ماه کامل یکشنبه 12 آذر تقریبا مقارن با غروب خورشید در روز یکشنبه از افق شرق طلوع خواهد کرد و تا بامداد روز دوشنبه و زمان تقریبی لحظه طلوع خورشید در آسمان حضور داشته و در بامداد دوشنبه در افق غربی غروب می کند.

عکسها و تایم لپس های مربوط به ابرماه 12 آذر 96 را می توانید در کانال تلگرام انجمن مشاهده نمایید.

iranastronomy@

 

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون