***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
رویدادهای آسمانی آخرین ماه پاییز

رویدادهای آسمانی آخرین ماه پاییز
دوشنبه 6 آذر 1396 - 08:54 | شاخه : | منبع : سرویس علمی خبرگزاری ایرنا | 11582 بازدید | 0 دیدگاه
رویدادهای آسمانی آخرین ماه پاییز

تهران- ایرنا- همنشینی بهرام با ستاره سماک اعزل، بارش شهابی جوزایی، همنشینی مه و مشتری و رسیدن مهر تابان به نقطه انقلاب زمستانی از جمله رویدادهای زیبای آسمان آذر ماه 1396 هستند.

مهندس مسعود عتیقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: ماه ساعت 11:52 شنبه چهارم آذر به گره نزولی رسید و پایین تر از صفحه مداری زمین قرار گرفت.

وی افزود: پنجم آذر ساعت 20:33، ماه در وضعیت تربیع اول بود؛ هشتم آذر ساعت 18 همنشینی زیبای سیاره مریخ یا همان بهرام سرخ رنگ با ستاره سماک اعزل را خواهیم داشت و این اجرام حدود 3 درجه از یکدیگر جدایی زاویه ای خواهند داشت. بدیهی است با توجه به این که این اجرام صبحگاه در کشور ما طلوع می کنند در بامداد این تاریخ ستاره سماک اعزل نزدیک سیاره سرخ بهرام خواهد بود.

عتیقی ادامه داد: 12 آذر ساعت 16:30 ستاره چشم گاو تنها 0.8 درجه جنوب ماه قرار می گیرد هر چند که نور زیاد ماه مزاحم مشاهده این همنشینی است؛ ساعت 19:17 همین روز ماه به وضعیت بدر یا ماه کامل خواهد رسید.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: 13 آذر ماه ساعت 12:12 ظهر ماه در کمترین فاصله با زمین قرار می گیرد و 357 هزار و 496 کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت.

عتیقی خاطرنشان کرد که 16 آذر دو رخداد نجومی داریم که اولی ساعت 3:30 بامداد همنشینی سیاره تیر با سیاره زیبای کیوان است و چون این اجرام شامگاهی هستند، کمترین جدایی تیر و کیوان را نیز در شامگاه این تاریخ مشاهده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ساعت 13 همین تاریخ خوشه زیبای کندوی عسل 2.5 درجه شمال ماه قرار می گیرد و در شبانگاه این روز با طلوع ماه کمترین فاصله را با ماه خواهد داشت.17 آذر ساعت 4:09 بامداد ماه به گروه صعودی می رسد و بالاتر از مدار زمین قرار خواهد گرفت. در همین شب و در حقیقت ساعت 1:55 بامداد 18 آذر ستاره مشهور دل شیر 0.7 درجه جنوب ماه قابل مشاهده خواهد بود.

عتیقی گفت: ساعت 11:21  روز 19 آذر، ماه به وضعیت تربیع آخر خواهد رسید، در روز 21آذر ساعت 15:30 سیاره تیزپای تیر کمترین فاصله را با خورشید خواهد داشت. ساعت 5:30 صبح فردای این روز یعنی 22 آذر، سیاره تیر به مقارنه داخلی رسیده و طی این شب ها قابل مشاهده نخواهد بود و پس از چند روز در افق صبحگاهی می توان آن را جستجو کرد.

وی ادامه داد: همانگونه که گفته شد، سیاره بهرام صبحگاهی است اما در ساعت 19:57 روز  22 آذر حدود چهار درجه جنوب ماه قرار می گیرد و برای مشاهده همنشینی ماه با سیاره بهرام بهتر است بامداد روز بعد یعنی 23 آذر را انتخاب کرد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: بارش شهابی جوزایی که از جمله بارش های شهابی مشهور پاییزی است در بامداد 23 آذر به اوج خواهد رسید. منشاء این بارش قدری عجیب و یک سیارک به نام فیتون 3200 است.

وی ادامه داد: در صبحگاه 23 آذر همچنین علاقمندان شاهد همنشینی ماه و مشتری نیز هستند و با وجود سیاره سرخ بهرام و بارش شهابی دو پیکری جلوه زیبایی در آسمان شرقی خلق خواهند داشت.
عتیقی گفت: ساعت 10:01 روز 27 آذر، ماه نو خواهد شد و دوره 29.5 روزه خود به دور زمین را کامل خواهد کرد اما با توجه به سن کم هلال و سایر مشخصات نامناسب متوقع مشاهده این هلال در غروب روز مذکور (اولین غروب بعد از مقارنه) نیستیم و طبیعتا ماه ربیع الاول 30 روزه پایان یافته و در شامگاه روز بعد یعنی 28 آذر در شرایطی که ماه به اوج مداری خود خواهد رسید، هلال زیبای ربیع الثانی 1439 با چشم غیر مسلح در سراسر کشور قابل مشاهده خواهد بود. هلال ماه در این زمان 406 هزار و 605 کیلومتر (اوج مد اری ماه) با زمین فاصله خواهد شد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در پایان گفت: و بالاخره 30 آذر ساعت 19:59 خورشید به نقطه انقلاب زمستانی رسیده و طولانی ترین شب سال را ساکنان نیمکره شمالی در طی شب مورد اشاره تجربه می کنند که اصطلاحا ما ایرانیان آن را با نام 'یلدا'(شب چله) می شناسیم.

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون