»
»
»
ساخت یک زیستگاه قابل گسترش در ماه

ساخت یک زیستگاه قابل گسترش در ماه
يكشنبه 21 آبان 1396 - 10:38 | شاخه : | مترجم : فرید کریمی | 17024 بازدید | 0 دیدگاه
ساخت یک زیستگاه قابل گسترش در ماه

کمپانی هوافضای بیگلوو و اتحادیه مشترک پرتاب (ULA) اعلام کرده‌اند که برنامه‌هایی برای راه‌اندازی یک زیستگاه در ماه دارند.

به نظر می‌رسد ماه دوباره پس از دوران رقابت فضایی دهه‌ی ۱۹۶۰، به اولویت اصلی برنامه‌های فضایی ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است. اکنون که ایالات متحده آمریکا به‌طور رسمی دوباره به اکتشافات فضایی بازگشته، به نظر می‌رسد که ماه تمرکز یا حداقل شروعی بسیاری از برنامه‌های فضایی آینده این کشور باشد. دولت ترامپ اولویت‌های ناسا را از مریخ به همسایه‌ی نزدیک ما تغییر داد و ایلان ماسک مدیر عامل اسپیس ایکس هم اعلام کرده است که پروژه BFR، یکی از عوامل کلیدی برای ساخت پایگاه در ماه خواهد بود.

ایلان ماسک چند هفته‌ی قبل در کنگره بین‌المللی فضانوردی در آدلاید، استرالیا، ایده‌ی جدید خود با عنوان فضاپیمای BFR را به همگان معرفی کرد. این فضاپیما می‌تواند حدود ۱۰۰ نفر را به فضا ببرد و از قابلیت‌های زیادی برای حمل محموله‌های سنگین برخوردار است.

کمپانی بیگلوو و اتحادیه مشترک پرتاب اعلام کردند که برای ساخت یک زیستگاه در کره‌ی ماه همکاری خواهند کرد. این زیستگاه، قرار است تا پایان سال ۲۰۲۰ به ماه برسد و به‌عنوان یک ایستگاه در قمر طبیعی زمین به کار برود. بیگلوو در حال حاضر، مشغول طراحی دو ماژول قابل انبساط B330 است؛ در همین حال اتحادیه‌ی مشترک پرتاب هم در حال کار روی راکت ولکان ۶۵۲ است که وظیفه‌ی رساندن ماژول‌های بیگلوو را به مدار پایین زمین بر عهده خواهد داشت. یک ماژول B330، تقریبا به بزرگی حدود یک‌سوم ایستگاه فضایی بین‌المللی است.

پس از اینکه راکت ولکان، ماژول بیگلو را به مدار زمین رساند، این ماژول قابل ارتقاء منبسط می‌شود. بیگلوو می‌خواهد با استفاده از تجهیزات اضافه و برخی تست‌ها این ماژول را ارتقاء دهد. پس از اینکه ماژول B330، کاملا آماده فعالیت شد، کمپانی قصد دارد حدود ۳۵ تن سوخت منجمد به ماژول برساند و سپس آن را در مقصد نهایی‌اش، یعنی سطح ماه مستقر کند.

رابرت بیگلوو، مدیرعامل و رئیس کمپانی بیگلوو، در بیانیه‌ای گفت:

از اینکه با اتحادیه‌ی مشترک پرتاب در این پروژه همکاری می‌کنیم، بسیار خرسندیم. طرح انبار ماه، مکمل بسیار قوی برای دیگر طرح‌هایی است که در نهایت می‌خواهند انسان را به مریخ بفرستند. با موفقیت این طرح، ناسا و دولت آمریکا فرصت فوق‌العاده‌ی مالی و عملیاتی را به دست می‌آورند و می‌توانند از آن در کوتاه‌مدت استفاده کنند. انبار فضایی ما در ماه، می‌تواند تا سال ۲۰۲۲ به‌راحتی به‌منظور حمایت از طرح‌های بازگشت به ماه مورد استفاده قرار گیرد.

البته ایالات متحده آمریکا تنها کشوری نیست که طرحی برای بازگشت به ماه دارد. روسیه و چین قصد دارند یک توافق‌نامه دیگر شامل اکتشاف ماه و سفرها و اکتشافات فضایی دیگر به امضا برسانند. روسیه علاوه بر این، با پروژه‌ی «دروازه اعماق فضا (Deep Space Gateway)» ناسا همکاری می‌کند و قرار است یک ایستگاه فضایی در ماه بسازد.

ساخت یک پایگاه در ماه، می‌تواند شروع یک دوره‌ی هیجان‌انگیز دیگر در عرصه‌ی سفرهای فضایی باشد و ما را به دنیاهای دیگر در منظومه شمسی نزدیک کند

دروازه اعماق فضا در دهه‌ی ۲۰۲۰ به فضا پرتاب می‌شود و وظیفه انجام مأموریت‌های مختلفی را بر عهده خواهد داشت و می‌تواند گام رو به جلویی برای مأموریت‌های آینده به سیاره‌ی سرخ باشد. به‌گفته‌ی رابرت لایتفوت، مدیر عملیات ناسا، دروازه‌ی اعماق فضا حتی می‌تواند به‌عنوان توقفگاهی فضایی مورد استفاده قرار گیرد که علاوه بر جمع‌آوری نمونه‌های فضایی و ارسال محموله از زمین به ماه و سپس به مریخ، به‌عنوان یک ایستگاه آزمایشی هم مورد استفاده قرار گیرد.

اوایل سال جاری سازمان فضایی ملی چین (CNSA) و سازمان فضایی اروپا (ESA) اعلام کردند که می‌خواهند برای طرح مشهور «دهکده‌ی ماه» همکاری کنند. پال ای. هویتسندال، مدیر روابط رسانه‌ای سازمان فضایی اروپا در آن زمان گفت:

فضا از زمان رقابت فضایی دهه‌ی ۱۹۶۰ تغییر کرده. برای اکتشافاتی فضای صلح‌آمیز، نیاز به همکاری‌های بین‌المللی است.

شاید دهکده‌ی ماه، روزی جایگزین ایستگاه فضایی بین المللی شود که ۱۵ سال از شروع به کارش می‌گذرد و به نظر می‌رسد درنهایت در اواسط دهه‌ی آینده به مأموریت خود پایان می‌دهد.

سال‌ها از زمانی که انسان سفر به ماه متوقف را کرد، می‌گذرد و  صرف نظر از اینکه چه سازمان یا کشوری برای نخستین بار پس از مدت‌ها به ماه برسد، رسیدن به ماه و اقامت در آنجا، می‌تواند شروع یک دوره‌ی هیجان‌انگیز دیگر در عرصه‌ی سفرهای فضایی باشد و ما را به دنیاهای دیگر در منظومه شمسی نزدیک کند.  Zoomit



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون