***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
دیدار میهمانی کوچک از ورای سیستم خورشیدی!؟

دیدار میهمانی کوچک از ورای سیستم خورشیدی!؟
پنجشنبه 18 آبان 1396 - 10:47 | شاخه : | مترجم : نگار قاسمی | 13310 بازدید | 0 دیدگاه
دیدار میهمانی کوچک از ورای سیستم خورشیدی!؟

تصویر بالا: این انیمیشن مسیر A / 2017 U1 را نشان می دهد که یک سیارک - و یا شاید یک دنباله دار - است که از منظومه خورشیدی ما در مهر و آبان96(سپتامبر و اکتبر 2017) عبور کرد. با ردیابی حرکت آن دانشمندان توانستند مسیر آن را محاسبه کنند که احتمالا از خارج از منظومه مان می باشد. تصویر از طریق NASA / JPL-Caltech.

سیارکی کوچک (یا دنباله دار) شنبه 22 مهر1396(14 اکتبر2017) در مدار زمین قرار گرفت و به فاصله ای حدود 60 برابر فاصله ماه از زمین رسید که به نظر می رسد اکنون به سوی فضای بین ستاره ای برگردد.

دنباله دارها و سیارک ها متعلق به سامانه خورشیدی ما هستند که به همراه سیارات این خانواده در حال چرخش به دور خورشید می باشند، اما سازمان فضایی امریکا ناسا، در چهارم آبان96(26 اکتبر سال 2017) گزارش داد که اخترشناسان یک جرم کوچک - شاید سیارک و یا دنباله دار – که منشا ماورای منظومه ما را می تواند داشته باشد و متعلق به فضای میان ستاره ای است را مشاهده کرده اند. اگر چنین باشد، این اولین سیارک بین ستاره ای (یا دنباله دار) است که مشاهده و تایید می شود. در حال حاضر این جرم به نام A / 2017 U1 نامگذاری شده است و کمتر از یک چهارم مایل (400 متر) قطر دارد.  ناسا اعلام کرد که این جرم جابجایی قابل ملاحظه ای داشته و سریع است و  سرعت آن حدود 15.8 مایل (25.5 کیلومتر) در ثانیه (مشابه سرعت چرخش زمین به دور خورشید). ستاره شناسان در سراسر جهان به دنبال هدف گرفتن این شیء غیر معمول توسط تلسکوپ های زمینی و حتی تلسکوپ های فضایی هستند. آنها تا آنجا که می توانند در تلاش برای یافتن  اطلاعات بیشتری در مورد A / 2017 U1 و حتی تعیین ترکیب آن بوده و امیدوارند که اگر در واقع از جایی دیگر در کهکشان راه شیری می آید ، قبل از آن که برای همیشه نابود شود از منشا آن اطمینان حاصل نمایند.

تلسکوپ Pan-STARRS 1 دانشگاه هاوایی در تاریخ 27 مهر سال جاری( پنجشنبه19 اکتبر) در طی یک جستجوی شبانه برای اشیای نزدیک زمین، A / 2017 U1 را کشف کرد. راب وریک، محقق پسا دکترا موسسه اخترشناسی دانشگاه هاوایی، ابتدا متوجه این جسم به عنوان یک نقطه ی ستاره مانند شد که در مقابل ستارگان حرکت می کرد. او اولین کسی بود که مشاهده آنرا به مرکز سیارات کوچک IAU ارسال کرد، IAU یک سازمان جهانی در زمینه جمع آوری داده های مشاهداتی برای سیارات کوچک و دنباله دارهای منظومه خودمان است.

با توجه به شکل مداری، به سرعت مشخص شد که این شیء عضو سامانه خورشیدی نیست. ناسا گفت:

"وریک" پس از مشاهده آرشیو تصاویر Pan-STARRS و همچنین  جستجو در میان تصاویری که شب گذشته گرفته شده بود، در ابتدا  با پردازش تصاویر شئ متحرک شناسایی نشد. "وریک"  فورا متوجه شد که این یک شیء غیر معمول است...

"وریک" با مارکو میشلی، یکی از فارغ التحصیلان IfA ، که تحقیق مشابه ایشان با استفاده از تصاویر گرفته شده از طریق تلسکوپ آژانس فضایی اروپا در "تنریف" جزایر قناری داشته است، تماس گرفت. اما با داده های ترکیبی، همه چیز حس میشد ... این هدف، از خارج از منظومه شمسی بود.

"دیوید فارنوچیا"، ستاره شناس مرکز مطالعات محدوده زمین NASA (CNEOS) در پاسادنا کالیفرنیا، گفت:

این جرم مدار متفاوتی نسبت به آنچه که تا به حال دیده ام دارد.  بسیار سریع است و با چنین مسیری می توانیم با اعتماد به نفس بگوییم که این شی در راه خروج از منظومه خورشیدی بوده  و دیگر باز نخواهدگشت.

A / 2017 U1 از جهت صورت فلکی چنگ رومی( شلیاق ) آمد. ناسا توضیح داد:

این جسم به منظومه ما تقریبا به طور عمود از بالای مدار گرفت(صفحه مداری سیارات و بیشتر سیارک ها به دور خورشیددر فضا) آمده است، بنابراین در طول سقوط به سمت خورشید، هیچ ارتباط نزدیکی با هشت سیاره اصلی منظومه نداشت. شنبه 11 شهریور(2 سپتامبر)، این جرم کوچک صفحه مداری  منظومه را در نزدیکی مدار سیاره تیر(عطارد) عبور کرد و شنبه 18 شهریور(9سپتامبر) به حضیض خورشید(نزدیکترین نقطه به خورشید)رسید. با گرانش خورشید، این جسم در روز شنبه 22 مهر(14 اکتبر) از پایین مدار زمین و از فاصله حدود 15 میلیون مایل (24 میلیون کیلومتر) - حدود 60 برابر فاصله زمین تا ماه- عبور کرد. این جسم در حال بالا رفتن از صفحه مداری سیارات است و با سرعتی معادل 27 مایل در ثانیه (44 کیلومتر در ثانیه) حرکت کرده و به سمت صورت فلکی اسب بالدار می رود.

در هر حال این جرم وجود دارد و با سرعت در حال حرکت است و مدار آن نشان می دهد که منشا آن بین ستاره ای است. با این حال، اینها همه آن چیزی است که ما می دانیم. با این حال، زمینه ای برای درک این موضوع وجود دارد. خانم "کارن مچ" اخترشناس موسسه اخترشناسی دانشگاه هاوایی است. او بطور ویژه بر روی اجسام کوچک منظومه و ارتباط آنها با تشکیل سیستم خورشیدی مطالعه میکند. ایشان اظهار داشت:

ما مدت ها مشکوک بودیم که این اشیاء باید وجود داشته باشند، زیرا در طول فرآیند تشکیل سیارات، مواد بسیاری باید از سیستم های سیاره ای به محیط خارجی پرتاب شده باشند. هیجان انگیزترین نکه آن است که ما هرگز تا کنون عبور اجرام بین ستاره ای مشاهده نکرده بودیم.

تایید A / 2017 U1 توسط مرکز سیارات کوچک "مورو" موقت است. از آنجا که این نخستین شی در نوع خود است که تا به حال کشف شده، قوانین نامگذاری این نوع شی به احتمال زیاد توسط اتحادیه بین المللی ستاره شناسی ایجاد خواهد شد. اما این موضوع به این زودیها نیست. ستاره شناسان همیشه محتاط هستند و هنوز داده های کافی به منظور تایید اینکه منشا این جسم از خارج از سامانه خورشیدی است را در اختیار ندارند.

مدیر CNEOS "پاول چاوداس" گفت: تا کنون، همه چیز نشان می دهد که این احتمالا یک شیء بین ستاره ای است، اما اطلاعات بیشتر به تایید آن کمک می کند.

منبع :خبرنامه وبسایت Earthsky



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون