***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
گزارش مراسم افتتاحیه مرکز اختر شناسی نیشابور

گزارش مراسم افتتاحیه مرکز اختر شناسی نیشابور
دوشنبه 25 آبان 1388 - 02:30 | شاخه : | 2879 بازدید | 0 دیدگاه
نگارش: محمد علی حدادها

وقتی به گذر روزها توجه می کنی و روزها یکنواخت می شوند ناخودآگاه دنبال تغییری که روزهای بهتری را برای خود رقم بزنی .در این روزها که به آن اشاره کردم  تاریخ 8/8/88 یکی از این روزها بود که برای من خیلی جالب و خاطره انگیز شد.

نکته جالب 8/8/88 ، فقط یک سری عدد مشابه نبود. میلاد آقا علی بن موسی الرضا یک زیبایی خاص به این روز داده بود و چقدر زیبا آذین بندی صحن ها و بارگاه این امام بزرگوار .

اما یک اتفاق دیگری که باعث پر رنگ تر شدن این روز در اذهان گردید افتتاح مرکز اختر شناسی خواجه نصیرالدین طوسی در شهر نیشابور بود.

 وقتی به اهداف و برنامه های زیادی که در سال جهانی نجوم توجه می کنیم، و از یکی از آنها، پیشبرد علم نجوم یاد می شود را به اجمال نگاه می کنیم و شاهد به ثمر نرسیدن خیلی از آنها می شویم، متاثر می شویم اما از سوی دیگرباعث خوشحالی است که مجموعه ای کامل و به نوبه خود قابل توجه در منطقه ای استراتژیک و مناسب با پیگیری و تلاش مجموعه همچون انجمن نجوم آماتوری ایران و بقیه دستن درکاران این پرژه افتتاح می شود.

وقتی در این روز خانواده های مشتاقی که برای شروع به کار این مجموعه به این مکان آمده اند را می بینی،  وقتی  شوق و ذوق آنها را برای پی بردن به اسرار و شگفتی های آسمان شاهدی، وقتی جوانی را می دیدی که به طور باور نکردنی و از هر طریقی در پی یادگیری و رسیدن به پاسخ سوالات نجومی خود بود، به اهمیت این مرکز  و کمبود چنین مراکزی در کشور بیشتر پی می بریم. با وجود چنین مراکزی است که می توان به عمق علاقه جوانان به این علم پی برد که با هدایت و ایجاد امکانات لازم می توان آنها را به سر مقصد نهایی رساند. .

 مراسم افتتاح این مرکز  با خوش آمد گویی و خواندن اشعار گروهی از کودکان که با پوشیدن لباس های محلی در ورودی مجموعه مستقر بودند آغاز گردید. بعد از ورود میهمانان به سالن آمفی تأتر و تلاوت آیاتی از قرآن مجید و خیر مقدم مجری توانمند برنامه، تنی چند از میهمانان به ایراد سخنرانی پرداختند که سخننان آنان شامل گزارش ساخت این مجموعه، اهداف ایجاد آن،  مسائل و مشکلات در سر راه ساخت آن، اهدافی که در آینده به دنبال آن می باشند ، اشاره به گذشته پر افتخار علم نجوم ودانشمندان پر افتخار آن و مسیر دشوار که می بایست برای رسیدن به جایگاه اصلی خودمان طی نماییم، پرداختند . که به ترتیب آقایان تابنده مدیر اردوگاه شهید رجایی نیشابور، مهندس عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، دکتر یزدانی معاونت محترم پژوهشی وزارت آموزش و پرورش و جناب دکتر سعداله نصیری قیداری نماینده مردم صمیمی زنجان در مجلس شورای اسلامی، استاد اختر فیزیک دانشگاه  و رئیس سابق انجمن نجوم ایران به سخنرانی پرداختند. آقای تابنده در سخنرانی خود با اشاره به ویژگیهای اردوگاه شهید رجایی و طرح رصدخانه ، برای پذیرش شیفتگان دانش ستاره شناسی در آن مرکز ابراز تمایل و آمادگی فرمودند. مهندس عتیقی با اشاره به بزرگان تاریخ علم سرزمین پر گهر ایران بویژه اختر شناسان نامی آن که برخی به خراسان تعلق داشتند، ویژگیهای فنی پروژه را برای حاضران بیان نمودند.

ایشان افتتاح این مرکز را که پس از آغاز بکار مرکز اختر شناسی ابن صلاح همدانی در غرب کشور و رصد خانه دانشگاه کاشان در ارتفاعات نیاسر استان اصفهان به فال نیک گرفته  و از اینکه در سال جهانی نجوم چنین اقدام موثری با هدف تمرکز زدایی از پایتخت انجام پذیرفته است ابراز خرسندی نمودند. لازم به ذکر است که بخشهای تخصصی مجموعه ها فوق الذکر نیز طی سالیان گذشته بدست کارشناسان توانمند انجمن نجوم آماتوری ایران طراحی و تکمیل گردید و از این حیث انجمن در کشور ممتاز و دارای دانش فنی و تجربیات گرانبهایی است.

جناب دکتر یزدانی با تایید برخی فراز های سخنرانی مهندس عتیقی، به نگرشهای قرانی و دینی در مورد علم و شناخت کائنات اشاره فرمودند.

آقای دکتر قیداری با بیان اهمیت دانش در ایران و اسلام به این نکته که انجمن نجوم آماتوری ایران با اجرای فعالیتهای گسترده از جمله راه اندازی مراکز نجومی صاحب دانش و توان بالایی در این زمینه گردیده تاکید فرموده و از تلاشهای مدیریت انجمن قدردانی فرمودند. ایشان افتتاح این مراکز را برای ارتقا دانش عمومی بسیار موثر بر شمردند.

 بعد از اتمام مراسم در سالن آمفی تاتر، مدعوین از قسمت های مختلف این مرکز از جمله کتابخانه، کلاسهای آموزشی، آسمان نما و همچنین رصدخانه بازدید نمودندو از نزدیک با کار بخشهای مختلف آشنا شدند. در رصدخانه با وجود مجهز بودن به یک تلسکوپ 12 اینچ  Meade و وجود آسمان مناسب، شرایط ایده ال برای رصد اجرام مهیا بود. بعد از ورود   میهمانان و توضیحات کارشناسانه آقای مهندس عتیقی  و نمایش تجهیزات موجود در رصدخانه، میهمانان به رصد ماه و گودالهای آن، اجرام غیر ستاره ای و مشاهده غول منظومه خورشیدی برجیس و اقمار آن پرداختند.

زیبایی ماه و مشتری و قدرت تلسکوپ بکار برده شده میهمانان را بسیار مجذوب خود نمود که با نمایش گنبد چرخان و تکنولوژی به کار برده شده در آن تائید میهمانان از جمله آقای دکتر نصیری را به همراه داشت. این برنامه ها با رصد ماه و نمایش گودال های آن برای عموم میهمانان تا بخشی از شب ادامه پیدا کرد که زیبایی آسمان باعث گردیدکه تعداد زیادی از میهمانان برای دیدن اجرام آسمانی به انتظار بنشینند و صحنه های زیبایی از عکس العمل آنان بعد از قرار گرفتن در پشت تلسکوپ را به همراه داشت باشد.

در نهایت شامگاه رصدی به یادماندنی و زیبایی در این مجموعه رقم خورد که با امید به ادامه مسیر ایجاد چنین مراکزی می توان به هدف نهایی که گسترش و ارتقا این علم می باشد دست یافت.

این مکان به دلیل شرایط مهیا شده در آن جای مناسبی برای گشت های رصدی و انجام امور علمی و رصدی می تواند به حساب آید که نباید گروهها از پتانسیل بالای آن غافل بمانند و و.ظیفه جامعه نجومی است که نسبت به انعکاس این خبر و فعالیتهای این جنینی اقدام بایسته نمایند.

سرویس گزارش انجمن

 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون