***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
آسمان در اولین ماه پاییز

آسمان در اولین ماه پاییز
پنجشنبه 6 مهر 1396 - 16:58 | شاخه : | منبع : سرویس علمی خبرگزاری ایرنا | 8870 بازدید | 0 دیدگاه
آسمان در اولین ماه پاییز

ایرنا- مقارنه خورشیدی سیاره تیر، هم نشینی ستاره چشم گاو با ماه، هم نشینی ستاره دل شیر با ماه، رویت هلال صبحگاهی محرم، نو شدن ماه و بارش شهابی جباری از جمله رویدادهای آسمانی اولین ماه فصل پاییز تهران هستند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: امروز 6 مهر ساعت 6:24 دقیقه صبح، ماه به وضعیت تربیع اول رسید و چهار روز بعد یعنی دوشنبه 10 مهر ساعت 5:35 دقیقه بامداد کره ماه به گره نزولی رسیده و پایین مدار زمین قرار می گیرد.
مهندس 'مسعود عتیقی' ادامه داد: سه شنبه 11 مهر سیاره ناهید ساعت 12:30 دقیقه ظهر به حضیض خورشیدی (کمترین فاصله با خورشید) می رسد و در ساعت 22:10 دقیقه پنجشنبه 13 مهر کره ماه به وضعیت بدر یا ماه کامل خواهد رسید.
وی از وقوع بارش شهابی اژدهایی در روز شنبه 15 مهر خبر داد و گفت: بارش شهابی اژدهایی از بارش های مشهور سالیانه نیست ضمن آنکه نور ماه کامل مزاحم رصد شهاب های این بارش است و 10 شهاب در ساعت برای این بارش پیش بینی می شود.
عتیقی ادامه داد: یکشنبه 16 مهر نیز سیاره سرخ بهرام ساعت 3:30 دقیقه بامداد به اوج خورشیدی (بیشترین فاصله با خورشید) می رسد. همچنین 30 دقیقه بامداد دوشنبه 17 مهر سیاره تیر به مقارنه خارجی رسیده و نسبت به زمین در آن سوی خورشید قرار می گیرد؛ بدیهی است طی شب های قبل و بعد این سیاره قابل مشاهده نخواهد بود.
وی به حضیض زمینی ماه در ساعت 9:21 دقیقه صبح روز دوشنبه 17 مهر اشاره کرد و گفت: در این وضعیت ماه 366 هزار و 858 کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت همچنین در ساعت 21:35 دقیقه این شب ستاره چشم گاو (دبران) تنها 0.6 درجه جنوب ماه قرار دارد و چه بسا در برخی نقاط عبور خراشان و یا وضعیت اختفای این ستاره در پشت ماه قابل مشاهده باشد.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: پنجشنبه 20 مهر ساعت 15:55 دقیقه ماه به وضعیت تربیع آخر خواهد رسد. جمعه 21 مهر خوشه ستاره ای کندوی عسل (M44) در ساعت 22:59 دقیقه سه درجه شمال ماه قرار می گیرد و شنبه 22 مهر ساعت 1:40 دقیقه بامداد ماه به گره صعودی رسیده و بالای مدار زمین خواهد رسید؛ یکشنبه 23 مهر ساعت 2:24 دقیقه بامداد ستاره دل شیر (قلب الاسد) تنها 0.2درجه شمال کره ماه خواهد بود.
عتیقی همچنین از هم نشینی سیاره بهرام با ماه در روز سه شنبه 25 مهر خبر داد و گفت: ساعت 1:34 دقیقه بامداد این روز سیاره سرخ بهرام 1.8 درجه جنوب ماه قرار گرفته و هم نشینی با هلال صبحگاهی محرم را علاقمندان قبل از روشنی هوا با این سیاره مشاهده خواهند کررد.
وی افزود: چهارشنبه 26 مهر علاقمندان شاهد هم نشینی هلال قد خمیده محرم با سیاره ناهید خواهند بود؛ وداع با هلال صبحگاهی محرم 1439 در این بامدادان قابل انجام است.
عتیقی گفت: پنجشنبه 27 مهر سیاره سبز آبی اورانوس ساعت 20:30 دقیقه این شب به وضعیت مقابله می رسد؛ در این وضعیت زمین میان خورشید و سیاره مذکور است و بهترین فرصت مشاهده این سیاره را علاقمندان در مرز بینایی با چشم غیر مسلح در مناطق به دور از نور و آلودگی هوا در اختیار دارند. همچنین ساعت 22:42 دقیقه این شب ماه نو خواهد شد و دوره 29.5 روزه به دور زمین را کامل خواهد کرد.
به گفته مدیر انجمن نجوم اماتوری ایران، جمعه 28 مهر هلال شامگاهی صفر 1439 در تمام پهنه ایران قابل رویت خواهد بود. شنبه 29 مهر ساعت 14:30 دقیقه بارش شهابی مشهور سالیانه جباری به اوج خود می رسد و تا قبل از روشنی هوا در بامداد یکشنبه 30 مهر، به میزان 20 شهاب در ساعت قابل مشاهده خواهد بود. منشاء این بارش شهابی، دنباله دار مشهور هالی است و کانون بارش در صورت فلکی شکارچی (جبار) قرار دارد.

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون