***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
خورشید گرفتگی 30 امرداد در ایران قابل رویت نیست

خورشید گرفتگی 30 امرداد در ایران قابل رویت نیست
دوشنبه 23 امرداد 1396 - 20:02 | شاخه : | منبع : سرویس علمی خبرگزاری ایرنا | 11675 بازدید | 0 دیدگاه
خورشید گرفتگی 30 امرداد در ایران قابل رویت نیست

 

انیمیشن مسیر حرکت سایه ماه بر روی زمین



تهران-ایرنا- مدیرانجمن نجوم آماتوری ایران با اعلام وقوع خورشید گرفتگی در روز دوشنبه 30 مرداد گفت: این خورشید گرفتگی در هیچ نقطه ایران و چهار قاره جهان قابل مشاهده نیست
.
مهندس مسعود عتیقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اعلام این خبر افزود: این خورشید گرفتگی کامل و متعلق به ساروس 145 و بیست و دومین گرفت از 77 گرفت این ساروس است.
وی با یادآوری اینکه کسوف به علت قرار گرفتن ماه میان خورشید و زمین حادث می شود و کره ماه سد راه نور خورشید برای رسیدن به زمین می شود، گفت: خورشید گرفتگی روز دوشنبه 30 مرداد در هیچ نقطه از ایران و چهار قاره جهان قابل مشاهده نیست وفقط ساکنان آمریکا شاهد آن خواهند بود.
عتیقی ادامه داد: این خورشید گرفتگی از اقیانوس آرام شمالی آغاز و پس از عبور از خاک آمریکا در اقیانوس اطلس شمالی پایان می یابد. این گرفت از ساعت 14:48 دقیقه به وقت جهانی آغاز و ساعت 18:26 دقیقه به وقت جهانی به اوج خود می رسد. سایه ماه در روز مذکور ساعت 20:02 دقیقه به وقت جهانی کره زمین را ترک خواهد کرد.
مدیر انجمن نجوم اماتوری ایران گفت: در کسوف کلی تمام سطح خورشید به وسیله ماه پوشانده می شود و جو خورشید و از جمله تاج خورشیدی به طور کامل در اطراف تیرگی دیسک ماه قابل مشاهده و مطالعه علمی خواهد بود.
عتیقی با اشاره به اینکه پهنای منطقه خورشید گرفتگی دوشنبه 30 مرداد 114 کیلومتر و بیشترین مدت زمان گرفت کامل خورشید در این روز دو دقیقه و 40 ثانیه خواهد بود، خاطر نشان کرد: طولانی ترین کسوف قرن 21 در تابستان سال 1388 شمسی رخ داد که گروه پژوهش انجمن نجوم آماتوری ایران در قالب یک گروه تخصصی و در همکاری با تعداد ستاره شناسان چینی به چین عزیمت کردند.
وی افزود: پس از گرفت کامل 19 اسفند 94 که آن هم در ایران قابل مشاهده نبود ساکنان زمین تا کنون چند گرفت حلقوی را شاهد بودند و تا تیرماه 1398 کسوف کلی نداریم (بر روی کره زمین) و همه گرفت های خورشید، جزئی خواهند بود.

 


مشخصه ها و منطقه خور گرفت 30 امرداد96
مشخصه ها و منطقه خور گرفت 30 امرداد96

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون