*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | 14 شوال 1445 | 24 آوریل 2024
»
»
»
خورشید گرفتگی 30 امرداد در ایران قابل رویت نیست

خورشید گرفتگی 30 امرداد در ایران قابل رویت نیست
دوشنبه 23 امرداد 1396 - 20:02 | شاخه : | منبع : سرویس علمی خبرگزاری ایرنا | 12089 بازدید | 0 دیدگاه
خورشید گرفتگی 30 امرداد در ایران قابل رویت نیست

 

انیمیشن مسیر حرکت سایه ماه بر روی زمین



تهران-ایرنا- مدیرانجمن نجوم آماتوری ایران با اعلام وقوع خورشید گرفتگی در روز دوشنبه 30 مرداد گفت: این خورشید گرفتگی در هیچ نقطه ایران و چهار قاره جهان قابل مشاهده نیست
.
مهندس مسعود عتیقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اعلام این خبر افزود: این خورشید گرفتگی کامل و متعلق به ساروس 145 و بیست و دومین گرفت از 77 گرفت این ساروس است.
وی با یادآوری اینکه کسوف به علت قرار گرفتن ماه میان خورشید و زمین حادث می شود و کره ماه سد راه نور خورشید برای رسیدن به زمین می شود، گفت: خورشید گرفتگی روز دوشنبه 30 مرداد در هیچ نقطه از ایران و چهار قاره جهان قابل مشاهده نیست وفقط ساکنان آمریکا شاهد آن خواهند بود.
عتیقی ادامه داد: این خورشید گرفتگی از اقیانوس آرام شمالی آغاز و پس از عبور از خاک آمریکا در اقیانوس اطلس شمالی پایان می یابد. این گرفت از ساعت 14:48 دقیقه به وقت جهانی آغاز و ساعت 18:26 دقیقه به وقت جهانی به اوج خود می رسد. سایه ماه در روز مذکور ساعت 20:02 دقیقه به وقت جهانی کره زمین را ترک خواهد کرد.
مدیر انجمن نجوم اماتوری ایران گفت: در کسوف کلی تمام سطح خورشید به وسیله ماه پوشانده می شود و جو خورشید و از جمله تاج خورشیدی به طور کامل در اطراف تیرگی دیسک ماه قابل مشاهده و مطالعه علمی خواهد بود.
عتیقی با اشاره به اینکه پهنای منطقه خورشید گرفتگی دوشنبه 30 مرداد 114 کیلومتر و بیشترین مدت زمان گرفت کامل خورشید در این روز دو دقیقه و 40 ثانیه خواهد بود، خاطر نشان کرد: طولانی ترین کسوف قرن 21 در تابستان سال 1388 شمسی رخ داد که گروه پژوهش انجمن نجوم آماتوری ایران در قالب یک گروه تخصصی و در همکاری با تعداد ستاره شناسان چینی به چین عزیمت کردند.
وی افزود: پس از گرفت کامل 19 اسفند 94 که آن هم در ایران قابل مشاهده نبود ساکنان زمین تا کنون چند گرفت حلقوی را شاهد بودند و تا تیرماه 1398 کسوف کلی نداریم (بر روی کره زمین) و همه گرفت های خورشید، جزئی خواهند بود.

 


مشخصه ها و منطقه خور گرفت 30 امرداد96
مشخصه ها و منطقه خور گرفت 30 امرداد96

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون