***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
بارش پرساووشی امسال زیر نور شدید ماه!؟

بارش پرساووشی امسال زیر نور شدید ماه!؟
جمعه 20 امرداد 1396 - 13:52 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 11582 بازدید | 2 دیدگاه
بارش پرساووشی امسال زیر نور شدید ماه!؟

از نیمه شب فردا(شنبه 21 امرداد) تا بامداد روز یکشنبه (22 امرداد ماه) آسمان سراسر ایران شاهد شهاب باران پرساووشی است.


نیمه شب 21 امرداد ساعت 23:30 دقیقه اوج بارش شهابی 'پِرساووشی' است که برخی به غلط با حذف حرف 'پ ' زبان فارسی آن را 'بَرساووشی' تلفظ می کنند.

این شهاب باران تا لحظه روشنایی آسمان در بامداد روز بعد ادامه خواهد داشت، با این وجود کوژ ماه کاهنده با نور نسبتا زیاد حتی در خارج از شهرها مزاحم رصد اکثر شهاب های این بارش بوده و تنها آذرگوی های آن و برخی شهاب های پرنور از این بارش در مناطق به دور از آلودگی هوا و در بخش هایی از آسمان که از مکان قرارگیری ماه دور است مشاهده خواهند شد.
از جمله ویژگی های این بارش را شهاب های بسیار درخشانی است که حتی تا مدتی رد نور آنها پس از عبور در آسمان دیده می شود و از آنها به عنوان آذر گوی یا آتش گوی یاد شده است.
دنباله دار 'سویفت تاتل' به عنوان عامل این بارش شهابی این دنباله دار هر 133 سال یک بار خورشید را دور می زند و از سری دنباله دارهای میان دوره محسوب می شود. آخرین بار در سال 1371 دنباله دار مذکور از کمترین فاصله با خورشید عبور کرد و دیدار بعدی آن با خورشید سال 1504 خورشیدی خواهد بود. قطر این دنباله دار 26 کیلومتر و سرعت شهاب های این بارش در برخورد با جو زمین 59 کیلومتر بر ثانیه است.
ماه با فاز 81 درصد از سمت 85 درجه (افق شرقی) در ساعت 22:51 دقیقه مورخ 21 امرداد طلوع خواهد کرد و اثرات گرانشی سیاره غول پیکر برجیس بر ذرات مداری بر جا مانده دنباله دار سویفت تاتل عامل اصلی این بارش است.
میزان بارش ساعتی سمت الراسی (ZHR) این بارش 80 تا 150 شهاب است و متاسفانه نور مزاحم ماه عامل بسیار مهمی در عدم مشاهده بسیاری از شهاب های این بارش خواهد بود؛ کانون این بارش صورت فلکی پرساووش (برنده سر دیو) است که در این شب ها حدود نیمه شب از افق شمال شرق آسمان طلوع می کند.
بدیهی است شهاب ها در اطراف این صورت فلکی دیده خواهند شد و نباید متوقع بود که الزاما انها از درون کانون بارش که همان صورت پرساووش است خارج شوند بلکه در اطراف کانون بارش و گاهی اوقات بسیار دورتر شهاب های این بارش دیده می شوند که از امتداد خلاف جهت حرکت آنها رصدگران به کانون بارش می رسند.
میزان جابجایی هر شهاب در آسمان ، تعیین حد قدری شهاب ها ، صورت فلکی مورد مشاهده در مسیر شهاب، تعداد آذرگوی ها و شمارش تعداد شهاب های این بارش از جمله کارهای علمی است که علاقمندان برای تهیه گزارش از این بارش و اساسا هر بارش شهابی انجام می دهند. عکاسی از بارش شهابی ترجیحا با لنز زاویه باز انجام می شود و با مدت زمان نوردهی دلخواه توصیه می شود به نحوی که پس از عبور یک شهاب از مقابل لنز دوربین به عکاسی پایان دهیم.

تهیه اسکیس و یا همان ترسیم با دست آزاد از شهاب های مشاهده شده از دیگر فعالیت های آماتورهای ستاره شناسی در اقصی نقاط جهان است.

مشاهده شهاب ها برای چشم انسان هیچ گونه خطری ندارند و شهاب ها در حقیقت ذرات میلی متری و میکرومتری بسیار ریزی هستند که در فاصله 100 تا 150 کیلومتری از سطح زمین در برخورد با جو، اتم های جو را برانگیخته نموده و نور فلورسانس از خود ایجاد می کنند و این ذرات هرگز به زمین نمی رسند. رصد بارش های شهابی نیاز به تلسکوپ و ابزار رصدی ندارد و کلیه علاقمندان از سراسر کشور تنها با چشم غیر مسلح می توانند این پدیده نجومی را مشاهده کنند.

بدلیل وجود نور مزاحم ماه، امسال گروه آموزش کاربردی انجمن نجوم آماتوری ایران، برنامه رصدی را ویژه این بارش به اجرا در نیاورده و رصد ویژه عکاسی در شبانگاه دوم شهریور 96 در سر کویر استان سمنان به اجرا در خواهد آمد.

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایسنا

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

امیر
(مهمان)
شنبه 21 امرداد 1396 - 08:36

سلام ببخشید خواستم بدونم دیدار بعدی دنباله دار سویفت تات در سال ۱۳۰۴ خورشیدی خواهد بود یا در سال ۱۴۰۴؟
گروه آموزش
(مهمان)
شنبه 21 امرداد 1396 - 09:12

با سلام
ضمن تشکر از این دقت شما، باید تاکید نماییم که بعد از دیدار سال 1371 خورشیدی و با احتساب 133 سال دوره گردش این دنباله دار به گرد خورشید، دیدار بعدی سال 1504 صحیح است.


بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون