»
»
»
«ماه گرفتگی» شامگاه دوشنبه ۱۶ امردادماه

«ماه گرفتگی» شامگاه دوشنبه ۱۶ امردادماه
يكشنبه 15 امرداد 1396 - 22:57 | شاخه : | منبع : سرویس علمی باشگاه خبرنگاران جوان | 14075 بازدید | 0 دیدگاه
«ماه گرفتگی» شامگاه دوشنبه ۱۶ امردادماه

رئیس انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: ماه‌گرفتگی ۱۶مرداد ماه بسیار جزئی است و تنها بخشی از ماه درون سایه زمین قرار می‌گیرد.

عتیقی رئیس انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به ماه‌‌‌گرفتگی جزئی‌ در شبانگاه دوشنبه 16 مرداد 96 گفت: این خسوف بسیار جزئی است و تنها بخشی از ماه درون سایه زمین قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: خسوف زمانی رخ می‌دهد که زمین بین ماه و خورشید قرار گرفته و سایه آن بر روی ماه بیفتد.

عتیقی عنوان کرد: سالیانه بین 2 تا پنج خورشید گرفتگی  و صفر تا سه ماه گرفتگی می‌تواند رخ دهد و شاید در یک سال هیچ ماه‌گرفتگی اتفاق نیفتد.

رئیس انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به وقت جهانی گرفتگی ماه گفت: ماه گرفتگی فردا ساعت 17:22:05 ثانیه به وقت جهانی آغاز و در ساعت 18:21:38 ثانیه به پایان می‌رسد و ساعت خروج ماه از سایه زمین و پایان گرفتن جزئی19:18:10 ثانیه است.

عتیقی ادامه داد: ماه ساعتی قبل و بعد از ماه‌گرفتگی در نیم‌سایه زمین قرار دارد اما تغییر روند ماه برای انسان قابل مشاهد نیست و این تغییرات با چشم غیرمسلح در شرایط نیمه سایه به سختی دیده می‌شود.

وی با اشاره به مناطق قابل رویت این ماه‌گرفتگی در دنیا گفت: به جز قاره آمریکا در تمام چهار قاره دیگر بخش‌هایی از ماه‌گرفتگی جزئی قابل مشاهده است.

عتیقی با بیان اینکه این ماه‌گرفتگی جزئی در سراسر ایران قابل مشاهده است، به وقت ماه‌گرفتگی در ایران اشاره کرده و گفت:‌ ایران چهار ساعت و نیم با وقت جهانی اختلاف دارد و علت اینکه به وقت جهانی اشاره می‌کنیم این است که کشور ایران پهناور بوده است از شرق تا غرب کشور زمان طلوع و غروب متفاوتی دارد.

رئیس انجمن نجوم آماتوری ایران به ساعت دقیق ماه‌گرفتگی در ایران اشاره کرد و افزود: ماه گرفتگی 16 مرداد  از ساعت 21:52:55 ثانیه به وقت ایران آغاز و در ساعت 23:48:10 23 ثانیه به پایان می‌رسد.

عتیقی تصریح  کرد: پس از ماه‌گرفتگی کامل 6 مهر 94 ساکنان کره‌ زمین تاکنون تنها شاهد ماه‌گرفتگی‌های نیم سایه یا خسوف غیر‌مرعی بودند که با چشم غیرمسلح قابل رویت نبودند.

وی با اشاره به ماه‌گرفتگی دیگر سال 96 عنوان کرد: ماه‌گرفتگی کامل بعدی در 11 بهمن 96 رخ می‌دهد.

رئیس انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه انجمن برنامه ای برای رصد مردم برای ماهگرفتگی فردا ندارد، گفت:‌ حدود 15درصد طرح ما در ماه‌گرفتگی 16 مرداد درون سایه زمین قرار می‌گیرد و به دلیل جزئی‌ بودنگروه آموزش کابردی انجمن نجوم آماتوری ایران برنامه رصدی برای علاقه‌مندان برگزار نمی‌کند.

عتیقی یادآور شد: اهمیت ماه‌گرفتگی کمتر از خورشید‌گرفتگی است زیرا در هنگام خسوف ماه درون سایه زمین قرار می‌گیرد و تنها در گرفتگی جزئی ماه، کروی بودن زمین ثابت می‌شود، همچنین می‌توان به نبود جو در کره ماه پی‌ برد و با عکاسی نجومی و کارها‌ی آماتوری ماه گرفتگی جزئی را ثبت کرد.

همچنین می توانید این خبر را در سرویس علمی خبرگزاری ایرنا دنبال نمایید...

منبع :سرویس علمی باشگاه خبرنگاران جوان



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون