»
»
»
زندگی ملکه ریاضی ایران دریک نگاه

زندگی ملکه ریاضی ایران دریک نگاه
دوشنبه 26 تیر 1396 - 15:20 | شاخه : | منبع : سرویس علمی خبرگزاری ایرنا | 9332 بازدید | 0 دیدگاه
زندگی ملکه ریاضی ایران دریک نگاه

تهران- ایرنا- مریم میرزاخانی نابغه 40 ساله ایرانی و برنده جوایزی چون جایزه ستر/Satter prize از انجمن ریاضی آمریکا در سال 2013، جایزه کلی و مدال فیلدز در سال 2014 ، امروز (شنبه) به دلیل ابتلا به سرطان درگذشت.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا، برخی منابع که از وی در آمریکا خبر داشته اند می گویند وی از 4 سال قبل به بیماری سرطان مبتلا بوده اما این خبر رسانه ای نشده بوده است.

در همین حال چهارشنبه گذشته (21تیر) رسانه های داخلی از بستری شدن وی در بیمارستانی در آمریکا به همین دلیل خبر دادند و در ادامه سفر والدین به این کشور برای عیادت از او منتشر شد.همچنین گفته می شود که پدر وی یک ماه پیش در مراسم خیریه ای از همه خواسته بود برای او دعا کنند.

مریم میرزاخانی در دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران، برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های 1994 (هنگ‌کنگ) و 1995 (کانادا) شد.
وی نخستین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت و مدال طلا گرفت؛ نخستین کسی که دو سال مدال طلا دریافت کرد نیز از دیگر افتخارات او بود.
همچنین اولین فردی که در آزمون المپیاد ریاضی جهانی نمره کامل گرفت. میرزاخانی سپس در سال 1999 کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف دریافت کرد.
وی یکی از بازماندگان حادثه سقوط اتوبوس دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بود. دانشجویان ریاضی شرکت کننده در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی اسفندماه 1376 از اهواز راهی تهران بودند که اتوبوس به دره سقوط کرد.
این گروه از دانشجویان متشکل از میرزاخانی، ایمان افتخاری و حسین نمازی بودند. همچنین آرمان بهرامیان، رضا صادقی - برندهٔ دو مدال طلای المپیاد جهانی - علیرضا سایه‌بان، علی حیدری، فرید کابلی، دکتر مجتبی مهرآبادی و مرتضی رضایی دانشجوی دانشگاه تهران که اغلب از برگزیدگان المپیادهای ملی و بین‌المللی ریاضی بودند، در این حادثه جان باختند و مریم میرزاخانی از جمله دانشجویان بازمانده از این سانحه بود.
ملکه ریاضی ایران متولد13 اردیبهشت 1356، تهران، ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد است. وی در سال 2014 به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برنده مدال فیلدز شد که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز است.زمینهٔ تحقیقاتی او مشتمل بر نظریه تایشمولر، هندسه هذلولی، نظریه ارگودیک و هندسه هم‌تافته است.
میرزاخانی در سال 1999 کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف و دکترای خود را در سال 2004 از دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک‌مولن از برندگان مدال فیلدز گرفت.
از مریم میرزاخانی به عنوان یکی از ده ذهنِ جوان برگزیدهٔ سال 2005 از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا و ذهن برتر در رشتهٔ ریاضیات تجلیل شد.
میرزاخانی برنده جوایزی چون جایزه ستر از انجمن ریاضی آمریکا در سال 2013، جایزه کلی و مدال فیلدز در سال 2014 است.
وی از یازدهم شهریور ماه 1387 (اول سپتامبر 2008) در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشتهٔ ریاضیات است.
پیش از این، او استاد دانشگاه پرینستون بود.

همسر وی جان وندراک از پژوهشگران آی‌بی‌ام است. آناهیتا، تنها فرزند آنهاست. خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) درگذشت مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی ایران و جهان را تسلیت می‌گوید.

انجمن نجوم آماتوری ایران ضمن تسلیت به خانوده داغدار این اسطوره علمی کشور و پدر و مادر گرامی ایشان، برای این ستاره آسمان فرّ و دانش ایران از درگاه آفریدگار حکیم بهترین جایگاه را طلب می نماید.

مراسم بزرگداشت این عزیز سفر کرده از ساعت 14:30 تا 16:30 روز پنجشنبه 29 تیرماه به نشانی شهرک غرب میدان صنعت خیابان سیف مسجد جامع شهرک غرب از سوی بستگان آن مرحومه برگزار می شود.

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون