***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
تعیین جهت قبله در روز25 تیر به روشی ساده

تعیین جهت قبله در روز25 تیر به روشی ساده
شنبه 24 تیر 1396 - 13:41 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 7685 بازدید | 0 دیدگاه
تعیین جهت قبله در روز25 تیر به روشی ساده

مردم در هر نقطه از کره زمین در روزهای 7 خرداد و 25 تیرماه هر سال بدون نیاز به فرمولهای ریاضی می توانند جهت دقیق قبله را به راحتی تعیین کنند.

در روز یکشنبه 25 تیر96؛ ساعت 13:57 که زمان اذان ظهر بوقت مکه مکرمه است، هر کس در هر کجای زمین که خورشید در آسمان است، اگر به سمت خورشید بایستد دقیقا به سمت قبله قرار خواهد داشت.

در روزهای 7 خرداد و 25 تیر ماه هر سال، هنگام ظهر شرعی درمکه معظمه، خورشید دقیقاً عمود بر کعبه می تابد و این امر سبب می‌شود خانه کعبه در این روزها به هنگام ظهر سایه نداشته باشد.

مردم در هر نقطه ای از کره زمین هنگام اذان ظهر مکه، سمت درست قبله را بدون فرمول ریاضی و با دقت بالا می توانند تعیین کنند، مثلا این امکان در نمازخانه یک سازمان به راحتی صورت می گیرد؛ به این ترتیب که اگر در فضای باز زمانی که خورشید می تابد ، یک شاخص را از یک سقف تراز به سمت زمین آویزان کنیم سایه این ریسمان در ساعت مقرر به روی زمین می افتد که خلاف جهت سایه شاخص، قبله را نشان می دهد و با استفاده از آن می توان به راحتی جهت قبله را تعیین کرد.

ظهر شرعی در مکه مکرمه به وقت رسمی کشورمان در روز 7 خرداد، ساعت 12:48 و در روز 25 تیر، 13:57 (به وقت تابستانی ایران) است و تعیین قبله باید در این زمان‌ها صورت گیرد.

روزهای 7 خرداد و 25 تیر فرصتی مناسب برای تعیین دقیق قبله به ویژه برای مساجد ونمازخانه ها است که با ترسیم خطی باریک بر روی سایه در لحظه مذکور، برای همیشه این مشکل در آن مکان برطرف خواهد شد.

مطرح شدن روزهای مورد اشاره  برای تعیین قبله به این دلیل است که در این روزها تغییرات میل خورشید در بهار تا 5/23 درجه میل شمالی است و با توجه به عرض جغرافیایی خانه کعبه یعنی 21 درجه و 25 دقیقه در این روزها یک بار هنگام جابجایی از استوای آسمان به سمت شمال کره آسمان و یک بار در هنگام بازگشت به سمت استوای سماوی میل خورشید با عرض خانه خدا یکی شده و خورشید در هنگام رسیدن به نصف النهار محلی مکه (هنگام اذان ظهر مکه) درست در بالای خانه کعبه (سمت الراس آن) قرار می گیرد .

پژوهشهای سالیان قبل نشان داد که در روز 24 تیر خورشید بامیل 21 درجه و 33 دقیقه و درروز 25 تیر خورشید بامیل 21 درجه و 23 دقیقه، دو محل علامت گذاری بر روی صفحه، به هم بسیار نزدیک بودند به نحوی که می توان گفت یک رد محسوب می شدند.

بر این اساس برخلاف برخی بیان ها در این زمینه که تغییرات از یک روز به روز بعد و قبل مشکلی در تعیین دقیق ایجاد می کند ؛ اگر مردم در روزهای 24 و 25 نسبت به تعیین سمت قبله اقدام نمایند ، راستای بدست آمده تغییر محسوسی نخواهد داشت و در هر صورت جهت صحیح را تعیین کرده اند. پیش بینی ها نشان از این دارد که تغییرات میل خورشید در حد چند دقیقه قوس نمی تواند اثر محسوسی در جابجایی سایه شاخص داشته باشد .

عمل تعیین قبله در این روزها با توجه به شاخص های گفته شده با دقیق ترین روش و به سادگی امکان پذیر است و با اصلاح برخی مشخصه ها در طول سال نیز این امکان در هنگام ظهر شرعی در مکه معظمه وجود دارد.

 

*برای بالابردن دقت تعیین قبله چه توصیه و راهکاری توصیه می شود؟

مردم باید توجه داشته باشند که برای بالابردن دقت، هرگز و هرگز به خورشید نگاه نکنند و صرفا به سمت خورشید قرار بگیرند. نگاه کردن به خورشید خطرناک است و اگر قرار است جهت قبله را در هر موقعیتی که هستند جهت استفاده در طول سال به شکل دقیق علامت گذاری کنند تنها با عمود کردن شاخص بر روی زمین و علامت گذاری سایه این کار را انجام دهند. علاقمندان در نظر داشته باشند هر اندازه سایه نازک تر باشد، دقت بیشتر است و جهت سایه به سمت خورشید، جهت قبله خواهد بود. برای بالابردن دقت به جای کارهای پُر ریسک بهتر است از شاقول عمود بر زمین استفاده کنند. جهت اجرای این کار کافی است یک شاخص یا شاقولی را بر زمین عمود کرده و امتداد سایه را علامتگذاری کنند تا از امتداد این خط به سمت خورشید، سمت دقیق قبله در مکان مورد نظر تعیین و علامتگذاری شود.


اگر شاقول در دسترس ندارید به راحتی و به وسیله دو صندلی هم می توانید این کار را انجام دهید. به این صورت که دو صندلی را در طرفین قرار داده و یک وزنه ای را با نخ نازکی از یک خط کشی که بر روی دسته دو صندلی قرار دارد، بر زمین عمود نمایید. اگر سایه نخ این شاقول  را در ساعت ذکر شده علامت گذاری کنید، بسیار دقیق قبله در آن نقطه را یافته اید.

 

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون