»
»
»
نمونه های چاندرا از ادغام کهکشانی

نمونه های چاندرا از ادغام کهکشانی
شنبه 17 تیر 1396 - 12:33 | شاخه : | مترجم : مونا کریمی نژاد | 11081 بازدید | 0 دیدگاه
نمونه های چاندرا از ادغام کهکشانی

براستی اگر دو کهکشان را طی بیش از میلیونها سال با هم ادغام کنیم، چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ یک تصویر جدید شامل اطلاعات دریافتی از رصدخانه اشعه ایکس چاندرا ناسا نتیجه یافته های کیهانی را آشکار ساخت.

Arp 299 یک منظومه ای ست که تقریبا در فاصله ی 140 میلیون سال نوری از زمین واقع شده است که شامل دو کهکشان می باشد که در حال ترکیب شدن و ساختن یک ترکیب ستاره ای از این کهکشانهاست.

با این وجود این ترکیب ستاره ای تنها مواد تشکیل دهنده موجود نیست. داده های جدید بدست آمده از چاندرا ،25 منبع نورانی از اشعه ایکس که به بیرون از ترکیب ستاره ای Arp 299  پاشیده میشود را نشان می دهد. 14 مورد از این منابع آنچنان ساتع کننده قوی از اشعه ایکس هستند که ستاره شناسان آنها را تحت عنوان " منابع اشعه ایکس فرا درخشان" یا ULXs نامگذاری کرده اند.

این ULXs در منطقه ای که با سرعت بالایی ستاره ها در حال شکل گیری هستند، یافت شده اند. بیشتر به نظر می رسد که ULXs ها از نوع دوتایی هستند، جایی که ستاره نوترونی یا سیاهچاله در حال کنار گذاری مواد از یک ستاره همدم است که بسیار چگالتر از خورشید می باشد. این ستاره های دوتایی ، " دوتایی های پرچگال اشعه ایکس " نامگذاری شده اند.

مانند یک بوفه پر شده از دوتاییهای اشعه ایکس پرچگال نادر، Arp 299 یکی از قدرتمندترین کهکشانهای ستاره ای در جهان اطراف ماست؛ به این دلیل که حداقل در بخشی از مراحل ادغام دو کهکشان، امواج شکل گیری ستاره ای را ایجاد کرده است. شکل گیری دوتایی های اشعه ایکس پرچگال یک نتیجه طبیعی همانند شکوفایی تولد یک ستاره شبیه برخی از ستاره های پرچگال دارد که معمولا به صورت جفت شکل می یابند و در این سیستم رشد می کنند.

این تصویر ترکیبی از Arp 299 شامل اطلاعات اشعه ایکس گرفته شده از چاندرا (صورتی)، اطلاعات ابرانرژی اشعه ایکس از NuSTAR (بنفش) و اطلاعات اپتیکی از تلسکوپ فضایی هابل (سفید و قهوه ای کمرنگ) می باشد.Arp 299 همچنین مقدار فراوانی از نور فروسرخ را که توسط رصدخانه هایی همچون تلسوپ فضایی اسپیتزر ناسا، کشف شده است به بیرون ساتع میکند، اما آن اطلاعات شامل این ترکیب نیستند.

انتشار امواج فروسرخ و اشعه ایکس کهکشان بصورت قابل توجهی شبیه کهکشانهایی است که در جهان دوردست یافت شده اند و فرصتی را برای مطالعه روی اجرام نزدیک با شباهت به انواع دوردست فراهم کرده است. میزان بالایی از تصادمهای کهکشانی زمانی اتفاق افتاد که جهان جوان بود اما مطالعه این اجرام بطور مستقیم دشوار است چرا که در یک فاصله بسیار زیادی قرار گرفته اند.

داده های چاندرا همچنین توسط گاز داغ متصاعد شده از Arp 299  انتشار اشعه ایکس را آشکار ساخته است. دانشمندان تصور می کنند میزان بالایی از سوپرنواها ،که از ویژگیهای معمول دیگر کهکشانهای شکل گیری ستاره ای هستند ، مقدار زیادی از همین گاز داغ را از مرکز خود به بیرون از منظومه خارج میسازد.

 

جهت آشنایی بیشتر با رصدخانه اشعه ایکس چاندرا ناسا به لینک زیر مراجعه نمایید:

http://chandra.harvard.edu/photo/2017/arp299

منبع :وبسایت سازمان فضایی ناسا- امریکا

مترجم : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون