»
»
»
لذت دیدن سیاره برجیس در آسمان شب

لذت دیدن سیاره برجیس در آسمان شب
پنجشنبه 25 خرداد 1396 - 22:24 | شاخه : | منبع : حوزه فن آوری های نوین گروه علمی باشگاه خبرنگاران جوان | 14891 بازدید | 0 دیدگاه
لذت دیدن سیاره برجیس در آسمان شب

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران توضیحاتی را در خصوص وضعیت رصد سیاره مشتری( برجیس، زاوش و یا هرمزد) طی یک ماه آینده در آسمان شب ارائه داد.


مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت و گو با
خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص سیاره مشتری اظهار کرد: این سیاره در گذشته به نام «برجیس» معروف و همچنین در برخی از دوران‌ها به نام‌های «هُرمُز» و «زاوش» نیز مشهور بوده است.

وی بیان کرد: سیاره برجیس از نظر فاصله از خورشید در جایگاه پنجم قرار دارد. این سیاره متشکل از ۷۵ درصد هیدروژن و ۲۴ درصد هلیوم و دارای ساختاری شبیه به مهر تابان (خورشید) است. برخی از افراد به سیاره برجیس نام خورشید ناکام داده اند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه سیاره برجیس جرم و حجم زیادی دارد، افزود: در صورتی که این سیاره ۸۰ مرتبه سنگین‌تر( پرجرم تر) از وضعیت کنونی اش بود، توانایی فعل و انفعالات هسته‌ای پیدا می‌کرد و در دسته ستارگان قرار می‌گرفت.

عتیقی عنوان کرد: قطر سیاره مشتری حدود ۱۴۳ هزار کیلومتر بوده که ۱۲ برابر قطر زمین است. این سیاره غول پیکر هر ۱۰ ساعت یک بار به دور خود می‌چرخد و از نظر گردش وضعی با وجود ابعاد بزرگی که دارد، بسیار سریع است.

وی تاکید کرد: سیاره برجیس به طور میانگین ۷۸۰ میلیون کیلومتر با خورشید فاصله داشته و دارای ۶۴ قمر تایید شده است. «لِدا» کوچکترین قمر این سیاره و با ابعادی (قطری) به اندازه ۱۰ کیلومتر کوچکترین قمر منظومه شمسی و «گانیمد» بزرگترین ماه (قمر) سیاره مشتری است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تصریح کرد: قمرِ گانیمد با قطر ۵ هزار و ۲۶۰ کیلومتر بزرگترین قمر منظومه خورشیدی و از سیاره تیر (عطارد) بزرگتر است و جز اقمار گالیله‌ای (چهار قمری) است که گالیله حدود ۴۰۰ سال قبل از درون تلسکوپ خود موفق به مشاهده آن شد.

عتیقی گفت: قمر اروپا یکی از اقمار گالیله‌ای است که از جمله قمرهایی است که وجود حیات و یا حداقل امکان ایجاد حیات در قرن‌های آینده برای آن مهیا است. اقیانوسی از آب یخ زده در اطراف این قمر وجود دارد.

اقمار گالیله ای سیاره برجیس
اقمار گالیله ای سیاره برجیس

وی در خصوص وضعیت رصد سیاره مشتری اظهار کرد: افرادی که علاقه‌مند به مشاهده این سیاره در این شب‌ها هستند، می‌توانند در ساعت ۲۲ (۱۰ شب) در بخش جنوب غربی آسمان شامگاهی، آن را در صورت فلکی سنبله (خوشه) با رنگ سفید و نسبتاً درخشان مشاهده نمایند و در طول یک ماه آینده سیاره برجیس در همین صورت فلکی قرار دارد.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران عنوان کرد: سیاره مشتری هر ۱۲ سال یک بار به دور خورشید می‌چرخد. اگر از درون تلسکوپ یا دوربین‌های دوچشمی نجومی به سیاره برجیس نگاه کنید، می‌توانید خطوطی را که نشان دهنده پیچیدگی جو این سیاره است به همراه اقمار گالیه‌ای آن مشاهده کنند.

عتیقی با بیان اینکه سیاره مشتری ۲.۵ برابر انرژی دریافتی از خورشید را تولید می‌نماید، یادآور شد: فضاپیماهای وویجر ۱ و ۲ طی سال‌های پایانی قرن بیستم (دهه آخر قرن ۲۰) موفق به مشاهده این سیاره و اقمارش از نزدیک شدند و در سال‌های اخیر تصاویر دقیقی از نزدیک در خصوص شرایط سیاره برجیس و جو آن توسط فضاپیمای گالیله برای زمین ارسال شده است.

منبع :حوزه فن آوری های نوین گروه علمی باشگاه خبرنگاران جوان



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون