***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
رصد خورشید گرفتگی توسط رصدخانه SDO ناسا

رصد خورشید گرفتگی توسط رصدخانه SDO ناسا
دوشنبه 8 خرداد 1396 - 09:31 | شاخه : | مترجم : مونا کریمی نژاد | 14342 بازدید | 1 دیدگاه
رصد خورشید گرفتگی توسط رصدخانه SDO ناسا

در 25 می 2017 ، رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا (SDO) ، در هنگام گذر ماه از مقابل خورشید موفق به رصد خورشیدگرفتگی ناقص در فضا شد. این گذر تقریبأ تا یک ساعت بین 2:24 تا 3:17 بعد از ظهر به طول انجامید به گونه ای که تا 89 درصد خورشید توسط ماه از بخش فوقانی آن پوشیده شد. حلقه ی افق ماه از این نما کاملا قابل رؤیت است چرا که بدلیل عدم وجود اتمسفر در آن امکان انحراف نور خورشید وجود ندارد.

با اینکه لبه ی ماه در تصویر صاف و هموار بنظر میرسد اما درواقعیت اینطور نیست و برعکس کاملا ناهموار است . سطح ماه سخت، پوشیده شده از دهانه های آتشفشان، دره ها و کوههاست. اگر به تصویر خیلی ریز و دقیق شوید، میتوانید سطوح ناهموار بیرونی ماه را مشاهده کنید که از ویژگهای توپوگرافیکی آن میباشد.

کمی بعد در همین تابستان در 21 آگوست 2017 ، SDO شاهد یک گذر قمری دیگری خواهد بود اما ماه اینبار تنها قسمتی از خورشید را خواهد پوشاند. با این وجود در همان روز یک کسوف کلی از زمین قابل رؤیت خواهد بود. یک خورشید گرفتگی کامل که در آن ماه کاملا خورشید را تیره و تار میکند بطوری که ایالت متحده را بصورت نواری به عرض 70 مایل که از Oregon تا کارولینای جنوبی کشیده میشود ،طی میکند. در باقی قسمتهای آمریکای شمالی و حتی قسمتهایی از آمریکای جنوبی،آفریقا ،اروپا و آسیا خورشید گرفتگی ناقص قابل مشاهده است.

نواحی ناهموار و پستی بلندیهای ماه در اینکه از روی زمین در طول خورشید گرفتگی چه مشاهده کنیم بسیار تأثیرگذار است . تشعشعات خورشیدی به سمت دره های قمری در طول افق ماه ساطع میشوند که باعث تشکیل دانه های بیلی می گردند که نشانه ای از شروع و اتمام گرفت است.

سطح ماه سایه هم ایجاد میکند که به آن "نقطه تاریک" یا Umbra میگویند که بسرعت مسیر گرفت را می پیماید: گذر نور خورشید از میان دره ها و بدور کوهها، لبه هایی را به Umbra می افزاید.این لبه ها حتی بیشتر از زمانی که از بالای کوههای زمین همسان ماه میگذرند اثر پوشانندگی دارند. دانشمندان از این داده های گرفته شده از LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) استفاده میکنند تا به نقشه ی مختصری از کسوفهای در شرف وقوع با جزئیات آن دسترسی یابند.این کار تفاوتهای شکلی ایجاد شده در نقطه تاریک را در طول زمان نشان میدهد که فقط یک بیضی ساده نیست بلکه یک چندگوشه بی قاعده است با لبه هایی به نسبت خمیده.

برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به کلیه کسوفهای پیش رو ،می توانید از  eclipse2017.nasa.gov دیدن فرمایید.

 

 

 

منبع :وبسایت سازمان فضایی ناسا

مترجم : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

مهدی جعفری روحی
(مهمان)
شنبه 24 تیر 1396 - 09:51

با سلام و تشكر ، مطلب شما حالت خبری داری و خیلی هم جالبه، لطفا در كنار مطالب خبری مطالبی كه معلومات بیسیك نجوم رو داشته باشند رو هم ترجمه كنید، مچكرم

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون