»
»
»
رخدادهای آسمانی خرداد ماه 96

رخدادهای آسمانی خرداد ماه 96
سه شنبه 2 خرداد 1396 - 12:24 | شاخه : | منبع : سرویس علمی خبرگزاری ایرنا | 12251 بازدید | 0 دیدگاه
رخدادهای آسمانی خرداد ماه 96

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: چهارشنبه سوم خرداد ساعت 5:50 صبح سیاره تیر 1.6 درجه شمال هلال ماه قرار می گیرد و رصدگرانی که موفق به مشاهده این هم نشینی آن هم در روشنی هوا قبل از طلوع خورشید شوند وداع با هلال صبحگاهی شعبان را تجربه خواهند کرد.

 

مهندس مسعود عتیقی افزود: پنجشنبه چهارم خرداد، 14 دقیقه پس از نیمه شب، ماه نو خواهد شد و دوره 29.5 روزه خود را کامل می کند
در ساعت 5:53 صبح جمعه پنجم خرداد کره ماه به حضیض زمینی (کمترین فاصله با زمین) رسیده و 357 هزار و 210 کیلومتر با کره خاکی زمین فاصله خواهد داشت.
بدیهی است در شامگاه روز جمعه پنجم خرداد متوقع رویت هلال شامگاهی رمضان 1438 هستیم و به این منظور گروه ویژه رویت هلال انجمن نجوم آماتوری ایران در طرح سراسری رویت هلال ماه به ارتفاعات شمال تهران در منطقه توچال رفته و با استفاده از تجهیزات رصدی و تلاش برای رصد با چشم غیر مسلح اقدام می کند.
به گفته عتیقی، سه شنبه 9 خرداد خوشه زیبای ستاره ای کندوی عسل یا M44 که یک خوشه باز ستاره ای است ساعت 1:50 بامداد این تاریخ 3.4 درجه شمال ماه خواهد بود و چون در این لحظه ماه در آسمان نیست در شامگاه روز قبل (دوشنبه) هم نشینی ماه با این خوشه زیبای آسمانی را رصدگران پیگر مشاهده می کنند.
وی گفت: چهارشنبه 10 خرداد ساعت 16:29؛ ماه به گره صعودی رسیده و در گردش مداری خود به دور زمین به بالای صفحه مداری زمین می رود؛ در شامگاه همین روز ستاره دل شیر (قلب الاسد) تنها 0.3 درجه در ساعت 20:38  شمال ماه خواهد بود و یک عبور خراشان (خیلی نزدیک به ماه) از این ستاره را رصد گران شاهد هستند.
عتیقی ادامه داد: پنجشنبه 11 خرداد ماه ساعت 17:12  به وضعیت تربیع اول می رسد .
شنبه 13 خرداد ملکه آسمان صبحگاهی سیاره ناهید بهترین شرایط را برای رصد در بامداد دارد و بیش از سه ساعت قبل از طلوع خورشید از افق شرق طلوع خواهد کرد. بدیهی است در ساعت 13:30 این روز سیاره مذکور به حداکثر کشیدگی غربی خود رسیده و 45.9 درجه با مهرتابان جدایی دارد.
به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، یکشنبه 14 خرداد و در حقیقت ساعت 4:27  بامداد غول منظومه خورشیدی سیاره برجیس (مشتری) 2.3 درجه جنوب ماه است و هم نشینی(مقارنه) ماه و مشتری رخ خواهد داد.

گفتم که خواجه کی به سر حجله می رود
گفت آن زمان که مشتری و مه قِران کنند 
"حضرت حافظ"
وی ادامه داد: چهارشنبه 17 خرداد ساعت 7:49 صبح سیاره تیزپای منظومه خورشیدی تیر (عطارد) 5.3 درجه جنوب خوشه پروین قرار دارد و با توجه به وضعیت روز در این ساعت، برای مشاهده این پدیده باید قبل از روشنی هوا و طلوع خورشید علاقمندان برای رصد اقدام کنند.
عتیقی افزود: جمعه 19 خرداد ساعت 2:51 بامداد ماه به اوج مداری خود نسبت به زمین می رسد و  406402 کیلومتر در این لحظه با زمین فاصله خواهد داشت؛ همچنین ساعت 17:40  ماه به وضعیت بدر یا ماه کامل می رسد.
وی گفت:شنبه 20 خرداد سیاره حلقه بر گردن کیوان ساعت 5:55  صبح، 3.1 درجه در جنوب ماه قرار دارد و در این شب کمترین جدایی ماه با کیوان قابل مشاهده است.
وی ادامه داد: سه شنبه 23 خرداد ساعت 4:30 بامداد سیاره ناهید به اوج خورشیدی می رسد .
پنجشنبه 25 خرداد در ساعت 7:10  صبح ماه به گره نزولی رسیده و در حرکت مداری به دور زمین به پایین صفحه مداری زمین می رود. همچنین در ساعت 13:30  این روز سیاره حلقه بر گردن کیوان به مقابله رسیده و در شبانگاه پنجشنبه 25 خرداد بهترین شرایط رصد این سیاره برای علاقمندان از درون تلسکوپ جهت تصویربرداری از این سیاره زیبا فراهم است.
عتیقی گفت: جمعه 26 خرداد ساعت 23:56  ماه به وضعیت تربیع آخر خواهد رسید.
دوشنبه 29 خرداد از ساعت 17:30 سیاره تیر به حضیض خورشیدی می رسد.
سه شنبه 30 خرداد سیاره ناهید ساعت 1:43  پس از نیمه شب 2.4 درجه شمال ماه قرار دارد و در بامداد چهارشنبه این اجرام همنشین یکدیگر هستند.
چهارشنبه 31 خرداد 96 ساعت 8:55  صبح خورشید به نقطه انقلاب تابستانی رسیده و تابستان از این لحظه در نیمکره شمالی آغاز می شود.
وی ادامه داد: ساعت 18:30 چهارشنبه 31 خرداد سیاره تیر به مقارنه بیرونی رسیده و در سمت دیگر خورشید نسبت به زمین قرار دارد و طبیعتا در این شرایط در روزهای قبل و بعد از این تاریخ قابل رصد نخواهد بود.

 

همچنین می توانید این رویدادها را در وبسایت باشگاه خبرنگاران جوان نیز دنبال نمایید...

 

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون