*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | 14 شوال 1445 | 24 آوریل 2024
»
»
»
رصدی از برای ساحت باطن؛ به بهانه شب نجومی ابیانه

رصدی از برای ساحت باطن؛ به بهانه شب نجومی ابیانه
سه شنبه 12 اردیبهشت 1396 - 21:26 | شاخه : | نويسنده : حامد نعمتی | 9317 بازدید | 3 دیدگاه
رصدی از برای ساحت باطن؛ به بهانه شب نجومی ابیانه

سفر، شب، کائنات، اجرام سماوی، کهکشان، نگاه و تأمل در آسمانِ شب و رصد سیارات و درک صُوَر فلکی و سرانجام همدلیِ همراهان برای تحقق این مسیرِ راز و رمز دار...

دل‌نگاشته‌ی سَفری را با تو می‌گویم  در این قلم؛ روایت سلوک و حرکتی به عمق آسمان و به عمق تاریخ ایران، رفتن به «روستای ابیانه» در «شب اول شعبان المُعَظم»، و دریافت و رصد هستی از طریق چشم دوختن به سماوی؛ چشم برونی که چشم را می‌گشاید که نیک مسیح (ع) گفته است که: «چشم چراغ بدن است»، و نگاه به آسمان یک کهن الگوی(Archetype) بشری است میلیاردها انسان قبل و همزمان و بعد از ما به این گنبد راز آمیز شب نگاه کرده‌اند و هر کسی به اندازه‌ی وعاء(ظرف و قالب) ذهن و باطنش از این بی‌کران عایدی برده است و چراغ این دل را بر این طریق بیدار گرداندند؛ و ای عجبا که این رصدِ درون و برون همراه شود با شبی که ماه نیست و تو باید ماه درون را فروزان گردانی و در آیۀ «نور» بخوانی: " خداوند نور آسمانها و زمین است داستان نورش همچون چراغدانى است که در آن چراغى هست، و چراغ در آبگینه‏اى هست، که آبگینه گویى ستاره‏اى درخشان است، که از درخت مبارک زیتون که نه شرقى است و نه غربى افروخته شود نزدیک است که روغنش، با آنکه آتشى به آن نرسیده است، فروزان گردد، نور در نور است، خداوند به نور خویش هر کس را که خواهد هدایت کند، و خداوند براى مردم مثلها مى‏زند و خداوند به هر چیزى داناست " و این آیه را همه‌ی ما همسفران در آن شب با جان و دل دریافت کردیم، مگر نه این که معانی این آیه مخاطب را ره به آسمان می‌دارد، پس ما هم ناخودآگاه این آیه را با چشم زمزمه کردیم، و مگر می‌شود تو در آن شب برای رصد زیر آسمان باشی و آسمان به دلت رصد نکند؟ بی‌گمان همه‌ی مایی که آن شب زیر آن فلک در افلاک بودیم و معرفت به صُوَر فلکی یافتیم انسانی دگر شدیم، و حقاً که سرمای آن شب گم شد در گرمای ثاقب(روشن) عظمت درک و شهود سپهرِ لاادری(نمیدانم).

هر چند ابرهای ضخیم و بارش باران در مسیر رفت، امید مشاهده زیباییهای خلقت را از همسفران گرفته بود و حتی ابرها اجازه دیدن کمان ابروی آسمانی ماه شعبان 1438 را  به ما ندادند! اما جای همه آسمانیان خالی که پس از صرف شام در هتل ابیانه؛ تا صبح آسمان پر ستاره با صورتهای فلکی متنوع و اجرام غیر ستاره ای زیبا، چشمان رصدگران را خیره کرده بود. در این شب رصدی افراد به گروههای مختلف از نظر سطح آگاهیهای علمی تقسیم و پس از ارایه توضیحات ضروری و راهنمایی آقای مهندس عتیقی برای استفاده بهینه از این فرصت آسمانی، عکاسان نجومی در بخشی از سایت محصور رصدی(بدور از ابیانه) که در اختیارمان قرار گرفته بود به تهیه تصاویر مهیجی از آسمان پرداختند که چشمان همسفران با دیدن آنها، از اینهمه عظمت کائنات، برق می زد. برای دوستان تازه کار نیز آموزش جهت یابی و شناخت صورتهای فلکی همچون شیر که نماد قدرت و در ضمن لوگو انجمن نجوم آماتوری ایران است، به همراه دیگر صور آسمانی از جمله خرسهای بزرگ و کوچک، اژدها، جام، کلاغ، کژدم، کمان، چنگ رومی، بادبادک، خوشه و بسیاری از صورتهای فلکی که تا صبح یکایک و به نوبتی نانوشته اما بسیار منظم و دقیق طلوع می کردند و یا به گرد نقطه ثابت آسمان، یعنی ستاره قطبی در گردش بودند، با توضیحات و انرژی وصف ناشدنی جناب آقای دالوند کارشناس انجمن به انجام رسید.

اندک اندک جمع مستان میرسند...
اندک اندک جمع مستان میرسند...




بخش دیگر برنامه ها که در هنگام پذیرایی با نوشیدنی داغ و  در هنگام استراحت رصدگران نیز توسط آقای دالوند دنبال شد، به بیان افسانه صور فلکی و نحوه صحیح شناخت آسمان اختصاص داشت. بخش بسیار جذاب این شب رصدی، مشاهده سیاراتی چون برجیس(مشتری) که ایرانیان باستان به آن "زاوُش" نیز می گفته اند و سیاره حلقه بر گردن کیوان(زحل) با بزرگنمایی های متفاوت و کیفیت بسیار بالا از درون تلسکوپ 10 اینچ Meade انجمن بود که البته با رفتن به سراغ مشاهده اجرام غیر ستاره ای مشهور به مسیه، هیجانی مضاعف برای شرکت کنندگان ایجاد شد. تصور اینکه در ساعات نیمه شب تا صبح که عموما مردم به خواب ناز فرو رفته اند؛ اهالی آسمان با گرفتن انرژی از اعماق آسمان، با انتخاب زندگی بدور از یکنواختی، خود را مهیا برای استقبال از روزهای کاری موفق آینده می کنند، رویایی بود که در این برنامه علمی کاربردی برای شرکت کنندگان فراهم گردید. اجرامی چون M20 و21، M24  و... در کمان؛ M6، 7  و 8 و M80 در صورت کژدم، M51 و 52 و بسیاری از کهکشانها و سحابیها که برای اولین بار از درون تلسکوپ در برابر دیدگان جستجوگر شب بیداران بودند.

آسمان رویایی
آسمان رویایی


طلوع آناهیتا و یا همان سیاره ناهید(زهره) که از درون تلسکوپ به صورت هلال ماه جلوه گری می نمود، خبر از روشنی هوا و نهایتا سر بر آوردن با شکوه مهر تابان و آفتاب عالم تاب را پس از یک شب سرد می داد که با خوردن نوشیدنی گرم، رصدگران صبحگاهی گروه به استقبال روز با هوای معتدل " اردی بهشت " رفتند و همگی با صرف صبحانه ای پر انرژی در هتل ابیانه و ثبت خاطره رصد با عکس یادبود برای ادامه برنامه آماده شدیم.



آناهیتا الهه آب
آناهیتا الهه آب

ناهید ملکه آسمان صبحگاهی
ناهید ملکه آسمان صبحگاهی


هلال زیبای سیاره ناهید از درون تلسکوپ
هلال زیبای سیاره ناهید از درون تلسکوپ


خاطره ای ماندگار در برنامه رصدی گردشگری ابیانه 96(هفته جهانی ستاره شناسی)
خاطره ای ماندگار در برنامه رصدی گردشگری ابیانه 96(هفته جهانی ستاره شناسی)


و اینگونه بود که پس از آن شبِ شگفت، صبح هنگام رهسپار روستای ابیانه و قلب تاریخ ایران شدیم، صبح هنگام بود و سکوت و خلوت در کنار آن مهرازی(معماری) سخت عجین گشته بود، گویی بر اوراق سترگ تاریخ میهن‌مان قدم می‌گذاشتیم، اوراقی که به خط خون نوشته شده و سرخ بودن ابنیه‌ی ابیانه را هم می‌توان از حیث مورد توجه قرار داد. از آن‌جا به سمت «معبد آناهیتا» که در آن منطقه با نام بی بی زبیده آنرا می نامند، روانه شدیم و چه کوچه باغی و دشت و دِمنی آن مسیر داشت، شبنم صبحگاهی و طراوت و تازگی بهاری آن دشت و کوچه باغ‌هایش گویی قدم زدن در عَدن بود، و بی‌گمان که صبح رازی دارد که رهرواش آن را کشف می‌کند:

«خوشا کاروانی که شب راه طی کرد

 

دم صبح اول به منزل نشیند»

گشت وگذار در کوچه باغهای ابیانه
گشت وگذار در کوچه باغهای ابیانه





کوچه خاطره ها

کوچه خاطره ها


بعد از دریافت و دیدن نشانه هایی از ایران باستان و رَدهایی از اندیشه‌ی «ایرانشهری» و به چشم آمدن توریست‌های اروپایی که برای ایشان هم ابیانه بسیار جالب توجه بود، به سمت «کاشان» و «آبشار نیاسر» روانه گشتیم. در کاشان کویری، آبشاری پر آب و جاری و روان جای بسی تعجب داشت. پس از صرف ناهار در هتل سبز نیاسر، در آن‌جا لَختی به گشت و گذار پرداختیم و هر کسی به کاری به علاقه‌ای یا ابتیاع سوغاتی مشغول بود. سرانجام به حکم سفر به مؤخره این روایت نزدیک شدیم و در اتوبوس اندکی کودک درون را در قالب بازی پانتومیم رها کردیم تا خستگی سفر و نمای بیابان لَم یَزرَع اتوبان قم را بر سبیل بازی و خنده‌های رها به فراموشی بسپاریم.

حال که می‌اندیشم به این سفر و در ذهن خود انباشتی از تصاویر و ایماژهای(تصاویر ذهنی) بدیع به یادگار دارم، به این نتیجه می‌رسم که چه غافل بوده‌ام زیر این آسمان و چه کم ستاره دیدم، و معنای بین ستاره‌ها را اینک وقوفی دگر بر اثر این سفر حادث شد، وقوف و آگاهی‌ای که در نقل قولی از قرآن کریم در ذیل می‌آورم و تو خود حدیث مفصل بخوان از آن:

فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ (۷۵) /نه [چنین است که مى ‏پندارید] سوگند به جایگاه ‏هاى [ویژه و فواصل معین] ستارگان ؛ وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَوْ تَعْلَمُونَ عَظِیمٌ (۷۶)/ سوگندی که[ وقتی فواصل را دانستید ]سوگند بسیار بسیار بزرگی خواهد بود  (سوره الواقعه).

در پایان یادآور می گردد که با وجود قرار داشتن در هفته جهانی ستاره شناسی، بزرگداشت عملی این مناسبت در این سفر سراسر هیجان و زیبایی محقق گردید و جای تقدیر  و تشکر دارد که انجمن نجوم آماتوری ایران با حرکتی مستمر طی حدود دو دهه اخیر، با کارشناسان با تجربه خود عاملی شد تا چنین رویایی برای حاظران به واقعیت بپیوندد.
به امید یک شب رویایی دیگر همراه با رصدگران  انجمن نجوم آماتوری کشور...

 

آسمان زندگیتان صاف



با سپاس فراوان از آقایان طاهر جناب زاده و رضا حسینی تبار دو تن از اعضای  گروه عکاسی نجومی حاضر در این برنامه که عکسهای این گزارش را ارسال نموده اند.

 



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

طاهر جناب زاده
(مهمان)
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 - 12:46

با سلام جا داره اينجا متني زيبا از آقاي امير صادقي قرار بدم:
ماه...
باشد يا نباشد
تمام ستارگان و صور فلكي دور تو ميگردند،
و من هم!
راهت را نشانم بده
ستاره قطبي من.

با سپاس فراوان از جناب مهندس عتيقي عزيز و آقاي دالوند؛ جهت ثبت شبي خاطره انگيز كه سالها در خاطرمان خواهد ماند.
و تشكر ميكنم از جناب نعمتي عزيز بابت متن زيباشون.


مهدی میرجلیلی
(مهمان)
سه شنبه 19 اردیبهشت 1396 - 04:39

سلام و درود
چطور میشه از برنامه های سفر برای رصد نجومیتون مطلع بشیم و همراهتون باشیم؟
گروه آموزش کاربردی
(مهمان)
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 - 20:03

دوست گرامی باسلام

شما می توانید از طریق این وبگاه و همچنین عضویت در کانال تلگرامی انجمن، از اخبار و اطلاعات علمی و برنامه های نجومی این مرکز کشوری، از جمله برنامه شبهای رصدی آگاهی یابید.

به امید دیدارتان

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون