***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
هشتم اسفند، آخرین خورگرفت سال 95

هشتم اسفند، آخرین خورگرفت سال 95
چهارشنبه 4 اسفند 1395 - 15:05 | شاخه : | منبع : خبرگزاری ایرنا | 22181 بازدید | 0 دیدگاه
هشتم اسفند، آخرین خورگرفت سال 95

تهران-ایرنا- مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: یکشنبه هشتم اسفندماه سال 95 (دو هفته پس از وقوع ماه گرفتگی نیم سایه) خورشید گرفتگی حلقوی رخ می دهد که در ایران قابل رویت نیست.

خورشید گرفتگی از نظر انواع به چهار گروه جزئی ، کلی ، حلقوی و کلی حلقوی تقسیم می شود که با توجه به فاصله ماه به زمین انواع این گرفت ها ایجاد و قابل مشاهده می گردد.

در خورشید گرفتگی حلقوی ماه در بیشترین فاصله نسبت به زمین قرار می گیرد و در هنگام گرفت دایره ماه نمی تواند دایره خورشید را بپوشاند و به صورت یک دایره سیاه رنگ مانع رسیدن نور خورشید به زمین می شود و حلقه ای از آتش که در حقیقت همان نور خورشید است از اطراف این دیسک سیاه رنگ به دید ناظر زمینی می رسد؛ به همین دلیل است که به این گرفت کسوف حلقوی گفته می شود.
مهندس 'مسعود عتیقی' در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، افزود: روز یکشنبه 8 اسفند ساعت 15:40 دقیقه به وقت ایران، گرفت آغاز و خورشید گرفتگی به صورت جزئی ادامه می یابد. ساعت 16:45 دقیقه گرفت کامل خورشید به شکل حلقوی شروع و در ساعت 18:28 دقیقه به وقت ایران خورگرفت حلقوی به میانه (حداکثر گرفت) می رسد.
وی افزود: ساعت 20:1 دقیقه گرفت حلقوی تمام و در ساعت 21:15 دقیقه گرفت جزئی مرحله دوم نیز پایان می یابد و کل گرفت خورشید به پایان می رسد.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در خصوص مسیر این گرفت نیز گفت: این خورشید گرفتگی از اقیانوس منجمد جنوبی آغاز و در اقیانوس هند پایان می پذیرد. 
عتیقی ادامه داد: با توجه به سایه کوچک ماه بر روی زمین طبیعی است که نقاط بسیار محدودی از زمین شاهد این گرفت خورشید باشند و تنها اهالی آمریکای جنوبی، غرب و جنوب آفریقا می توانند این خورشید گرفتگی را مشاهده کنند.
وی با اشاره به اینکه هیچ یک از مراحل این گرفت در ایران قابل رویت نخواهد بود، گفت: این گرفت از ساروس (دوره) 140 بوده و بیست و نهمین گرفت از 71 گرفت خورشید در این ساروس است.
رصد پدیده زیبای خورشید گرفتگی حتما باید زیر نظر کارشناسان مجرب و با استفاده از عینک های استاندارد مشاهده خورشید و تجهیزاتی که فیلتر مخصوص بر روی آنها قرار گرفته است، صورت پذیرد.

یکی دیگر از روش های مشاهده غیر مستقیم این پدیده استفاده از اتاق تاریک یا تاباندن تصویر خروجی از تلسکوپ بر روی صفحات سفید است.


*همچنین می توانید مشروح این خبر را در خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا ) نیز دنبال نمایید.

منبع :خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون