»
»
»
آخرین ماه گرفتگی سال، بامداد 23 بهمن

آخرین ماه گرفتگی سال، بامداد 23 بهمن
چهارشنبه 20 بهمن 1395 - 18:12 | شاخه : | منبع : خبرگزاری ایرنا | 21125 بازدید | 0 دیدگاه
آخرین ماه گرفتگی سال، بامداد 23 بهمن

تهران-ایرنا- مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: آخرین ماه گرفتگی نیم سایه ای سال 95 بامداد شنبه 23 بهمن رخ می دهد.

مهندس مسعود عتیقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: ساعت 02:05دقیقه بامداد شنبه23 بهمن، ماه وارد نیمسایه زمین می شود و درساعت 04:14 بامداد، گرفت به میانه خود خواهد رسید.
وی ادامه دارد: با وجود آنکه به این واقعه خسوف غیر مرئی گفته می شود و چشم انسان حساسیت لازم را برای مشاهده این نوع گرفت ماه ندارد اما در اوج گرفت یعنی ساعت 04:14 دقیقه بامداد شنبه، بخش های شمالی ماه قدری تیره تر دیده خواهد شد و در ساعت 06:24صبح شنبه، ماه از نیمسایه زمین خارج خواهد شد.
عتیقی خاطر نشان کرد که به جز قاره استرالیا، اهالی غرب آسیا، اروپا و افریقا، شرق کانادا و امریکا از ورود تا خروج ماه از نیمسایه رو مشاهده خواهند کرد.
وی ادامه داد: تقریبا کل چهار قاره آسیا، امریکا، اروپا و افریقا در زمان گرفت ماه، این جرم رو در آسمان خود دارند( در زمان گرفت، شرق آسیا در وضعیت غروب ماه و غرب امریکا در وضعیت طلوع ماه قرار دارند).

*ماه گرفتگی چیست؟
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: ماه گرفتگی زمانی حادث می شود که زمین بین ماه و خورشید قرار گیرد و سایه زمین بر روی ماه می افتد. این واقعه در هنگام رسیدن ماه به وضعیت بدر (ماه کامل) رخ می دهد. با تابش خورشید به زمین، در پشت زمین، مخروط سایه ایجاد می گردد.
عتیقی گفت: برای شرح انواع گرفت اینگونه می توان گفت که اگر کره ماه بطور کامل در سایه زمین قرار بگیرد، ماه گرفتگی کامل به حساب می آید و اگر بخشی از ماه از درون سایه عبور کند، ماه گرفتگی جزیی رخ خواهد داد.
وی افزود: از آنجا که خورشید منبع پراکنده نور است؛ بجز سایه در پشت جرمی چون کره زمین، مخروط نیمسایه ایجاد و این بخش نیز در اطراف سایه گویی حلقه می زند و با ورود همه و یا بخشی از ماه به نیمسایه، خسوف نیمسایه ای و یا غیر مرئی رخ خواهد داد.
عتیقی تعداد ماه گرفتگی ها در هر سال را حداقل صفر و حداکثر 3 گرفت عنوان کرد و گفت: برخی اوقات خسوف غیر مرئی و یا ماه گرفتگی نیمسایه یکی از انواع ماه گرفتگی است.

*سال 95، سال ماه گرفتگی های نیمسایه ای!
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: سال 95 با 3 ماه گرفتگی همراه شده است که همگی از نوع نیمسایه بوده اند که در فروردین، دی و بهمن ماه امسال رخ داده و می دهد.
عتیقی گفت: آخرین گرفت از این سری در بامداد شنبه 23 بهمن به وقت تهران به وقوع می پیوندد. این گرفت متعلق به دوره (ساروس) 114 است و پنجاه و دومین گرفت از 71 گرفت این ساروس است.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: مدت زیادی است که گرفت جزیی شاخص و یا گرفت کامل ماه(خسوف کلی) را در کشور شاهد نبوده ایم و آخرین بار گرفت کلی ماه را در پاییز سال 93 با گرفت ماه آنهم در لحظات غروب ماه در افق صبحگاهی و غبار شاهد بودیم و البته سال آینده با یک گرفت جزیی ماه در تابستان و یک گرفت کلی آن که در هنگام طلوع ماه در زمستان 96 همراه خواهد بود.

* ابزار لازم برای رصد ماه گرفتگی چیست؟
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: رصد ماه گرفتگی نیاز به تلسکوپ و ابزار خاص رصدی ندارد و حتی از درون شهرها قابل مشاهده است. هر چند که وجود کارشناسان و تجهیزات و همچنین نصب ابزارهای مطالعاتی خارج از شهرها و به دور از آلودگی نور و هوای شهرها، بر کیفیت رصد و مطالعه و عکسبرداری از این پدیده می افزاید.

گروه آموزش کاربردی انجمن، طرح پژوهشی میزان تغییرات کم نور ماه در میانه این گرفت نیمسایه ای را به اجرا در خواهد آورد.


همچنین می توانید این خبر را در خبرگزاری ایسنا نیز دنبال نمایید...

 

منبع :خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون