»
»
»
کوپرنیک که بود و چه کرد؟

کوپرنیک که بود و چه کرد؟
پنجشنبه 7 بهمن 1395 - 10:26 | شاخه : | گردآورنده : صبا عاصمی | 11129 بازدید | 0 دیدگاه
کوپرنیک که بود و چه کرد؟
نیکلاس کوپرنیک کشیشی که نام وی را به لاتین کوپرنیکوس می‌گویند، در بیست و چهارم ماه می 1543 بر اثر خونریزی مغزی درگذشت. وی تقریبا 70 سال سن داشت و در این دوران فقط به انتشار یک اثر علمی به نام "درباره‌ی دوران افلاک آسمانی" پرداخت که خودش به راستی آن را قبول نداشت. کوپرنیک انشار نظریه خود را حدود سی سال به تعویق انداخت و اولین نسخه‌ی کتاب خود را چند ساعت قبل از فوت در بستر مرگ دید و متاسفانه نتوانست مقدمه‌ای برای آن بنویسد. با توجه به شواهد و مستنداتی که موجود است کوپرنیک چندان راغب به رصد کردن ستارگان نبود و ترجیح می‌داد که به مشاهدات آسمانی کلدانی‌ها، یونانی‌ها و مسلمانان متکی باشد. که این کار سبب شد پاره‌ای اطلاعات نامطلوب در نتایج حاصل شود. کتاب وی به صورت کلی شامل 27 رصد بوده که به وسیله‌ی کوپرنیک و در طی 32 سال صورت گرفته است! اولین رصد را در سن 24 سالگی و آخرین رصد را که مربوط به کسوف زهره می‌شود، 14 سال قبل از اینکه دست نویسش را به چاپخانه ارسال کند انجام داده است! کوپرنیک مجموعا در طول عمر خود بین 60 الی 70 رصد انجام داده و ترجیح می‌داد که کار مشاهدات آسمانی را دیگران انجام دهند. وی خود را فیلسوف و استاد ریاضیات آسمانی می‌دانست. متاسفانه وی اشتباهات فاحشی در زمینه‌های اندازه‌گیری داشت با اینکه با توجه به شغل و درآمدی که داشت می‌توانست ادوات بهتر و کم خطاتری برای انجام کارها و رصدهایش سفارش دهد. اما سوال این‌جا بود که چرا هیچ وقت از ادوات دقیق‌تری استفاده نکرد؟

اولین اشاره به طرح کوپرنیکی در رساله‌ی مختصری شده بود که که کشیش نیکلاس آن را به رشته‌ی تحریر درآورده بود. این نوشته تحت عنوان "طرح مختصر فرضیه‌های نیکلاس کوپرنیک درباره‌ی حرکات سماوی" به جریان افتاد.

کوپرنیک در این نوشته متذکر می‌شود که دستگاه جهانی بطلمیوس رضایت بخش نبوده چرا که حرکات سیارات را به درستی نمی‌تواند توجیه کند. سپس کوپرنیک مدعی می‌شود که نظامی را بنا نهاده که این مسئله را توضیح می‌دهد و راحت‌تر است. سپس بدون هیچ توضیحی هفت قضیه زیر را بیان می‌کند:

1-    اجسام سماوی همه بر گرد یک مرکز نمی‌گردند.

2-    زمین مرکز افلاک نیست بلکه فقط مدار مرکز ماه و مرکز ثقل دنیای خاکی است.

3-    خورشید مرکز منظومه سیارات و در نتیجه مرکز جهان است.

4-    با مقایسه مسافت ثوابت با خورشید فاصله زمین تا خورشید بسیار کوتاه است.

5-    حرکات وضعی ظاهری افلاک ناشی از حرکت زمین بر گرد محور خودش است.

6-     حرکات ظاهری سالانه‌ی خورشید ناشی از این حقیقت است که زمین مانند سایر سیارات دیگر به دور خورشید می‌گردد.

7-     سکون و سیر قهقرایی مجدد ظاهری سیارات ناشی از همان علل است.

با اینکه نظرات کوپرنیک مخالف کلیسا بود اما چون به شدت محتاط بود و خودش نیز اذعان کرده بود که این نظریات را قبول ندارد و بعد از مرگش کتاب وی به دست کلیسا افتاد، عملا عذابی مانند دانشمندان هم عصر خودش نکشید و از طرف کلیسا تهدید نشد. زندگی تقریبا آرام و یکنواختی داشت و در جایگاه اجتماعی مناسبی قرار داشت.

در ادامه با زندگی دیگر دانشمندانی که با نظریاتشان دنیا را متحول کردند، در خدمتتان خواهیم بود. همچنان با ما همراه باشید.

 

منبع :کتاب خوابگردها اثر آرتور کوستلر

گردآورنده : صبا عاصمی
دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک نجومی


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون