***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
اولین رویداد نجومی سال 2017 !

اولین رویداد نجومی سال 2017 !
شنبه 11 دی 1395 - 15:55 | شاخه : | نويسنده : مسعود عتیقی | 17501 بازدید | 2 دیدگاه
اولین رویداد نجومی سال 2017 !

اولین رویداد نجومی سال 2017 میلادی با بارش شهابی ربعی در شبانگاه سه شنبه (14 دی) و بامداد چهارشنبه ( 15 دی) ، بارش شهابی ربعی یا کوادرانتی یکی از بارش های معروف سالانه بوده و زمان اوج این بارش اواسط دی ماه هر سال است.

اوج بارش این بارش شهابی ربعی در سال 1395، شبانگاه سه شنبه 14 دی و بامداد چهارشنبه 15 دی است و میزان بارش ساعتی سمت الراسی (ZHR) این بارش، 40 شهاب در ساعت پیش بینی شده است. عامل این بارش دنباله دار 2003 EH1 می باشد که ذرات به جا مانده از این دنباله دار در شب های مذکور قابل مشاهده می شود.

لازم به ذکراست که در بامداد چهارشنبه 15 دی متوقع مشاهده شهاب بیشتری خواهیم بود، زیرا در ساعات اولیه  شبانگاه 14 دی، ماه در وضعیت تربیع اول است و این وضعیت حتی ساعتی پس از نیمه شب، مزاحم رصد شهاب های این بارش خواهد بود؛ اما پس از غروب ماه در بامداد چهارشنبه، آسمان تاریک شرایط مناسبی را فراهم می کند تا با در نظر گرفتن رصدگاه امن و بی خطر و بدور از آلودگی هوا و نور شهرهای بزرگ، علاقمندان این بارش را با همراه داشتن لباس گرم مناسب و بدون نیاز به ابزار نجومی خاص رصد نمایند. رصد شهابها برای انسان و یا چشم رصدگر خطری ندارند و صرفا ذرات بسیار ناچیز میلیمتری و میکرومتری هستند که در 80 تا 150 کیلومتری از سطح زمین با جو برخورد و درخشان می شوند. کانون این بارش را صورت فلکی 'گاوران' یا 'عوّا' از صورت های فلکی شمال کره آسمان است.

گروه آموزش کاربردی انجمن با توجه به ZHR پایین این بارش، برنامه رصدی خاصی را برگزار نخواهد کرد.


همچنین می توانید این خبر را در خبرگزاری ایسنا دنبال نمایید

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا

نويسنده : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

احسان
(مهمان)
دوشنبه 20 دی 1395 - 00:37

سلام
ببخشیدمن یک سوال دارم امروزدوشنبه20دیماه95 است درخوزستان یک ستاره ایست که بسیارنورانیست واطرافش ستاره ای دیده نمیشوددرواقع تقریباسمت راست زمین وسمت چپ ماه قرارداردلطفااسم این ستاره رامشخص فرمایید.
باتشکر
گروه آموزش کاربردی
(مهمان)
شنبه 25 دی 1395 - 16:02

با سلام
دوست عزیز هر چند منظور شما از جمله "سمت راست زمین" مبهم است!؟ و ماه نیز هر شب نسبت به شب قبل در آسمان از غرب به شرق جابجا شده ونقطه ثابتی ندارد؛ اما اگر منظورتان جرم پر نور بالای افق غرب محل سکونت شماست؛ این جرم یک ستاره نیست بلکه سیاره بسیار پر نور ناهید است که بر اساس این ویژگی، به ملکه آسمان شامگاهی مشهور است.

در ضمن شما و سایر علاقمندان با پیوستن به کانال تلگرام این مرکز کشوری، می توانید اخبار علمی مورد تایید و به روز نجومی داخلی و بین المللی را دریافت نمایید.

موفق باشید

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون